نسخه چاپی

ناگفته‌های زاكانی از تحقیق و تفحص درباره دانشگاه آزاد در دوران جاسبی

رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌كننده از آموزش عالی در مجلس هفتم، ناگفته‌هایی از تحقیق و تفحص درباره دانشگاه آزاد در دوران جاسبی را مطرح كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌کننده از آموزش عالی کشور در مجلس هفتم، عصر امروز در برنامه «دانشگاه آزاد اسلامی آن‌گونه که خمینی می‌خواست»، گفت: ضرورت بود تا بازخوانی از تحقیق و تفحص اول در آموزش عالی کشور انجام شود که دستاوردهایی داشت، اما در پایان مسکوت گذاشتند و اجازه ندادند به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: این روزها هر از چند گاهی صحبت‌های نادرستی توسط برخی از آقایان زده می‌شود که شائبه ایجاد می‌کند و ضرورت دارد به آنها پاسخ‌هایی داده شود. بنده یادم می‌آید که در سال 87 آقای جاسبی مصاحبه‌ای کرد و بنده در پاسخ به مصاحبه آقای جاسبی مطلبی را به روزنامه ایران فرستادم. سپس آقای مرتضوی پاسخ بنده را در روزنامه ایران داد و در ادامه طرفین پاسخ‌هایی برای یکدیگر در روزنامه ایران ارسال می‌کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بنده تمام صحبت‌هایم را مستند انجام می‌دادم و سندهایم را به روزنامه ارسال می‌کردم، اما دوستان هیچ سندی ارائه نمی‌کردند و فقط توهین می‌کردند. نهایت امر نیز روزنامه ایران را تهدید به توقیف کردند تا حقایق منتشر نشود.

زاکانی با بیان اینکه اگر کار برای خدا باشد ماندگار می‌شود، اما اگر برای خدا نباشد مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت، گفت: اخیرا جناب آقای هاشمی نکاتی را بیان کرده‌اند که تحقیق و تفحص صورت گرفته اولا سیاسی بود، ثانیا نتیجه‌ای نداشت و ثالثا ما پاسخ آن را دادیم که لازم است صحبت‌هایی را در این زمینه ارائه کنم.

وی تصریح کرد: تحقیق و تفحص از آموزش عالی دومین تحقیق و تفحصی بود که بنده در مجلس دنبال کردم و این تحقیق و تفحص ناظر به دانشگاه آزاد نبود. تحقیق و تفحص اول مربوط به تقلب آزمون دستیاری سال 82 بود که ما این موضوع را در ابتدا در قالب سوال مطرح کردیم و مستندات آن را از مسئولان خواستیم، اما پس از اینکه مسئولان مستنداتی ارائه نکردند آن را در قالب تحقیق و تفحص پیش بردیم که مشخص شد در این آزمون تقلب صورت گرفته است.

زاکانی خاطرنشان کرد: این آزمون دستیاری در 21 استان کشور در سال 82 برگزار شد که ما 7 استان را بررسی کردیم و در این جریان 61 نفر اقرار کردند که یا سوالات را خریدند و یا در خرید و فروش سوالات دست داشتند که نتیجه این تحقیق و تفحص در مسیر قانونی قرار گرفت و مشخص شد. متاسفانه از سال 77 تا سال 82 سوالات آزمون دستیاری به فروش می‌رسیده و هر سوالی را با قیمت 30 میلیون تومان می‌فروختند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: وقتی این کار به نتیجه رسید یک پزشک بدون اینکه نامی از خود به جای بگذارد دفترچه آزمون دستیاری در سال 77 را برای بنده فرستاد و در نامه نوشته بود که 146 سوال از 200 سوال دفترچه مارک‌دار شده‌اند و پاسخ‌های هر سوال یک میلیمتر نسبت به دیگر جواب‌ها جلوتر است و اگر کسی خط‌کش همراه داشت به راحتی می‌توانست جواب صحیح را انتخاب کند.

