نسخه چاپی

عاقبت وام ازدواج؟

با وجود تصمیم دولت برای از سرگیری پرداخت وام ازدواج هنوز بانك مركزی و مدیران عامل بانك‌های دولتی و خصوصی تصمیمی در اینباره نگرفته اند و خبری از وام ازدواج نیست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، یکی از تصمیمات ویژه جلسه روز (چهارشنبه هفتم خردادماه) هیئت دولت مربوط به از سرگیری پرداخت وام ازدواج از سوی سیستم بانکی بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت آن را اعلام کرد.

هیئت دولت در حالی به این تصمیم مهم درباره پرداخت وام ازدواج رسید که ماه‌هاست تعدادی از بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ازدواج به بهانه کمبود منابع خودداری کرده‌اند و گروه بسیاری از جوانان در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج قرار گرفته اند.

در همین ارتباط البته سخنگوی دولت اعلام کرده است که " بانک مرکزی موظف و مکلف شد که سریعاً نسبت به رفع موانع اعطای وام‌های ازدواج اقدام کند. با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، همه نهادها در جهت تسهیل ازدواج باید اقدام لازم را انجام دهند".

نوبخت بر همین اساس تأکید کرد که "هیئت وزیران با توجه به موانع و اشکالاتی که طی سال‌های گذشته در ارتباط با پرداخت وام ازدواج انباشته شده بود، به‌طوری که الآن یک جمعیت قابل توجهی منتظر این وام هستند، این تصمیم را گرفت؛ این تصمیم هیئت وزیران مبنی بر موظف کردن بانک مرکزی و رفع همه این مشکلات و شروع به پرداخت وام ازدواج یک اقدام درست و سنجیده‌ای بود که ان‌شاءالله همکاران بنده در بانک مرکزی وظایف قانونی‌شان را انجام بدهند و از کسانی که در انتظار دریافت وام ازدواج هستند به‌سرعت رفع نگرانی بکنند".

گفتنی است طی هفته های اخیر علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، در مورد علت انتظارهای چند ماهه متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج گفته بود که "منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها تکافوی اجرای تعهدات قانونی را نمی‌دهد و علاوه بر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تکالیف سالیانه قانون بودجه برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بخش‌های مختلف از جمله کمیته امداد، بهزیستی و اشتغال‌زایی وجود دارد".

به گفته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با توجه به محدودیت منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، هم‌اکنون یک میلیون تقاضای تسهیلات ازدواج در نوبت قرار دارد.

البته لازم به یادآوری است که علاوه بر مسدود بودن پرداخت تسهیلات ازدواج در این مدت خبرهایی هم مبنی بر برنامه دولت و بانک مرکزی برای افزایش وام ازدواج مطرح بوده که تا کنون مهر تأییدی بر این اخبار نخورده است ولی گروهی از نمایندگان مجلس خواستار افزایش سقف تسهیلات ازدواج شده‌اند.

خبرنگار تسنیم در تماس با مسئولان بانک مرکزی با خبر شد که فعلاً تصمیمی برای افزایش سقف وام ازدواج گرفته نشده و آنچه تا کنون مورد بحث و تأکید است تأمین منابع برای پرداخت وام ازدواج در سیستم بانکی است.

البته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بعد از آنکه نشست چهارشنبه هیئت دولت را ترک کرد، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی را به میرداماد دعوت کرد؛ ولی برخلاف این تصور مبنی بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی با بانکداران درباره تسهیلات ازدواج و اجرایی شدن مصوبه جدید هیئت دولت گفت‌وگو خواهد کرد بعد از جلسه مشخص شد که بانکی ها بخاطر جلسه ویژه روز پنج شنبه هشتم اردیبهشت ماه با رئیس جمهور خود را آماده کرده‌اند.

در همین حال البته معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان گفته است که فعلا از پرداخت وام ازدواج خبری نیست. در این راستا دولت کمیسیونی زیرنظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل داده تا در خصوص پرداخت مجدد وام ازدواج به جوانان جلساتی تشکیل شود و راهی برای برون رفت از این بن بست پیدا شود.

خبرنگار تسنیم البته با یکی از معاونان بانک مرکزی در خصوص برنامه این بانک برای از سرگیری وام ازدواج صحبت کرد و وی در پاسخ گفت: چیزی درباره وام ازدواج و برنامه دولت در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.

باتوجه به چشم انتظاری زوج های جوان برای از سرگیری وام ازدواج و اجرایی شدن تصمیم ویژه دولت در این زمینه باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی و بانکداران چه زمانی نسبت به اجرایی کردن این مصوبه پرطرفدار(از دید زوج های جوان و افرادی که در صف دریافت این وام هستند) اقدام خواهند کرد.

۱۳۹۳/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...