نسخه چاپی

خاتمی: حكومت باید جاده صاف كن بهشت باشد

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در واكنش به سخنان رئیس جمهور گفت: مسئول محترمی گفته است به زور شلاق نمی توان مردم را راهی بهشت كرد، این جمله سه معنا دارد كه ما یك معنی برداشت از آن را قبول داریم ولی دو معنی دیگر اشتباه است.

به گزارش نما به نقل از مهر، آیت الله احمد خاتمی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه های دوم نماز جمعه تهران گفت: روز پاسدار را تبریک می گویم. سپاه پاسداران نهادی است که با انقلاب زاده شده و همراه با انقلاب در عرصه های مختلف مورد نیاز نظام خوش درخشیده است.

وی سپس ضمن اعلام فرارسیدن نیمه شعبان و سالروز ولادت امام عصر(عج) و تبریک این روز گفت: او خواهد آمد و بی تردید با آمدنش جهان معنای عدالت را خواهد فهمید و در آن روز خبری از مستکبران نخواهد بود. جشن های نیمه شعبان تا کنون مردمی بوده و مردمی هم باید بماند.

آیت الله خاتمی در مورد پیش رو بودن ۱۵ خرداد نیز گفت: ۱۵ خرداد مولود و میلاد انقلاب اسلامی است بذر انقلاب اسلامی در این روز کاشته شد و در ۲۲ بهمن ۵۷ این گل در این گلستان به بار نشست. لذا ۱۵ خرداد شناسنامه انقلاب است.

وی مسابقات قرآنی را بهترین شاهد بر این که جمهوری اسلامی ایران و تشیع به قرآن اهتمام می ورزد دانست و گفت: قرآنی که شیعه می گوید و می خواند همان قرآنی است که برادران اهل سنت می خوانند و این مسابقات بهترین اقدام در جهت نشان دادن دروغ بودن تحریف قرآن توسط شیعه است.

وی در بخش دیگری از خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران در خصوص سالروز رحلت امام گفت: در رابطه با امام(ره) و راه عظیم الشان ایشان سراسر کشور برای تجلیل باشکوه آماده می شوند. این تجلیل ها عامل دو پیام است؛ پیام اول پیام بیعت با مکتب امام(ره) و پیام دوم پیام بیعت با جانشین صالح امام(ره) است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران سپس به ویژگی های مکتب امام(ره) اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی مکتب امام (ره) مکتب عشق به خدا بود و امام(ره) فرمودند تمام مقصد ما خداوند متعال است و دومین ویژگی، مکتب مردمسالاری دینی است. امام(ره) در اوج دلداگی به خدا مردمش را هم باور داشت و از انقلاب های بی نظیری که بدون مبارزه مسلحانه به سامان رسید انقلاب ما بود. امام(ره) برای رای مردم ارزش قائل بود و رای مردم را تشریفاتی نمی دانست، مثل مقام معظم رهبری رای مردم را سرنوشت ساز و تاثیر گذار می دید و این جمله از امام(ره) معرف همین نکته است که میزان رای ملت است.

وی سومین ویژگی مکتب امام(ره) را نفرت از استکبار و استکبارستیزی دانست و گفت: شعار مرگ بر آمریکا وامدار این مکتب است. امام(ره) هیمنه آمریکا در دنیا را شکست و پاسداری از این مکتب این است که آرمان امام(ره) زنده بماند و تا آمریکا شیطنت می کند این شعار باید زنده بماند.

آیت الله خاتمی چهارمین ویژگی مکتب امام را ولایت فقیه دانست و افزود: امام(ره) می فرمایند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند. بحمدالله کشور آسیب ندیده چون مردم دین خود به ولایت را ادا کردند. امام(ره) نفرمود پشتیبان من باشید بلکه فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید. لذا آنهایی در خط امامند که در خط ولایت باشند، این دو تفکیک ناپذیر است.

وی پنجمین ویژگی مکتب امام(ره) را مراقبت از انقلاب دانست و گفت: اگر مردم مراقب انقلابشان نباشند آن چیزی بر سرشان می آید که بر سر مصر آمد. امام(ره) نیز می فرمایند من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیافتد و الحمدالله نیز نیافتاده و نخواهد افتاد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران بیعت با جانشین صالح امام(ره) را ا ز دیگر شاخص های انقلاب اسلامی دانست و گفت: مقام معظم رهبری با همان شجاعت، اخلاص و تدبیر ۲۵ سال بعد از ارتحال امام(ره) همان راه را طی می کند و ایشان ترجمان خط امام(ره) و مفسر واقعی خط امام(ره) است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: امسال را آقا به نام اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام نهادند. در سخنرانی های بعدشان فرمودند فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است و در همین هفته در دیدار نمایندگان فرمودند منظور از فرهنگ، فرهنگ انقلابی، دینی و ایجاد حرکت فرهنگی بر مبنای اسلام و ارزشهای اسلامی و تقویت آداب و فرهنگ اسلامی را تعریف فرهنگ دانستند.