زاکانی اظهار داشت: در راستای بررسی سوالات آزمون دستیاری به این مسئله دست یافتیم که در دانشگاه آزاد نیز سوالات خرید و فروش می‌شود. البته در تحقیق و تفحص صورت گرفته هدف بررسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بود تا نقاط قوت، نواقص و معایب آموزش عالی را در بیاوریم و استخراج کنیم که این تحقیق و تفحص را مطرح کردیم و با رای قاطعی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه تحقیق و تفحص از آموزش عالی کشور با رای قاطعی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، گفت: تحقیق و تفحص تنها راجع به دانشگاه آزاد نبود و مربوط به آموزش عالی کشور بود. در 5 اردیبهشت سال 84 احکام اعضای تحقیق و تفحص صادر شد و این مصادف با یک ماه قبل از انتخابات بود و ما برای اینکه شائبه سیاسی بودن به این تحقیق و تفحص به وجود نیاید و کار منطقی باشد کار را به بعد از انتخابات موکول کردیم. لذا تا تیر 84 تحقیق و تفحص تعطیل بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنابراین اولین استدلال آقای هاشمی که گفته تحقیق و تفحص کار سیاسی بوده، کاملا نادرست است و علت آن این است که قبل از اردیبهشت‌ماه ما کار را تعطیل کرده بودیم تا شائبه سیاسی بودن را نداشته باشد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌کننده از آموزش عالی در مجلس هفتم با بیان اینکه در تیرماه سال 84 ما یک گروه از اساتید دانشگاه را برای تدوین نقشه راه جهت تحقیق و تفحص از دانشگاه دعوت کردیم و در این راستا 3 سرفصل انتخاب شده بود تا کار گسترده‌ای صورت بگیرد، گفت: ماحصل این کار 480 هزار صفحه سند جمع‌آوری شد و کل اسناد را بررسی کردیم و نهایتا به عنوان بانک اطلاعاتی جمع‌آوری کردیم که تحت عنوان 43 جلد گزارش به مجلس ارائه دادیم.

وی افزود: بنابراین صحبت آقای هاشمی مبنی بر اینکه نتیجه آن معلوم نشده بود نیز نادرست است، چرا که ما 43 جلد گزارش تهیه کردیم که تنها 13 جلد مربوط به دانشگاه آزاد بوده و 30 جلد دیگر به سایر مراکز آموزش عالی اختصاص داشته است. به عبارتی می‌توان گفت که حداقل گزارش‌ها مربوط به دانشگاه آزاد بوده و حداکثر آنها مربوط به سایر مراکز آموزش عالی است.

زاکانی با بیان اینکه سعی شد در همه بررسی‌ها هم به نکات مثبت و هم به نکات منفی و معایب نتایج توجه کنیم، اظهار داشت: در همین راستا ما 13 همایش کشوری برگزار کردیم که در آن 889 نفر از روسای دانشگاه‌ها در این همایش شرکت کردند و بنده نیز در 13 همایش حضور داشتم. البته 3 نفر از بین 889 روسای دانشگاه‌ها به نحوه کار اعتراض داشتند و معتقد بودند که کار ما بیشتر یک کار علمی است تا کار تحقیق و تفحص که مشخصا این صحبت آنها به ارزش کار ما می‌افزود که نشان می‌داد کار ما از روی حساب و کتاب است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: ما با بیش از 2 هزار و 200 نفر از روسای دانشگاه‌ها مصاحبه کردیم. در این بین آقای فرجی‌دانا که هم‌اکنون وزیر علوم هستند در آن دوره که رئیس دانشگاه تهران بودند، 2 تا 3 جلسه در حدود 4.5 الی 5 ساعت مصاحبه با وی داشتیم. بنابراین کار ما علمی و دقیق بود و محصول کارمان را قبل از آنکه به مجلس بدهیم به دستگاه‌های مربوطه دادیم و این 13 جلد را قبل از آنکه به مجلس ببریم به خود دانشگاه آزاد دادیم و از آقای جاسبی خواستیم که به ما پاسخ بدهند تا اگر ایرادی دارد آن را اصلاح کنیم که به نظر من این رویه هم رویه درستی بود چرا که در همه تحقیق و تفحص‌ها قبل از انتشار، نسخه‌ای را به کسی که راجع به او تحقیق می‌شود می‌دهند تا نظر او دریافت شود که در همه تحقیق و تفحص‌ها این امر دنبال می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس خروجی کار تحقیق و تفحص معلوم و مشخص بود و اینکه آقای هاشمی گفتند خروجی نداشته، متاسفانه نادرست بوده است.

