نسخه چاپی

سیاست‌های منطقه‌ای ایران

عکس خبري -سياست‌هاي منطقه‌اي ايران

تحلیل‌گران در آستانه سفر امیر كویت به ایران می‌گویند ایران باید با اقدامات خود اثبات كند كه تمایل دارد تغییرات سیاسی كلیدی به‌منظور ترمیم روابط خود با كشورهای عربی خلیج‌فارس صورت دهد.

گروه ترجمه ـ خبرگزاری فرانس‌پرس 31 می 2014 (۱۰ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و نوشت: تحلیل‌گران در آستانه سفر امیر کویت به ایران می‌گویند ایران باید با اقدامات خود اثبات کند که تمایل دارد تغییرات سیاسی کلیدی به‌منظور ترمیم روابط خود با کشورهای عربی خلیج‌فارس صورت دهد. دیدار شیخ صباح ‌احمد الصباح که کشورش ریاست کنونی شورای همکاری خلیج‌فارس را برعهده دارد، فرصتی برای تهران است تا فصل جدیدی در روابط خود با کشورهای خلیج‌فارس بگشاید. ریاض کهواجی، رئیس مؤسسه خاورنزدیک و تحلیل‌گر نظامی خلیج‌فارس (مستقر در دوبی) می‌گوید: «این، دیدار مهمی است و فرصت بسیار مهمی است که ایران نشان دهد آیا واقعاً خواهان گسترش روابط با خلیج‌فارس و بازگشایی فصل جدیدی با آن‌هاست... تاکنون سیاست‌های ایران تغییر نکرده است... ایران مداخله خود در سوریه را تشدید کرده و برای حمایت از رژیم اسد علیه مردم نیرو اعزام کرده است. همچنین این کشور مداخله خود در عراق، لبنان و یمن را افزایش داده است. کشورهای خلیج‌فارس تسلط ایران بر هیچیک از کشورهای عربی را نخواهند پذیرفت.

در ادامه مقاله آمده است: روابط ایران با کشورهای خلیج‌فارس سال‌ها سرد بوده، اما از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، این کشور، تحرکات دیپلماتیکی را به‌منظور کاهش این تنش‌ها آغاز کرده است. در ماه دسامبر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از کشورهای کویت، امارات متحده عربی، عمان و قطر دیدار کرد. دو هفته پیش نیز سعود الفیصل، همتای سعودی آقای ظریف، از وی برای دیدار از عربستان دعوت کرد و ایران نیز بدون اینکه تاریخی تعیین شود، از این دعوت استقبال کرد. ماه مارس آقای روحانی به عمان رفت. کشور عمان روابط مستحکم خود با ایران را حفظ کرده و میان غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای میانجی‌گری کرده و دست دوستی به سوی تمام کشورهای منطقه دراز کرده است.

در پایان مقاله آمده است: روابط ایران و کشورهای خلیج‌فارس به دلیل حمایت ایران از رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در برابر شورشیان با تشدید تنش همراه بوده است. آقای کهواجی می‌گوید: «بدون تغییر واقعی سیاست‌های ایران، تصور نمی‌کنم در روابط با کشورهای عربی خلیج‌فارس پیشرفتی حاصل شود. در این زمینه ایران اقدامی صورت نداده است... روحانی در عمان تأکید کرد که گفت‌وگوها می‌تواند تمام اختلاف‌ها را حل‌وفصل کند.


تحلیل‌: این خبرگزاری فرانسوی در حالی از اثبات حسن‌نیت ایران در منطقه سخن می‌گوید که بنابر شواهد موجود، یکی از دلایل اصلی مشکلات منطقه، غربی‌ها هستند که با بزرگ‌نمایی تهدید ایران، کشورهای عرب منطقه‌ را از ایران می‌ترسانند و با فروش تسلیحات به این کشورها، آن‌ها را زرادخانه‌ تسلیحات کرده‌اند. ایران همواره بر حسن همجواری و ارتباطات دوستانه با کشورهای منطقه تأکید دارد و مشکل منطقه را کشورهای فرامنطقه‌ای می‌داند و معتقد است که امنیت منطقه را باید کشورهای منطقه برقرار کنند.

۱۳۹۳/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...