نسخه چاپی

حضرت علی (ع) از دولت مردان چه می‌خواهد؟

11 باید و نباید مدیریت جهادی در ایران

آنچه امروز نظام و امت را، پویا و بعنوان الگویی بدون بن بست، در جهان مطرح نموده، بكارگیری عنصرجهادی است؛ كه این خود، از متن اسلام ناب و اندیشه مدیریت علوی برگرفته شده است.

اولین روزهای پیروزی انقلای اسلامی ،معمار بزرگ ان ،موضوع مدیریت جهادی را در مقابل مدیریت سنتی، لیبرالی وعافیت طلبانه مطرح و هرکجا که دولتی توانایی اقدامات در شان انقلاب و ملت بزرگ را نداشت ،وجهی از این سبک جهادی را بنمایش میگذارد!

تشکیل کمیته های انقلاب -سپاه پاسداران - بسیج مستضعفین - نهضت سواد اموزی جهادسازندگی -شورای انقلاب فرهنگی و.... هرکدام موجویتی انقلابی و جهادی برای برون رفت از محدودیت های مدیریت بروکراسی و سنتی و ناتوان ان روز، بوده است!

و انچه امروز نظام و امت را، پویا و بعنوان الگویی بدون بن بست ،در جهان مطرح نموده، بکارگیری عنصرجهادی بوده است . که این خود، از متن اسلام ناب و اندیشه مدیریت علوی برگرفته شده است.

قبل از انکه به نمونه های زنده از سبک مدیریت جهادی بپردازیم ، خوب است نگاهی گذرا به مبانی بنیادین این اندیشه ،از نگاه امیر کلام حضرت علی علیه السلام بپردازیم که به زیبایی برخی را در نامه های 5 و 53 به استانداران اذربایجان و مصر ، بجناب مالک اشتر فرموده است:

1- نگاهت به مدیریت ،بعنوان فرصتی برای خدمدت ، و اینکه مدیریت، طعمه نیست و نباید چونان حیوان شکاری باشی ، که خوردن انان را غنیمت دانی!

2- مردم گرایی و ترجیح رضایت عامه ،بر رضایت خواص ، نزدکان و خویشاوندان !

3- انتخاب مشاوران و دستیاران از میان راستگویان و منتقدان، بجای چاپلوسان! وهرگز در مشورت از بخیلان ،افراد ترسووبزدل ،وحریصان استفاده نکن !

4- ملاک انتخاب کارگزاران و مدیران باید ، تجربه ، حیا، خاندان صالح و با تقوی واز میان مسلمانانی با سابقه درخشان در اسلام باشد .

5- اجرای حق را برای نزدیکانت بپذیر! گرچه مشکلاتی را برایشان بوجود اورد! این اقدام موجب می شود تحمل سنگینی ان ،ترا بیاد قیامت اندازد.

6- با دشمنان مبادا قراردادی امضا کنی که دران راههایی ازدغل کاری وفریب وجود دارد! پس ازمحکم کاری ودقت درقرارداد، انرا امضاکن!

7- مبادا !هرگز، دچار خودپسندی گردی! و ستایش را دوست داشته باشی، که اینها همه فرصتهایی برای شیطان ،برای هجوم بتو است!

8- مبادا با خدمت هایی¬ که انجام دادی بر مردم منت گذاری ! یاخدمت خود را بزرگ شماری ! یا وعده ای که بمردم داده ای، خلف وعده نمایی !

9- هرگز مباد در انچه با مردم مساوی هستی ، امتیاز خواهی کنی !

10- بر تو لازم است سنتت های با ارزش گذشته گان ،روشهای پسندیده رفتگان ،اثارپیامبر(ص) وواجبات کتاب خدا راهمواره بیاد اوری واز انچه ما عمل کرده ایم، پیروی کنی!

11- پست مدیریت ،برای تو طعمه نیست! بلکه امانتی در گردن تو است !

از انچه بیان شد شاخصه هایی از مدیریت حاصل میشود که در رفتار و کرداربرخی بزرگان میتوان نمونه هایی را یافت.

اظهار عجز در مقابل مردم، احترام به حقوق انان، ساده زیستی، قناعت، عدم تفاخر، استفاده حداقلی و گاه عدم استفاده ازحق وحقوق شرعی و قانونی خود، نفی صریح قوم و خویش سالاری ، عدم بکارگیری نزدیکان در مناصب دولتی ، جلوگیری از زیادی خواهی به نزدیکان ،عدم اجازه استفاده از حقوق افزون و خارج از ضابطه به کارگزاران و وزرا، حذف مزایا وهدایای مرسوم در نظام مدیریتی اشرافی، تقدم منافع عمومی بر منافع شخصی وخانوادگی، قلیل المعونه بودن و در عین حال اشتیاق به خدمت افزونتر، حداکثر استفاده از زمان برای خدمت به بندگان خدا ، و...

بارزترین این رفتار در امام شهدا (ره) در 10 سال مدیریت جهانی الگویی ماندنی شد و در 25 سال گذشته ،سلف خلف ایشان مقام معظم رهبری براین الگو،پای فشردند.

بزرگانی چون شهید رجایی را هنوز در خاطره ها داریم، که با رفتاری علی گونه نشان دادند مدیریت علوی در گذرزمان ،بی رهرو نخواهد ماند! و اینگونه میتوان الگویی از مدیریت جهادی در قرن بیستم، با همه زخارف دنیایی به نمایش گذارد!

انهم نه تنها به وسیله رهبرانی الهی، که توسط مدیرانی از جنس مردم و شیفتگانی که پای در مسیراسلام ناب میگذارند!

امروز بنا به روایت زعیم مجاهدمان، نیازمند عزمی ملی برای احیای مدیریت جهادی هستیم ، تابه جهانیان ثابت کنیم ، ما میتوانیم بدون اتکا و نگاه، و دست یازیدن به دستان پر تکبر! و باج خواه بیگانه، و با عزمی ملی ! یکبار دیگر همایشی از مدیریت جهادی در عرصه گیتی بنمایش گذاریم ،و بگوییم اگر مولایمان در 14 قرن قبل میفرمود: اگر تمامی عالم پشت به پشت هم دهند و در مقابل علی بایستند ، علی هرگز پشت بدشمن نمیکند و با یکا یکشان نبرد میکند! تا دشمن را ذلیل کند!

امروز زمان عافیت طلبی ،و سستی و یاس در مقابل حریف گذشته است! امروز در خط مقدم ،فرزند علی! با نام علی! و با عزمی راسخ! ایستاده و یار میطلبد!


نویسنده: رضا محدث

۱۳۹۳/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...