زاکانی با بیان اینکه آقای هاشمی گفته که ما پاسخ کاملی به تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد دادیم، اما در حقیقت این‌گونه نبوده است، اظهار داشت: آنها تنها به یک جلد از 13 جلد گزارش پاسخ دادند که آن پاسخ را هم به خود بنده ندادند و فقط برای عده‌ محدودی از نمایندگان ارسال کردند که خوب است بدانیم که این پاسخ آنها حاوی اشکالات و غلط‌های بزرگ بود. ما آن پاسخ را دریافت کردیم و غلط‌ها را گرفتیم و مجددا به دانشگاه آزاد برگرداندیم و از این جهت نیز صحبت آقای هاشمی نادرست بوده و آدم غصه‌اش می‌گیرد که چرا اطلاعات نادرست را به جامعه منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه از مردادماه سال 84 ما کار علمی‌مان را در جهت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد شروع کردیم و در شهریورماه بازرسان ما در دانشگاه‌ها مستقر شدند، خاطرنشان کرد: چند هزار نفر را آموزش دادیم و در دانشگاه‌ها مستقر کردیم و براساس چک‌لیست‌ها ما به صورت علمی کارشان را دنبال کردیم تا کار جامع و کاملی باشد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌کننده از آموزش عالی در مجلس هفتم اضافه کرد: هدف ما از تحقیق و تفحص تحول در نظام آموزشی کشور بود و متاسفانه در این بین تنها دانشگاهی که مقاومت کرد دانشگاه آزاد بود. طبق آئین‌نامه داخلی مجلس ما 6 ماه فرصت برای تحقیق و تفحص داشتیم که البته در صورت ناتمام ماندن این مجوز را داشتیم که 6 ماه دیگر نیز تمدید کنیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: قریب به 3 ماه دانشگاه‌ آزاد مانع کار ما می‌شد و حتی 3 بار با من مکاتبه کردند که این تحقیق و تفحص شما شامل حال ما نمی‌شود. مسیر ما مسیر شفافی بود و آنها تلاش می‌کردند مانع کار شوند و حتی یک روز رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس ما را صدا کرد و گفت که حضور شما در دانشگاه‌ها سبب به هم ریختگی شده و اعتراضاتی را به همراه داشته و بنده به عنوان رئیس کمیسیون اجازه نمی‌دهم شما این مسیر را دنبال کنید که بنده در پاسخ به وی گفتم ما طبق ماده 108 آئین‌نامه داخلی مجلس کارمان را ادامه می‌دهیم و شما نمی‌توانید مانع کار شوید و از اختیارات‌ شما خارج است و تنها در گزارش نهایی می‌توانید اعمال نظر در عدم قرائت آن در مجلس کنید.

وی با بیان اینکه وقتی مسئولان دانشگاه آزاد دیدند که راه مقاومت ندارند از ما خواستند تحقیق و تفحص از این دانشگاه را آغاز کنیم، گفت: به این ترتیب ما 3 ماه را از دست دادیم و پس از آنکه وارد دانشگاه آزاد شدیم جلسه‌ای را با آقای جاسبی در خصوص کم و کیف نحوه ورود ما به دانشگاه گذاشتیم. کار که شروع شد ما متوجه شدیم اینها نمی‌گذارند تحقیقی صورت بگیرد و اسنادی را که به ما ارائه می‌دهند گزینشی است و اجازه استقرار ما را در دانشگاه نمی‌دهند و دوست دارند که خودشان اطلاعات گزینشی تحویل بدهند.

به گفته زاکانی در تحقیق و تفحص از دانشگاه از 3 مرجع وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش‌هایی دریافت شد و تنها به گزارش‌های گزینشی مسئولان دانشگاه آزاد بسنده نشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: پس از جمع‌بندی گزارشات متوجه شدیم که دانشگاه آزاد اطلاعات را دست‌کاری می‌کند. مثلا برای وجوه اعتبارات از صندوق رفاه وقتی بیلان می‌گرفتیم متوجه شدیم که گزارشات دست‌کاری شده و در واقع نوعی گزارش‌سازی صورت گرفته است. بنابراین متوجه شدیم که آنها مسیر را بسته‌اند و اطلاعات را دست‌کاری کرده به ما تحویل می‌دهند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌کننده از آموزش عالی در مجلس هفتم با بیان اینکه به خاطر این سنگ‌اندازی مسئولان دانشگاه آزاد کار تحقیق و تفحص در مقطعی قطع شد، اما در ادامه و با بیان آقای حدادعادل کار تحقیق و تفحص مجددا از سر گرفته شد، اظهار داشت: بنده نامه‌ای به ایشان نوشتم و اعلام کردم که اطلاعات دقیق به ما نمی‌دهند و در همین راستا به این جمع‌بندی رسیدیم که کار تحقیق و تفحص را ناتمام بگذاریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: از 90 هزار صفحه سند جمع‌آوری شده از دانشگاه‌ها، عمدتا از خارج مسیر دانشگاه آزاد صورت گرفته بود. دانشگاه آزاد هم در مقدمه کار و هم در انتهای کار ممانعت به عمل آورد. به همین دلیل کار تحقیق و تفحص ناتمام ماند. ما در تلاش بودیم اسناد تحقیق و تفحص رویه‌ای منطقی و قابل دفاع داشته باشد، حتی صحبت از این شد که اگر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسناد را ببینند مناسب است و آقای حدادعادل نیز گفته بودند که گزارش را به آقای هاشمی بدهید و من در پاسخ به ایشان گفتم که اگر خود شخص آقای هاشمی از من بخواهند این کار را انجام می‌دهم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وقتی آقای محسن هاشمی در مجلس گزارشی از وضعیت مترو ارائه می‌داد، در حاشیه همان روز به من گفتند که ابوی من می‌خواهند شما را ببینند و من گفتم مشکلی نیست. جلسه‌ای تشکیل شد و من به دفتر آقای هاشمی رفتم، البته متوجه شدم که قبل از بنده نیز آقای جاسبی نزد آقای هاشمی بودند. به هر حال من نتایج گزارش‌ها را به آقای هاشمی منتقل کردم و ایشان گفتند که اگر مستنداتی در این خصوص به دستم برسد حتما بررسی می‌کنم و در صورت لزوم برخورد می‌کنم و حتی گفتم که شما این گزارش را برای هیئت موسس هم بفرستید که من آن گزارش 13 جلدی را به همراه نامه‌ای به همه اعضای هیئت‌موسس فرستادم و آنها نیز پاسخی برای این گزارش آماده کردند و هیچ‌گاه آن پاسخ به دست ما نرسید و شاید در این مسیر اتفاقی افتاده بود.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب و حضرت امام‌خمینی(ره) در خصوص نقش دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نقش ممتازی برای دانشگاه‌ها قائل هستند. اولا که دو ویژگی را طلب کردند که ویژگی اول در حقیقت یک نگاه توحیدی به علوم در ابعاد مختلف است و نکته دوم نیز مبتنی بر نیاز و مفید کشور بودن را بیان کردند.

