نسخه چاپی

در تماس تلفنی با اولاند

پوتین خواستار توقف خونریزی در اوكراین شد

رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه خواستار پایان یافتن خونریزی در اوكراین و آغاز مذاكرات بین دولت كی یف و استقلال طلبان شرق اوكراین شد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز، کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در تماس تلفنی بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که به ابتکار و درخواست طرف فرانسوی انجام شده، پوتین بر اهمیت توقف خونریزی در اوکراین و آغاز مذاکرات بین مقام های کی یف و استقلال طلبان شرق اوکراین تاکید کرده است.

رایزنی تلفنی پوتین و اولاند در حالی است که این دو قصد دارند ۵ ژوئن در پاریس دیدار و گفتگو کنند. این نخستین دیدار پوتین با یک رهبر غربی از زمان الحاق کریمه به خاک روسیه به شمار می رود. روسیه مقام‌های کی یف را به کودتا متهم کرده و اقدام مسکو در الحاق کریمه موجب تشدید تنش در روابط روسیه با غرب شده است.

بحران اوکراین سطح روابط دو طرف را به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل داده است. کشورهای غربی تاکنون تحریم های سیاسی و اقتصادی مختلفی را ضد روسیه اعمال کرده اند. کرملین افزود: پوتین در این گفتگوی تلفنی بر لزوم توقف فوری اقدامات خشونت آمیز و خونریزی مقام‌های کی یف تاکید کرده و خواستار گفتگوی مستقیم بین کی یف و استقلال طلبان شرق اوکراین شده است.

تحولات اوکراین در شرایطی است که دولت این کشور روز گذشته بار دیگر بر ادامه عملیات نظامی در مناطق شرقی ضد استقلال طلبان تاکید کرده است. پترو پروشنکو رئیس جمهور منتخب اوکراین نیز قول داده است تا اقدامات سرکوب گرایانه ضد استقلال طلبان را تشدید کند. وی همچنین قول داده است تا کسانی را که عامل اصلی سرنگونی یک فروند بالگرد نظامی ارتش اوکراین بوده اند مجازات کند.

در پی این حادثه ۱۴ نفر از نیروهای ارتش اوکراین کشته شدند. وزیر دفاع موقت اوکراین نیز بار دیگر روسیه را به اجرای عملیات ویژه در شرق اوکراین متهم کرده است. وی تاکید کرد: ارتش اوکراین به عملیات نظامی خود تا زمانی ادامه می دهد که وضعیت مناطق شرقی به حالت عادی باز گردد و ثبات و آرامش در این مناطق برقرار شود.

اعتراضات اوکراین از نوامبر سال گذشته زمانی آغاز شده که یانوکویچ حاضر به امضای قرارداد تجارت آزاد با ۲۸ کشور اروپایی نشد و تصمیم گرفت تا کمک مالی ۱۵ میلیارد دلاری روسیه را دریافت کند. این اقدام یانوکویچ با گسترش اعتراضات خیابانی روبرو شد.

۱۳۹۳/۳/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...