نسخه چاپی

این بیماری‌ها، صدایتان را تغییر می‌دهند

بیماری‌هایی نظیر كم كاری تیروئید، در طولانی مدت و ریفلاكس معده باعث گرفتگی صدا می‌شوند و كسانی كه سینوزیت دارند نیز در معرض تغییر صدا قرار دارند اما بهترین درمان تغییر صدا استراحت صوتی است.

به گزارش نما، علیرضا جعفری عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تغییر صدا در هر سنی ممکن است، اتفاق بیفتد و به خصوص در سن بالا صورت می‌گیرد، شایع‌ترین علت تغییر صدا سرماخوردگی و حالت‌های آلرژی است. بعضی از تغییر صدا‌ها به دنبال بلند صحبت کردن و بد استفاده کردن از صدا ایجاد می‌شود که در اثر جیغ کشیدن، التهابی در حنجره به وجود می‌آید و به آن لانژیت می‌گویند.

وی افزود: تغییر صدا در افرادی که مرد هستند و سیگار می‌کشند و بیش از ۵۰ سال سن دارند اهمیت می‌یابد و می‌تواند علائم شروع یک بدخیمی باشد. به همین خاطر هرگونه تغییر صدایی که بیش از یک ماه طول بکشد و بهبودی نداشته باشد، حتما باید با یک معاینه حنجره و در صورت لزوم گرفتن عکس از آن تشخیص داده شود تا بررسی‌های لازم روی آن انجام گیرد.

جعفری تصریح کرد: مصرف انواع دود‌ها چه دود قلیان و چه دود سیگار موجب التهاب حنجره و تغییر صدا می‌شود، مصرف سیگار در طولانی مدت سرطان حنجره را در پی خواهد داشت که در آقایان بیشتر رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: بهترین درمان تغییر صدا استراحت صوتی است و افراد سعی کنند آرام صحبت کنند و کسی که صدای او گرفته است باید طوری صحت کند تا صدای او بیشتر از ۳ متر از جایی که قرار گرفته شنیده نشود و به حنجره او فشار وارد نشود.

جعفری بیان کرد: کسانی که اسید معده آنها زیاد است و رفلاکس معده دارند در معرض التهاب دهانه حنجره قرار دارند و در این موارد باید درمان روی اسید معده انجام گیرد تا صدای بیمار بهبود یابد.

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: در خیلی از موارد کم کاری تیروئید اگر طولانی مدت باشد باعث گرفتگی صدا می‌شود اما درجات آن خفیف است، کسانی که سینوزیت دارند چون پایهٔ این بیماری آلرژی است در معرض گرفتگی صدا قرار می‌گیرند.

۱۳۹۳/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...