زاکانی ادامه داد: در حقیقت ما در دانشگاه‌های کشورمان هیچ‌کدام از این جنبه‌ها را لحاظ نکرده‌ایم و مسیر طی شده و به خصوص در دانشگاه آزاد یک رشد ناهمگون گسترده در کشور است که اساسا به اقتضائات و نیاز کشور ما پاسخ نمی‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دانشگاه آزاد نقطه قوت و مثبتی نیز در سطح آموزش عالی کشور دارد، گفت: متاسفانه مسیر رشد دانشگاه‌ها آفت‌هایی را به همراه داشته است. مهم باید آن باشد که ما آنچه را که هست، بهتر کنیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌کننده از آموزش عالی در مجلس هفتم تصریح کرد: نگاه امام(ره) به دانشگاه به عنوان کارخانه انسان‌سازی بود، اما وقتی به آن دقت می‌کنیم می‌بینیم که هیچ توجهی به این جنبه از امور صورت نگرفته، نه اینکه تنها در دانشگاه آزاد این اتفاق رخ داده باشد که دیگران هم کم‌لطفی کرده‌اند و اهتمام نداشته‌اند، اما انتظار ما این است که اهتمام در دانشگاه آزاد بیشتر از سایر دانشگاه‌ها باشد، اما در عمل می‌بینیم که پایین‌تر از سایر دانشگاه‌هاست.

زاکانی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید خودساخته و حافظه‌محور باشد، افزود: دانشگاه باید بتواند جنبه‌های سیاسی و پویایی را در درون خود داشته باشد، نه اینکه حرکت باندی داشته باشد. اداره‌کنندگان دانشگاه آزاد به این دانشگاه بیشتر نگاه مالی دارند تا کارخانه انسان‌سازی، بنابراین اداره یک بنگاه مالی با اداره کارخانه انسان‌سازی متفاوت است. نگاه مسئولان دانشگاه به عنوان یک نگاه حزب سیاسی است و نه بستری برای رشد و ارتقاء اندیشه و فعالیت‌های سیاسی.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در انتخابات نوع روش و مسیر دنبال شده توسط دانشگاه‌ آزاد مسیر سطحی و سبکی است که همیشه خلاف خواسته‌های خود را دیده‌اند، خاطرنشان کرد: در تحقیق و تفحص اسنادی به دست آمد که با پول دانشگاه آزاد برای نامزدها ستاد می‌زدند و این اسناد به امضای روسای دانشگاه نیز رسیده بود، حتی اسناد این مطلب به دست ما رسید که با نام امام‌خمینی(ره) در خردادماه با سند هزینه‌ای تولید می‌کردند که در واقع آن هزینه‌ها را برای ستادهای انتخاباتی هزینه می‌کردند. لذا به جای رشد و ارتقای اندیشه سیاسی دانشجویان، بیشتر حزب سیاسی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کردند.

به گفته زاکانی دانشگاه آزاد مجددا خبط و خطای بزرگی مرتکب می‌شود و بنده به یک عضو دانشگاهی تذکر می‌دهم که بخش فرهنگی دانشگاه آزاد برنامه‌ریزی جدیدی برای انتخابات آینده می‌کند و این خیلی خطرناک است و باید هیئت‌موسس دانشگاه‌ جلوی این کار را بگیرد.

