نسخه چاپی

اخراج زنان به بهانه مرخصی زایمان

توجیه آموزش و پرورش برای دریافت پول از والدین ، اعلام افزایش 10 تا 30 درصدی مدارس غیردولتی، جزییات شهریه مراكز پیش دبستانی غیردولتی، لو رفتن سوالات امتحانات در استان هرمزگان،انتقاد از نبود مشاوران زن در سه وزارتخانه،ارتقای توانمندی زنان براساس سیاست های ابلاغ شده جمعیتی، اعلام مشكلات زنان روستایی و عشایری، خبرهایی خوش از بهبود وضعیت اقتصادی جوانان برای ازدواج از مهمترین اخبار این هفته در سه حوزه جوانان و زنان و اموزش و پرورش بود.

یکی از مهمترین رویدادهای خبری این هفته برگزاری نشست خبری رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش بود که منجر به بیان بسیاری از مشکلات مدارس غیردولتی از سوی خبرنگاران و پاسخ های معاون وزیر آموزش و پرورش شد. بیشتر سوالات این نشست با محوریت شهریه های مدارس و دور زدن قانون توسط مدیران مدارس بود که البته مرضیه گرد پاسخ هایی به این سوالات داد و اما در نهایت ابراز امیدواری کرد که با شفاف سازی دستورالعمل تعیین شهریه مدارس امکان دور زدن قانون توسط مدیران کم می شود.

به گزارش مهر، او همچنین از افزایش 10 تا 30 درصدی شهریه مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: براساس دستورالمعل جدید حتی برخی از مدارس ممکن است شهریه مدارسشان افزایش نیابد، اما با این وجود و با در نظرگرفتن تورم ما به آنها اجازه افزایش 10 درصدی شهریه را نیز داده ایم.

توجه به بیمه معلمان، تخصص و مناسب بودن وضعیت اخلاقی و گزینش معلمان مدارس غیردولتی از دیگر موضوعاتی بود که گرد به آنها اشاره کرد و قول پیگیری تمامی این موارد را برای سال تحصیلی آینده داد.

توجیه آموزش و پرورش برای دریافت پول از والدین

در این هفته البته دومین نشست خبری آموزش و پرورش اختصاص به معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش و اعلام برنامه های ستاد ویژه مهر برای آغاز سال تحصیلی آینده داشت. از نکات قابل توجه صحبت های علی زرافشان در این نشست دوگانگی نظراتش در موضوع دریافت پول از والدین بود. او به رغم آنکه معتقد بود آموزش و تحصیلات رایگان یکی از اصول قانون اساسی است، اما از سوی دیگر به قانون شوراها استناد کرده و می گوید: بر اساس ماده 11 قانون شوراها دریافت کمک های مردمی برای انجام فعالیت های فوق برنامه بلامانع است. این نوع فعالیت ها بر اساس آئین نامه فعالیت های فوق برنامه با نظارت انجمن اولیاء و مربیان انجام می شود. حقایق را باید درنظر گرفت تا زمانیکه بودجه دولت نتواند به صورت کامل هزینه‌های مدارس را تامین کند، مدیر مدرسه مجبور است از کمک های مردمی بهره برد.

زرافشان همچنین به ضرورت متوازن بودن رشته های تحصیلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر رشته علوم تجربی در میان دانش اموزان طرفدار است از سوی دیگر تا پایان برنامه پنجم ما موظف پوشش تحصیلی در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش هستیم. در برخی از استان ها که رشته علوم تجربی متقاضی بسیار زیاد دارد ناچارهستیم از اهرم هایی مانند شرط معدل برای انتخاب رشته استفاده کنیم.

جزئیات شهریه مراکز پیش دبستانی

"شهریه پیش دبستانی ها به صورت درصدی از شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی تعیین شده اما پول پرداختی از سوی والدین نباید بیشتر از 80 درصد سقف شهریه دبستانهای غیردولتی باشد." اینها توضیحات رئیس سازمان مدارس غیردولتی است که مدیران پیش دبستانی ها در صورت عدم رعایت این شرایط باید به اموزش و پرورش پاسخگو باشند.

با توجه به اینکه تعداد کلاسها و ساعت مراکز پیش دبستانی کمتر از مدارس ابتدایی غیردولتی است نباید شهریه این مراکز بیشتر از مدارس ابتدایی اعلام شود.

