نسخه چاپی

جلوگیری از ورود استادان ضعیف معارف به دانشگاه‌ها

به گزارش نما به نقل از «نسیم»، علی جنتی وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها با بیان اینکه بارزترین رسالتی که بر دوش مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها قرار دارد، شناخت فضایل اخلاقی و تلاش برای گسترش و نشر این فضایل است، گفت: در این راستا، تنها نشر کتاب و پوستر و سایر ابزارهای فرهنگی مدنظر نیست، بلکه بیش از همه عمل، رفتار و منش ما می‌تواند تأثیرگذار باشد.
وی گفت: دور کردن دانشگاه‌ها از فضای امنیتی باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه فضای امنیتی در رشد فکری و علمی خلل ایجاد می‌کند.

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها باید متناسب با نیازهای کشور باشد، ‌اما همواره این شکاف در جامعه وجود دارد.

جلوی ورود استادان ضعیف معارف اسلامی گرفته شود

جنتی با بیان اینکه باید از ورود استادان ضعیف معارف اسلامی به دانشگاه‌ها جلوگیری شود، اظهار داشت: اگر اجازه دهیم که چنین افرادی که اسلام را آنگونه که باید نمی‌شناسند وارد دانشگاه شوند، ضررشان برای اسلام و معارف اسلامی بیش از زمانی خواهد بود که در دانشگاه‌ها فاقد چنین دروسی بودیم؛ باید در این راه، از نخبگان تربیت شده در حوزه‌های علمیه کمک بگیریم.

وی ادامه داد: محیط دانشگاه‌ها باید از چاپلوسی‌ها و افراد غوغاسالار دور شود و این موضوعی است که امروز مراکز دانشگاهی و محیط‌های خارج از دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند.

وزیر ارشاد افزود: باید در دانشگاه‌ها شرایطی ایجاد کنیم که افراد بدون نگرانی و دلهره افکار و اندیشه‌های خود را بیان کنند که متأسفانه در سال‌های اخیر در این زمینه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه عقب‌گرد زیادی داشته‌ایم؛‌ امروز اگر یک مجتهد، حرف نوی در حوزه‌ها و بر اساس اجتهاد خود بگوید، گاهی او را متهم می‌کنیم و می‌گوییم که نظرات شاذی دارد.

جنتی تصریح کرد: در حال حاضر،‌ بسیاری از اندیشمندان در حوزه‌های علمیه جرأت نمی‌کنند، حرف نوی بزنند.

وی بر ایجاد فضایی سالم همراه با همدلی، فهم متقابل و فهم حقیقت در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: در دانشگاه‌ها باید آموزش غیرمستقیم نقد و نقد سالم ارائه شود؛ محیط دانشگاه‌ها فرصت خوبی برای مشق و تمرین انصاف و شنیدن نظرات دیگران است.

وزیر ارشاد تأکید کرد: اگر دولت هم خودش را مستثنی از نقد بداند، دچار اشتباهات فاحش می‌شود.
جنتی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ را نمی‌شود، دستوری در جامعه ایجاد کرد؛ بلکه فرهنگ باید بر اساس تبادل نظر و تضارب آراء رشد کند.

۱۳۹۳/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...