این نماینده مجلس با انتقاد از نگاه موروثی به دانشگاه آزاد از سوی مسئولان کنونی این دانشگاه، تاکید کرد: متاسفانه این نگاه یک نگاه انتقال موروثی به یکدیگر است. محیط دانشگاه آزاد نه تنها دارای آزادی عمل نبود بلکه به صورت بسیار بسته و با یک عدم پاسخ‌گویی با برخوردی دیکتاتورمآبانه همراه بود، حتی این برخورد با دستگاه‌های نظارتی نیز انجام می‌شد و این ظلم به اساتید و کارمندان دانشگاه بود. در این دانشگاه به شدت قانون‌گریزی روال شده بود. از سال 70 تا 83 کمیته ارزشیابی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها را برقرار کردند و قریب به 30 هزار رشته محل را مصوب کردند که شورای گسترش اکثر این رشته‌ها را غیرقانونی اعلام کرد، اما آنها کار خود را انجام می‌دادند و حتی در بسیاری از رشته‌ها نیز پیش‌نیازی برای آنها پیش‌بینی نشده بود و یا اینکه اساتید هیئت‌علمی به اندازه مورد نیاز در اختیار نبود.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه ما در آن مقطع و در کار تحقیق و تفحص نیاز بود که به حساب‌های بانکی دانشگاه آزاد نیز رجوع و بررسی کنیم، گفت: بانک‌ها می‌گفتند که شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید و باید حکم قاضی داشته باشید و ما این موضوع را به عنوان سوال از معاونت حقوقی وقت رئیس‌جمهور مطرح کردیم و آنها اعلام کردند که تحقیق و تفحص در این مرحله مستثنی است، اما مسئولان دانشگاه آزاد با اعمال نفوذ مانع دریافت اطلاعات حساب بانکی می‌شدند و در برابر احکام قانونی مقاومت می‌کردند.

وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه آزاد به جای اینکه فرصت‌ساز باشند، فرصت‌سوز و یا فرصت‌طلب بودند، گفت: متاسفانه دیده می‌شد رانت‌هایی از این دانشگاه به عناصر مختلف داده شده و در واقع یک نفر برای همه دانشگاه تصمیم می‌گرفت و جالب آنکه یک نفر با فوق‌دیپلم در دانشگاه آزاد تدریس رشته حقوق دکترا را آن هم با اجازه رئیس دانشگاه انجام می‌داد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه با فعل و انفعالات انجام شده، مجموعه دانشگاه آزاد به عنوان یک مجموعه وابسته بود تا مستقل و به این شکل رخ‌نمایی می‌کرد و این بیشترین ضربه را به خود دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد می‌زد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌کننده از آموزش عالی در مجلس هفتم با انتقاد از نحوه انتخاب رئیس دانشگاه آزاد و رئیس هیئت‌امنای این دانشگاه، گفت: متاسفانه از بدو تاسیس دانشگاه آزاد تا سال 85 هیئت‌موسس که مسئولیت‌های مستقیمی به او واگذار شده، اساسا 2 بار تشکیل جلسه داده است. طبق اساسنامه، هیئت‌امناء باید چهار ساله انتخاب شود، اما از سال 69 تا 85 هیئت‌امنای دانشگاه آزاد جلسه‌ای را تشکیل ندادند و این گویای این مطلب است که در حقیقت این دانشگاه براساس سلایق شخصی اداره می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دانشگاه آزاد شبکه‌ای در قوه قضائیه، مقننه و مجریه به عنوان میان‌بر برای اعطای مدرک ایجاد کرده بود که می‌توان گفت در خصوص رانت علمی برای مسئولان کشور ید طولایی دارد، تصریح کرد: اداره‌کنندگان دانشگاه آزاد هر کجا که امکان داشت، از اموال عمومی استفاده شخصی می‌کردند، اما به حساب نمی‌آوردند.

زاکانی خاطرنشان کرد: امکاناتی که دانشگاه آزاد از دولت برای دانشجویان می‌گرفت مشاهده شد که هیچ‌گاه برای دانشجویان خرج نشد. به عنوان مثال در سال 84 سی‌وپنج میلیارد تومان و در سال 85 شصت میلیارد تومان برای رفاه و تسهیلات دانشجویان تصویب شد که مبالغی را به دانشگاه آزاد اختصاص دهیم که بعدها متوجه شدیم هرگز این مبالغ را به دانشجویان ندادند و جالب آنکه هر کجا نیز پای‌شان گیر می‌افتاد از مقام معظم رهبری هزینه می‌کردند بدون آنکه توجهی به بیانات ایشان در رشد کیفی و علمی دانشگاه‌ها داشته باشند.

