نسخه چاپی

در سفر ایوبی و معاونانش به مشهد چه گذشت؟

حجت‌الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی با همراهی «علیرضا رضاداد» مشاور ارشد سازمان سینمایی و «محمد احسانی» معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در دومین سفر استانی خود در سال جاری به استان خراسان رضوی رفت.

به گزارش نما به نقل از فارس، در این سفر که روز چهارشنبه 7 خرداد صورت پذیرفت ، ایوبی در ملاقات با آیت الله سید احمد علم‌الهدی ؛عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعهٔ مشهد،ابتدا گزارشی ازاقامات انجام شده در حوزه سینما طی 9ماهه گذشته ارائه داد و تاکید کرد : سینماگران ایرانی در این سال ها همواره کوشیده اند تا از فرهنگ دینی و ملی با زبان سینما پاسداری کنند؛علاوه بر این، آنها نقش مهمی در معرفی چهره فرهنگی و تمدنی ایران و نظام جمهوری اسلامی به جهان داشته اند.

ایوبی همچنین در گزارش خود گفت:با توجه به فضای آرامی که در سینما پدید آمده بسیاری از چهره های متعهد سینما که انگیزه کار نداشتند با علاقه و انگیزه مضاعف در اندیشه خلق آثار ارزشمند هستند.

وی در ادامه افزود: تنش های گذشته ،مجموعه ای از سو برداشت ها را به وجود آورده که لازمه حل این این سوتفاهمات ،گفت و گوی چهره به چهره با شخصیت های برجسته دینی و سیاسی با جامعه سینمایی است؛ در نتیجه این گفت و گو ها، علما و روحانیون با دغدغه های سینماگران آشناتر شده و تصویر واقعی تری از مسائل و مشکلات سینمای کشور به دست خواهند آورد؛ از دیگر سو سینماگران نیز با نقطه نظرات و دیدگاه های بزرگان فکری ، سیاسی و مذهبی آشنا خواهند شد.

ایوبی در ادامه سخنان خود گزارشی نیزاز آخرین وضعیت تولیدات سینمایی ارائه کرد.

آیت الله علم الهدی پس از استماع گزارش های رئیس سازمان سینمایی ضمن تقدیر از تلاش های صورت پذیرفته؛ به ویژه برگزاری با شکوه سی دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ،بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به سینمای دینی تاکید و سختی ها و مخاطرات سینمای دینی را برشمرد.

آیت الله علم الهدی باتاکید برنقش فیلم های مهم دینی تولید شده در ایران اظهار داشت: جامعه جهانی در انتظار تولیدات جدید در این عرصه است.

ایشان همچنین از آخرین وضعیت فیلم "رستاخیز" سئوال کردند که گزارشی از اصلاحات انجام شده توسط دست اندرکاران فیلم ارائه شد.

آیت الله علم الهدی ضمن باابراز خرسندی از اعمال نظرات علما و مراجع توسط کارگردان فیلم- احمد رضا درویش -یادآوری کردندکه در عین حال باید تلاش کرد اصلاحات به گونه ای انجام شود که ارزش های هنری فیلم خدشه نبیند؛ چرا که این فیلم مهمترین اثر عاشورایی ایران است و باید از جاذبه های هنری کافی برخوردار باشد.

در پایان ایوبی درخواست کرد تا در فرصتی مناسب دیدار جمعی از سینماگران با حضرت آیت الله علم الهدی صورت پذیرد که مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

ایوبی در جریان این سفر ضمن بازدید از چند مجموعه سینمایی ،نشستی هم با سینماگران مشهد داشت.

رییس سازمان سینمایی در دیدار با فعالان و هنرمندان خراسان رضوی در مشهد گفت: توسعه کمی و کیفی سینماها و ارتقای دانش سینمایی در سطح کشور از اولویت های مورد توجه این وزارتخانه است و برای تحقق آن، از ظرفیت همه بخش ها اعم از خصوصی و دولتی برای توسعه زیرساخت های سینما استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در همین راستا، سازمان سینمایی با تخصیص اعتبارات و مساعدت های لازم از ادارات و بخش های دولتی متقاضی راه اندازی سینما، حمایت و بستر اجرای آن را فراهم می کند.

ایوبی گفت: ما معتقدیم بایستی با حمایت های لازم مسوولین و دست اندرکاران مربوطه در هر مجتمع و برج مرتفع که در کشور احداث می شود، یک سالن سینما نیز در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، فیلم های کوتاه را از قابلیت های مهم توسعه سینما در کشور دانست و اظهارداشت: امسال 40 جشنواره سینمای جوان در کشور برگزار می شود و برگزاری این قبیل جشنواره ها نقش بسیار مهمی در ایجاد شور و نشاط سینمایی در قشرهای مردم دارد.

رییس سازمان سینمایی، طرح سینما کارت را از دیگر اقدامات در دست انجام این سازمان برشمرد و گفت: در راستای این طرح با همکاری دستگاه های اجرایی و ارگان های گوناگون و با کارت های شارژ شده برای کارکنان آنها، زمینه استفاده آنها ار سینماها فراهم می شود.

ایوبی افزود: طرح سینما سلام و تماشای رایگان فیلم های سینماها طی چند ماه گذشته اقدام بسیار خوبی برای آشتی مردم با سینما و استفاده آنان از ظرفیت های این بخش بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیجیتالی شدن و یا سیستم یکپارچه دیجیتال در سینماها را از دیگر فعالیت های در دست انجام این وزارتخانه برشمرد.

وی برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال گذشته به طور همزمان در 30 استان کشور را یادآور شد و گفت: این اقدام شور و هیجان مردم را به استقبال از سینماها افزایش داد.

ایوبی اظهارکرد: با توجه به ظرفیت و جایگاه خراسان رضوی و از جمله مشهد، در نظر گرفتن یک سینما برای اکران فیلم های این جشنواره جوابگوی نیاز موجود نیست.

وی گفت: برای ارتقای دانش و مطالعات سینمایی به عنوان یکی از دغدغه های مهم سازمان سینمایی، مدرسه عالی سینما در آینده نزدیک در کشور راه اندازی می شود.

در این نشست ضمن گفت و گو با سینماگران تصمیماتی نیز اتخاذ شد؛بر همین اساس و برای آغاز فرآیند تمرکز زدایی و دادن اختیارات بیشتر به استان ها مقرر شد تا صدور پروانه ساخت کلیه فیلم های غیر بلند سینمایی به خراسان رضوی واگذار شود؛به طوری که اعضای شورای پروانه ساخت به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی معرفی و پس از تایید آن ها، این اختیار به استان واگذار شود.

همچنین مقرر شد یک سالن سینما در شهر مشهد به سینمای هنر و تجربه اختصاص یابد تا فرصتی نیزبرای دیده شدن تولیدات استانی وبه ویژه فیلم های کوتاه و مستند به وجود آید.

سینماگران مشهدی از اقدامات اخیز انجمن سینمای جوانان در برگزاری جشنواره های استانی فیلم و عکس؛به ویژه تغییر نظام آموزشی انجمن ابراز خشنودی کردند.

ˈحجت الله ایوبیˈ ییش از این نیز در روزهای 31 اردیبهشت و یکم خرداد ،در نخستین سفر استانی خود ،در سال 93، به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود.

۱۳۹۳/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...