لو رفتن سئوالات امتحان پایان ترم در هرمزگان

لو رفتن سئوالات امتحانات از دیگر مشکلاتی است که همزمان با آغاز فصل امتحانات برای آموزش و پرورش پیش می آید. در هفته گذشته فردی با ایجاد یک صفحه در شبکه اجتماعی اینستاگرام مدعی شده بود که سئوالات امتحانات نهایی را در اختیار داشته و از طریق ارتباط گیری با دانش اموزان اقدام به فروش سئوالات به دانش اموزان در این شبکه اجتماعی می کند. اگرچه این موضوع از سوی مدیر کل سنجش آموزش و پرورش در هفته گذشته تکذیب شد، اما در این هفته نیز یکی از رسانه ها خبر از لو رفتن سوالات امتحان علوم تجربی در استان هرمزگان داد که در نهایت برگزاری این امتحان لغو شد.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش این بار نیز از لو رفتن سئوالات امتحان علوم تجربی سوم راهنمایی استان هرمزگان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت:امتحان علوم تجربی سوم راهنمایی نهایی نبوده و به صورت استانی برگزار شده است.این امتحان با هماهنگی استان انجام شده و اگر سئوالات لو رفته است اداره آموزش و پرورش هرمزگان باید پاسخگو باشد.

انتقاد از نبود مشاور زنان در سه وزارتخانه

موضوع انتصاب مشاوران زن در دستگاه ها و استانداری ها هنوز هم حاشیه هایی را به همراه دارد. اگرچه دولت و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد که پست مشاوره زنان از دستگاه ها و استانداری ها حذف نشده است اما همچنان سه وزارتخانه کلیدی کشور شامل بهداشت، علوم و تعاون و کار در امور زنان پست های مشاوره شان خالی است.

به گفته فاطمه رحمتی مشاور امور زنان تنها یک پست نیست بلکه او مسئول رصد اقدامات دستگاه خود در زمینه زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و حل مشکلات این قشر در ارتباط با حوزه کاری خود است.

او همچنین خبر از حضور ایران در پنجمین اجلاس وزرای زن سازمان همکاری کشورهای اسلامی است که قرار است آذر ماه در باکو برگزار شود. موضوع پنجمین اجلاس وزرای زن سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی، مشارکت زنان کشورهای عضو سازمان در عرصه‌های مختلف است که در این کنفرانس ایران می‌تواند نقش فعالی داشته باشد.

ارتقای توانمندی خانواده با استناد به سیاستهای ابلاغی رهبری

رهبر انقلاب در هفته گذشته سیاست های جمعیتی را ابلاغ کرد و پس از آن دستگاه های مرتبط همچون وزارت بهداشت، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و ... برنامه های خود را اعلام کردند.

به گفته شهیندخت مولاوردی سیاستهای جمعیتی ابلاغ شده بسیار واقع بینانه تر از آن چیزی است که در مجلس بررسی می شود و در راستای این سیاستها نیز ما بر اصل تغییرات اقتصادی در ساختار خانواده و ارتقای توانمندی خانواده تاکید داریم.معاونت نیز برای اجرای سیاستهای جمعیتی تاکیدات رهبری را مورد نظر قرار داده و سعی می کند در برنامه‌ریزی‌ها به چند اصل شامل ارتقای احترام متقابل در خانواده، مشارکت هرچه بیشتر درون خانه و ایجاد فرصت‌های شغلی، ارتقای توانمندی خانواده و تقویت آن، ضرروت درک بیشتر از تغییرات اقتصادی بر ساختار خانواده، تأکید بر اهمیت نقش نهادهای مدنی و ارزیابی دقیق دوره‌ای از برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذشده، توجه کند.

اخراج زنان به بهانه مرخصی زایمان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز از وضعیت شغلی زنان شاغل در راستای اجرای سیاستهای جمعیتی انتقاد کرده گفته است: مرخصی زایمان نباید جایگاه شغلی زنان را از بین ببرد. ما اقدامات لازم را برای افزایش مرخصی زایمان انجام داده ایم و در انتظار ابلاغ بودجه ای آن هستیم.البته برای افزایش مرخصی زایمان زنان باید امتیازات ویژه ای مانند ایجاد ساعت کار شناور برای مادران در نظر بگیریم، چرا که بسیاری از زنان شاغل پس از مرخصی زایمان شغل خود را از دست می دهند. در حال حاضر معاونت زنان هفته ای 20 شکایت از اخراج زنان به دلیل مرخصی زایمان دریافت می کند.

خبرهای خوش برای حل مشکلات اقتصادی ازدواج جوانان

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان این هفته خبرهای خوشی برای جوانان در شرف ازدواج داشت.محمود گلزاری از تشکیل جلسه ای ویژه با معاون وزیر اقتصاد و اعضای صندوق مهر امام رضا (ع) برای بهبود مشکلات اقتصادی ازدواج جوانان خبر داد و گفت: حوزه اقتصاد خانواده و ازدواج 4 قسمت دارد؛ اشتغال، مسکن، وام ازدواج و کمکهایی از قبیل هزینه جهیزیه؛ همچنین مشاوره های ازدواج امری بسیار مهم است که هزینه های خاص خود را دارند.با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت پرداخت وام ها، مجمع خیرین ازدواج یکی از راهکارهای ما در این زمینه است. با بیش از 40 نفر از افراد دلسوز و توانا در تهران و استان ها این مجمع فعالیت خود را آغاز کرده تا مردم مثل خیرین سلامت و مدرسه ساز به عنوان خیرین ازدواج در این امر مشارکت کنند.

۱۳۹۳/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...