به گفته وی اسنادی در اختیار است که مسئولان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در دادگاه به دروغ این دانشگاه را متعلق به رهبر انقلاب انتصاب دادند تا فضایی را برای تنفس خود باز کرده باشند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص‌کننده از آموزش عالی در مجلس هفتم اظهار داشت: ما اسنادی به دست آورده‌ایم که رئیس اسبق این دانشگاه احساس می‌کرد که اموال دانشگاه آزاد ملک شخصی‌اش بوده و در تاریخ 84/8/16 در دفترخانه 611 تهران همه امکانات و اموالی که به نام خودش بوده را به اسم برادرش کرده و او نیز مجوز حتی تعیین نمره دانشجویان را داشته تا چه برسد به اینکه اموال دانشگاه آزاد را بذل و بخشش کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بررسی‌های ما این نکته ثابت شد که برخی از واحدهای دانشگاهی در دریافت شهریه‌ها از دانشجویان نسبت به سایر دانشگاه‌های غیرانتفاعی اختلافات فاحشی داشتند، اظهار داشت: ما این گزارش را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دادیم، اما رئیس کمیسیون عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد بود و این 43 جلد گزارش از دستور کار خارج شد و آنها اعمال نظر کردند. بنابراین اگر هم به نتیجه نرسیده، علتش این بود که در کمیسیون آموزش و تحقیقات از قبل کارسازی و برخی مانع شدند که این گزارش به صحن بیاید و قرائت شود.

این نماینده مجلس فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد را مورد توجه قرار داد و گفت: ما حدود 5 تا 6 پرونده در سال 82 و 83 به دست آوردیم که نشان می‌داد سؤالات کنکور دانشگاه آزاد به فروش رفته و جالب آنکه همه این سؤالات نیز از سوالات اصلی بوده، نه اینکه سوالات تقلبی بوده باشد. همه این پرونده‌ها به یک شعبه دادسرا منتقل شد و دو پرونده نیز گم شد که ما از طریق بدلی آن به آن پرونده‌ها رسیدیم.

زاکانی تاکید کرد: با بررسی‌ها و پیگیری‌های ما فقط یک پرونده به نتیجه رسید و آن اینکه مسئولان دخیل، سؤالات را به عنوان سؤالات دروغین فروخته بودند و به این موضوع در دادگاه رسیدگی شد. لذا این بده بستان‌ها و جابه‌جایی اموال از نکاتی است که مطرح شده است.

وی افزود: اگر دوستان دانشگاه آزاد اصرار دارند به اینکه این موضوعات و تحقیق و تفحص نتیجه نداشته و یا اینکه به آنها پاسخ داده‌اند، اشکال ندارد ما این گزارش‌ها را منتشر می‌کنیم تا آنها پاسخ خود را به ملت بگویند. البته این بخشی از این گزارش‌ها در آنجایی که به حیثیت افراد ضربه زده می‌شود غیرقابل انتشار است، اما آن بخشی که ما می‌توانیم منتشر کنیم را در صورت لزوم منتشر خواهیم کرد. گزارش‌ها آماده است. هر 13 جلد هم آماده است و اگر آقای هاشمی گفته‌اند که پاسخ داده‌اند ما می‌توانیم این گزارش‌ها را منتشر کنیم، چرا که ما دانستن را حق مردم می‌دانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون در مجلس نهم نیز تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد وجود دارد که متفاوت از تحقیق و تفحص گذشته ماست، اظهار داشت: بخشی از تحقیق و تفحص ما می‌تواند منشأ تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد باشد. ما مسائل و بررسی‌های‌مان را با اسناد و مدارک ارائه دادیم، اما هیچ وقت و در هیچ محکمه‌ای این اسناد بررسی نشد.

به گزارش تسنیم، پس از پایان سخنان علیرضا زاکانی، وی به سوالات حاضران در مراسم پاسخ داد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال یکی از حاضران در خصوص تحقیق و تفحص فعلی از دانشگاه آزاد، گفت: تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس نهم در حال حاضر در مرحله گزارش‌نویسی است و البته باز هم موانعی برای بررسی و تحقیق و تفحص وجود دارد، اما با شرایطی که برای ما وجود داشت اصلا قابل مقایسه نیست.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از آموزش عالی در مجلس هفتم با اشاره به این تحقیق و تفحص، خاطرنشان کرد: آن مورد یک بار در تاریخ مجلس اتفاق افتاد و دوستان اذعان کردند که بزرگ‌ترین تحقیق و تفحص در تاریخ 100 سال اخیر مجلس بود.