آیت الله خاتمی سپس افزود: بر اساس این معنا به صراحت می گویم که مجلس گناه، کار ضد فرهنگی است، چه این مجلس گناه تحت عنوان کنسرت موسیقی باشد و چه تحت عنوان دیگر، این که جوان ها را جمع کنیم، دخترها و پسرها را جمع کنیم و دخترها بزک کرده باشند یا حجاب بسیار بد داشته و پول بیت المال را خرج کنیم این گونه مراسم درست نیست. نگویید انتقاد نکنیم این لباس که ما پوشیده ایم لباس امر به معروف و نهی از منکر است. اگر شما نمی توانید مجلس بدون گناه ترتیب دهید خب ترتیب ندهید.

وی با بیان اینکه ما روی مسایل فرهنگی حساس هستیم ادامه داد: همه ائمه جمعه بر روی مسایل فرهنگی حساس هستند و البته موضع ما موضع مقام معظم رهبری است. مسئولان باید حمایت شوند اما این به معنای این نیست که امر به معروف و نهی از منکر نکنیم. اگر نقدی می شود هرگز بنا بر مخالفت و موضع گیری نیست. حساسیت هم فقط در مسایل فرهنگی نیست بلکه ما در مسایل اقتصادی هم حساسیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: ما در مسایل اقتصادی نیز بسیار حساسیم به طوری که وقتی فساد سه هزار میلیاردی رخ داد از همین تریبون انتقاد کردیم و درخواست برخورد قاطع داشتیم. الان هم می گوییم احسنت بر قوه قضائیه که در این رابطه قاطعانه برخورد کرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان ای که این روزها مطلبی عنوان شده که می خواهم آن را به صورت صریح باز کنم افزود: مسئول محترمی گفته است به زور شلاق نمی توان مردم را راهی بهشت کرد. این جمله سه معنا را دارد؛ یک معنایش هم ما قبول داریم و آن معنا این است که مکتب ما مکتب منطق و استدلال است و مکتب شلاق نیست، سیره پیامبر(ص) هم همین بوده و این برداشت از این جمله معنای درستی است و جنجال نیز ندارد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: اما این که آن را این طور معنی کنیم که مردم را آزاد بگذاریم هر کاری خواستند بکنند در عرصه اخلاقی، اقتصاد و فرهنگ آزاد باشند امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشیم به صراحت می گویم این معنی مورد تایید هیچکس نیست و معنای نادرستی است.

وی در مورد معنای سوم برداشت شده از این جمله نیز گفت: اگر معنای این حرف این باشد که ما حتی موظف نیستیم جاده بهشت را صاف کنیم این معنی هم درست نیست. اصلاً رسالت حکومت دینی هم همین هست که جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم. این تحلیل بدون هیچگونه موضع گیری انجام شده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه آخرین تحلیل خود را به حجاب اختصاص داد و گفت: قصه حجاب مساله روز جامعه است و دغدغه قاطبه متدینین. اول این که مساله حجاب از احکام قطعی اسلام است و بیش از ۱۰ آیه قرآن درباره حجاب داریم. همه فقها هم در معنای حجاب متفق هستند که خانم خودش را بپوشاند و به صورت ساده و نه آرایش کرده به بیرون برود که این زیربنای قرآنی و حدیثی دارد.

وی با بیان این که حجاب از ضروریات دین یعنی مثل روزه و نماز است ادامه داد: امروز مساله حجاب از حکم فرعی گذشته، دول غیراسلامی هر وقت بخواهند لج کند با مسلمانان می گویند حجاب ممنوع است و هر دولتی بگوید ما با شما مسلمانان رفیقیم رفع منع می کند لذا خانم ها توجه داشته باشند این مساله جزئی نیست و آبروی اسلام و تشیع در آن است.

آیت الله خاتمی با بیان این که پیشینه حجاب قرآن و حدیث است ادامه داد: پیشینه حجاب فاطمه(س) و زینب(س) است اما بدحجابی و بی حجابی هم پیشینه دارد. اولین پیشنه بدحجابی مربوطه به قره العین بهایی است و پیشینه دوم مربوط به رضاخان قلدر است یقین دارم خانم های شیعه و خانم های مسلمان حتماً ترجیح می دهند حضرت زهرا(س) را انتخاب کنند. بارها گفته ایم در رابطه با کل مفاسد از جمله بدحجابی و بی حجابی هم کار فرهنگی هم کار اجرایی باید همزمان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: خدا نمی پسندد کار فرهنگی باز باشد و کار اجرایی بسته. همزمان این دو باید با هم به پیش بروند. یک قانون بسیار جامع در سال ۱۳۸۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با حجاب نوشته شد و برای ۲۵ نهاد وظیفه هایی در آن تعیین شده و هیچ راهی برای گسترش حجاب جز اجرای این مصوبه نیست. لذا از همین جا به مسئولان دولتی، اجرایی، مقننه و قضائیه پیام می دهیم این قانون بسیار جامع و همه جانبه است که از طریق آن می شود بی حجابی را کم یا حتی به کلی از بین برد.

۱۳۹۳/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...