نسخه چاپی

گزارش BBC از وضعیت بد شیعیان عربستان

خبرنگار یك شبكه انگلیسی در گزارشی بی‌سابقه با اشاره به تبعیض‌ علیه شیعیان عربستان و سركوب اعتراضهای مردمی در استان الشرقیه؛ تأكید كرد كه دولت عربستان سعودی همه تلاش خود را برای سركوب اعتراضهای مردمی به كار گرفته است.

به گزارش نما، سایت عربی شبکه "بی. بی. سی" انگلیس نوشت: بی بی سی توانست در اقدامی بی سابقه با بعضی از فعالان مخالف دولت عربستان در شرق این کشور ارتباط برقرار کند، آن هم در شرایطی که دولت به دنبال سرکوب هرگونه اعتراضهای مردمی است.

خبرنگار بی بی سی در این گزارش تأکید کرد؛ استان الشرقیه از سه سال گذشته شاهد اعتراضات مردمی است به عبارت دیگر با آغاز انقلابها در کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱؛ مردم این استان نیز اعتراضات خود را آغاز کردند ولی رسانه ها اعتراضات آنها را بسیار اندک پوشش خبری می دهند. تقریباً غیرممکن است که خبرنگاران آزادانه در استان الشرقیه به فعالیت بپردازند به نحوی که تحولات و اخبار این استان حتی به سختی به اطلاع مردم عربستان می رسد .

صفاء الاحمد: با اينكه عربستاني هستم، حركت با دوربين بسيار سخت است زيرا ممكن است بازداشت شوم

وی افزود: استان الشرقیه محل زندگی اکثر جمعیت شیعه عربستان است و برآوردها نشان می دهد که شیعیان حدود ۱۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند؛ و بسیاری از شیعیان می گویند که برخورد دولت با آنها تبعیض آمیز است.
"صفاء الاحمد" خاطرنشان کرد: من یک عربستانی هستم ولی برای من بسیار سخت بود که گزارشی درباره اعتراضات استان الشرقیه تهیه کنم زیرا به دست گرفتن دوربین و گشتن در مناطق این استان کار آسانی نیست چرا که به بازداشتم منجر خواهد شد. مخالفان تصاویری را برای کمک کردن به تهیه گزارشم در اختیار من گذاشتند . مخالفان همه اقدامات و فعالیت های خود را با تصویر و فیلم ثبت و ضبط می کنند تا پیام خود را به گوش جهانیان برسانند به عنوان مثال صحنه سوزاندن تصویر ملک عبدالله (پادشاه عربستان) را فیلمبرداری می کنند در حالی که بسیاری از مردم عربستان تعرض به تصویر ملک عبدالله را خطرناک می دانند ... هر چند که استان الشرقیه بزرگترین میادین نفتی را در خود جای داده است ولی به گفته مخالفان ساکنان این استان از مدتها قبل از حقوق اقتصادی و سیاسی خود محروم هستند . نامه ای در فوریه ۲۰۱۳ به دستم رسید که نیروهای امنیتی به منازل دو مخالف تحت تعقیب به نام فاضل الصفوانی و مرسی الربح در شهر العوامیه حمله کردند ولی این دو نفر بعداً فرار کردند .
فاضل الصفوانی در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی گفت: دولت با ما همچون تروریست برخورد می کند، و کاملاً روشن است که می خواهد ما را به قتل برساند. فقر، گرسنگی، نقض آزادی ها جزء مشکلات این مردم است . دولت با وجود این همه مشکلات می خواهد ساکنین القطیف را نیز بکشد .

صفاء الاحمد می افزاید : در طول سه سال ۲۰ نفر از مردم عربستان کشته و صدها نفر نیز زخمی و زندانی شده اند . دولت عربستان ادعا می‌کند که مخالفان مسلح هستند ولی مخالفان این ادعا را رد می کنند .دولت عربستان در سه سال گذشته برای آرام کردن اوضاع اموال زیادی را در مناطق مهم هزینه کرده است. زنان شهر بریده در استان قصیم نیز در اعتراض به بازداشت و زندانی شدن اعضای خانواده خود بدون اتهام، تظاهرات می کنند.

تهيه اين گزارش براي صفاء الاحمد ۲ سال طول كشيده است.

وی تأکید کرد: اواخر سال گذشته متوجه شدم که مرسی الربح کشته شد . دوستان الربح می گویند که پلیس به ضرب گلوله الربح را در حالی که خود را برای برگزاری مراسمی دینی در یکی از خیابان های العوامیه آماده می کرد ، به قتل رساند .

این گزارشگر خاطرنشان کرد: درگیری نیروهای امنیتی و مخالفان شدید شده است و استان قطیف به منطقه‌ای امنیتی تبدیل شده است که در سراسر آن ایست‌های بازرسی و خودروهای نظامی دیده می‌شود .

در پایان این گزارش آمده است: بی بی سی از مسؤولان عربستانی خواست که با آنها درباره آخرین تحولات این کشور مصاحبه کند، ولی آنها قبول نکردند.
منبع: العالم

۱۳۹۳/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...