زاکانی تصریح کرد: ما در آن تحقیق و تفحص دانشگاه‌ها را به 9 تیپ تقسیم کرده بودیم و در 5 سرفصل که آن را به 50 زیرموضوع و این 50 زیرموضوع را نیز به 240 زیرمجموعه تبدیل کرده بودیم که به صورت پرسشنامه در آوردیم و مبتنی بر آن به صورت علمی تحقیق می‌کردیم و از در بخشی از دانشگاه‌ها نیز نظرسنجی انجام می‌دادیم و در هر دانشگاه با رئیس، مسئول نهاد، قسمت آموزش، پژوهش، فرهنگی، یکی از اساتید، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی مصاحبه می‌گرفتیم خصوصاً در دانشگاه‌های بزرگ که بعید می‌دانم چنین کاری تکرار شود.

وی با بیان اینکه دیگر از مسیر مجلس نمی‌توان گزارش تحقیق و تفحص از آموزش عالی تهیه شده در مجلس هفتم را پیگیری کرد، ابراز امیدواری کرد بخش‌هایی از آن گزارش را که در تحقیق و تفحص فعلی در دانشگاه آزاد است، بتوانند بیاورند و گفت: البته به جامعیت کاری که ما انجام دادیم، نیست.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از آموزش عالی در مجلس هفتم در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره اوضاع فرهنگی نابسامان دانشگاه‌ها، گفت: این موضوع را نمی‌توان فقط به دانشگاه آزاد محصول کرد، چرا که بنده خودم به دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد رفته‌ام که یک دانشگاه الگوست و محیط دانشگاه چهره دیگری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها دارد. البته واحدی از دانشگاه آزاد هم وجود دارد که رعایت مسائل اولیه را هم نکرده است. در این راستا نیز مسئول سابق دانشگاه آزاد تحصیل در محل سکونت را دنبال می‌کرد که مؤثر بود.

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند در اساسنامه دانشگاه آزاد دخالتی داشته باشد، اظهار داشت: اساسنامه دانشگاه آزاد چون در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، اگر اصلاحی هم قرار باشد انجام شود باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح شود.

وی افزود: در اصلاحیه‌ای که پیشتر صورت گرفت رئیس اسبق تغییر کرد و رئیس سابق آمد و براساس همین روال، دولت که تغییر کرد مسیر خود را رفتند. البته یکی از نکات تلخ این موضوع برخورد ابزاری با دانشگاه آزاد بود که در دولت قبل صورت گرفت که در ابتدا به دنبال ضابطه‌مند کردن شرایط دانشگاه بودند، اما سپس خودشان شروع به ساختن با رئیس اسبق دانشگاه کردند و مسیری برخلاف مسیر اولیه را طی کردند. لذا معتقدم نوع مواجه‌ای که با دانشگاه آزاد انجام می‌گیرد باید غیرسیاسی باشد یعنی یک مواجهه از موضع نیاز انقلاب اسلامی مبتنی بر خواسته‌های جدی که منافع ملی را پیگیری می‌کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: دانشگاهی با این گستره در کشور موقعیت ممتازی است که اگر تحولی در آن ایجاد شود و رشد و ارتقایی داده بشود بتواند در خدمت جامعه پیش از آنچه که امروز هست، باشد.

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مدارک و اسناد به دست آمده از تحقیق و تفحص را به مقام معظم رهبری ارائه کردید؟ گفت: زمانی که بنده پیش آقای هاشمی از تخلفات دانشگاه آزاد صحبت کردم به بنده گفت که مقام معظم رهبری نیز این تذکرات را به ما داده‌اند و پرسید آیا شما این اسناد را به ایشان دادید؟ که بنده گفتم بنده ندادم و ما مستقیم چیزی را خدمت ایشان ارائه نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: روالی که در دانشگاه آزاد پیگیری، دنبال و منعکس شد از مسیر مقام معظم رهبری نبود، بلکه مجرای اصلی آن خود مجلس و عبور از مسیرهایی بود که باید به این امر رسیدگی می‌شد که متأسفانه رسیدگی نکردند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از آموزش عالی در مجلس هفتم در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که 220 نماینده مجلس هفتم نامه‌ تشکر از جاسبی امضاء کردند، اما در موضوع هسته‌ای این تعداد بیانیه صادر نکردند، گفت: اگر از انصاف خارج نشویم مجلس هفتم راجع به بحث هسته‌ای هم مصوبات خوبی داشت که مقام معظم رهبری فرمودند مصوبه الزام دولت به از سرگیری هسته‌ای جزو مصوبات مطلوب انگشت‌شمار تاریخ مجلس است. لذا مجلس دوره خوبی در آن زمان داشت، اما تا جایی که بنده یادم می‌آید چنین امضاهایی در آن نامه صورت گرفته بود. کسانی بودند که امضای‌شان بود، اما خودشان امضاء نکرده بودند ولی در کل در این چند روز افرادی این موضوع را دنبال و با نماینده‌ها صحبت می‌کردند و از آنها امضاء می‌گرفتند؛ البته کسانی که با رئیس اسبق دانشگاه آزاد مرتبط بودند، امضاء کردند.

