نسخه چاپی

فاصله تهران با بمب هسته‌ای را افزایش داده ایم؟!

وزیر خارجه آمریكا با تكرار ادعای موثر بودن تحریم‌ها در حضور ایران پای میز مذاكره، گفت توافق ژنو فاصله تهران با بمب هسته‌ای را افزایش داده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بار با بیان این ادعا که تحریم‌های بین‌المللی ایران را وادار به مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای کرده، گفت توافق ژنو توانسته فاصله تهران تا دستیابی به بمب اتم را افزایش دهد.

کری که روز پنج‌شنبه با شبکه «پی‌بی‌اس» مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد دستاوردهای سیاست خارجی دولت «باراک اوباما»، گفت: «رئیس‌جمهور با ایران وارد تعامل شده است. ما (قبلا) در مسیر برخورد قطعی قرار داشتیم، چراکه آن‌ها در حال ساخت یک سیستم هسته‌ای بودند و جهان نیز در برابر آن‌ها ایستاده بود. اما رئیس‌جمهور یک سری تحریم‌ها را اعمال کرد و این تحریم‌ها ظرفیتی ایجاد کرد که بتوان ایران را به پای میز مذاکره آورد.»

وی افزود: «الان در میانه مذاکرات هستیم. همه تائید می‌کنند که در این مدت ساختار تحریم‌ها یکپارچه مانده است. برنامه هسته‌ای متوقف شده و به عقب بازگردانده شده است. اکنون همچنین زمانی را که ممکن است ایران برای گریز (به سمت سلاح اتمی) نیاز داشته باشد، را افزایش داده‌ایم. این یک موفقیت است.»

کری در حالی بار دیگر از مقوله موسوم به «زمان گریز» صحبت کرده، که تهران علاوه بر رد کردن هرگونه تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای، با استناد بر متن توافق موقت ژنو، اعلام کرده است که ساختار و ابعاد آتی برنامه هسته‌ای، باید بر اساس «نیازهای عملی» این کشور باشد. با این وجود طرف غربی تنها مسئله فاصله احتمالی تا بمب را مد نظر قرار داده و بر محدود شدن بیش از حد میزان غنی‌سازی ایران اصرار دارد.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ روز سوم آذر سال گذشته به توافقی موقت دست یافتند که به آن‌ها ۶ ماه زمان داده است که برای دستیابی به راهکاری جامع، مذاکره کنند. بر اساس آن توافق، تهران پذیرفت بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را در قبال لغو برخی از تحریم‌ها، محدود کند. دوره ۶ ماهه توافق ژنو در حالی روز ۲۹ تیر به پایان می‌رسد، که طرفین بعد از دور اخیر مذاکرات، از عدم پیشرفت مناسب در گفت‌وگوها خبر داده‌اند. تهران «زیاده‌خواهی» طرف مقابل، به خصوص آمریکا، را عامل کندی پیشرفت اعلام کرده و خواستار واقع‌بینی ۱+۵ شده است.

۱۳۹۳/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...