زاکانی با بیان اینکه اصل نامه تشکر 220 نماینده از رئیس اسبق دانشگاه آزاد را هیچ‌وقت جدی نگرفتند، اظهار داشت: زمانی که در نطقی در مجلس درباره دانشگاه آزاد صحبت می‌کردم اقلیتی که در مجلس با وی مرتبط بودند به شدت بر آشفتند و اعتراض می‌کردند، در حالی که نطق بنده مستند بود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های زشت برخی از مسئولان دانشگاه آزاد این بود که از ظرفیت علمی این دانشگاه به عنوان یک رانت برای دیگران استفاده می‌کردند که بر همین اساس توانسته بودند شبکه‌ای را در داخل کشور ایجاد کنند که البته بخشی از آن در مجلس بود و بانک اطلاعاتی را از افراد داشتند و مبتنی بر آن با افراد مختلف برخوردهای مختلف می‌کردند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از آموزش عالی در مجلس هفتم در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه منافع دانشگاه آزاد به چه کسانی بر می‌گردد؟ تصریح کرد: این دانشگاه علی‌القاعده یک دانشگاه غیرانتفاعی است که با نیت خیری پایه‌ گذاشته شد و مسئولان پایه‌گذاری این نیت خیر هم امکاناتی ایجاد کردند که از این فرصت استفاده کرده و گستره‌ای را در کشور ایجاد کنند.

زاکانی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه براساس وظیفه خود موظفند پول و شهریه‌ها را خرج خود، سیستم آموزش و توسعه زیرساخت‌ها و خدمات آموزشی در دانشگاه کنند، گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد این موضوع صورت نگرفته است. البته واحد نجف‌آباد دانشگاه آزاد که بسیار زیباست و بنده از رئیس دانشگاه پرسیدم که از چه محلی است؟ که گفت از محله شهریه‌هاست، اما خدماتی که واحد نجف‌آباد به دانشجوهایش می‌دهد خیلی بیشتر از سایر واحدهاست و توسعه کمی و کیفی امکانات را داشته و در اینجا این سوال پیش می‌آید مگر دانشگاه‌هایی که عقب‌افتادگی دارند از همین شهریه‌ها استفاده نمی‌کنند؟ که حتی بعضاً از امکانات ویژه‌ای بهره‌ گرفته‌اند، اما چرا مانند این واحد از دانشگاه آزاد نیستند که باید روشن شود.

وی در خصوص رسیدگی به مدارس سماء دانشگاه آزاد، گفت:‌ ما در این بخش وارد نشدیم و فقط در بخش آموزش عالی وارد شدیم و مدارس سماء با اینکه با دانشگاه آزاد مرتبط هستند، اما جزو آموزش عالی نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره انتصاب عبدالحسین هراتی در دانشگاه آزاد، گفت: مسئولان دانشگاه آزاد باید اهتمام داشته باشند که چنین افرادی در دانشگاه مسئولیت نگیرند.

زاکانی افزود: بنده چندی قبل تذکری دادم و گفتم مجموعه فرهنگی این دانشگاه مسیر ناصوابی را طی می‌کند و مسیری را دنبال می‌کند که یک عملکرد حزبی را بخواهد اعمال کند. برخی توجه کردند و آن پیام را دریافتند.

وی خاطرنشان کرد: در انتصاب هراتی مسئولان دانشگاه آزاد خودشان مجبور شدند وی را برکنار کنند، چرا که این اتفاق آن‌قدر شور بود که ذائقه همه را تلخ کرد. لذا از این‌رو خود مسئولان دانشگاه آزاد باید در این زمینه صیانت کنند و چارچوب‌های دانشگاه را رعایت کنند.

این نماینده مجلس درباره پاسخ هاشمی در خصوص انتصاب هراتی در دفترش، اظهار داشت: به نظر بنده این امر غیرقابل توجیه است.

زاکانی با بیان اینکه آقای هاشمی گفته که ما تحقیق و تفحص را در زمان دولت نهم و دهم آغاز کرده‌ایم، گفت: این در حالی است که نه تنها این‌طور نیست بلکه تحقیق و تفحص از آموزش عالی و نه دانشگاه آزاد قبل از دولت نهم آغاز شده و اگر هم نکته‌ای باشد باید در گزارش جدید بیاید.

۱۳۹۳/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...