نسخه چاپی

قیمت بلیت هواپیما چقدر افزایش می یابد؟

ابهام در تعیین قیمت بلیت ها همچنان باقی است. برخی از فعالان این حوزه ظاهرا بر اساس آنچه میان سازمان هواپیمایی و ایرلاین ها مطرح شده از افزایش 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر می دهند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: ابهامات درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در حالی است که این موضوع یکی از اهداف قانون برنامه پنجم توسعه است و براساس آن در حال حاضر باید سه سال از اجرایی شدن آن گذشته باشد.

ابهامات درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در حالی است که این موضوع یکی از اهداف قانون برنامه پنجم توسعه است و براساس آن در حال حاضر باید سه سال از اجرایی شدن آن گذشته باشد اما در دولت احمدی نژاد هیچگاه این طرح به مرحله اجرایی شدن نرسید. در دولت یازدهم این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و بر اساس قانون برنامه دولت طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را به حال خود رها نکرد.

طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیما قرار بود از 28 اردیبهشت ماه جاری با تصویب در شورای عالی هواپیمایی کشور اجرایی شود. این در حالی است که از اواخر اردیبهشت تاکنون خبرهای متناقضی از سوی مسولان دولتی مطرح شده است اما هر بار پس از اعلام آن، دیگر خبری از آزادسازی نشد و بازهم ایرلاین ها طبق روال گذشته به کار خود ادامه دادند.

با این حال در پایان هفته گذشته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از اجرای آزمایشی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خبر داد. هر چند هنوز قیمت ها تغییری نکرده است و ایرلاین ها با همان نرخ مصوب قبلی بلیت می فروشند اما بر اساس آخرین جلسه ای رئیس سازمان هواپیمایی با مدیران ایرلاین ها قرار است بعد از تایید از جانب سازمان هواپیمایی در اواخر خرداد ماه یا اوایل تیرماه آزادسازی قیمت بلیت با افزایش نرخ ها رسما آغاز شود.

در این میان ابهام در تعیین قیمت بلیت ها همچنان باقی است. برخی از فعالان این حوزه ظاهرا بر اساس آنچه میان سازمان هواپیمایی و ایرلاین ها مطرح شده از افزایش 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر می دهند. اما هنوز مشخص نیست که آیا دولت مجوز آزادسازی تا سقف 40 درصد را صادر می کند یا خیر. برخی کارشناسان صنعت حمل ونقل هوایی معتقدند تعیین سقف به آزادسازی لطمه وارد خواهد کرد. زیرا این تعیین سقف باعث محدودیت و از طرفی شرکت ها نیز همان سقف تعین شده را اعمال می کنند که ثمره جز افزایش قیمت ها ندارد.

اگر در آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، گران شدن را کنار بگذاریم مشکلات دیگری به دلیل مسائل مدیریتی و نرم افزاری بر سر راه اجرایی کردن این طرح قرار دارد. یکی از این مشکلات نبود نرم افزار متنوع سازی نرخ بلیت است که بسیاری از ایرلاین ها این نرم افزار را در اختیار ندارند. یعنی به طور کثال نمی توان از سه ماه قبل بلیت هواپیما را از این شرکت ها خریداری کرد و همین موضوع موانعی را برای سازمان هواپیمایی کشور ایجاد کرده است.

این در حالی است که بسیاری از فعالان صنعت حمل و نقل هوایی اعتقاد دارند دولت باید سریعا دست به کار شود و طرح آزادی سازی قیمت بلیت هواپیما را به مرحله ارجا در آرود. دلیل آنها نیز بیششتر به این موضوع گره می خورد که در سالیان گذشته بر ساس موانعی که بر سر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بوده شرکت های هوایی نتوانسته اند به رقابت بپردازند و همین موضوع سبب کند شدن توسعه آنان بوده است.

در همین رابطه علی عابدزاده، قائم مقام هواپیمایی معراج در گفتگو با تجارت فردا عنوان کرده است که تحریم‌های پی در پی صنایع هوایی و شرکت‌های هواپیمایی، ناوگان هوایی کشور را در سال‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه کرد و اگر آزادسازی اجرایی شود این صنعت از بیماری که سال هاست گرفتار آن شده است، نجات پیدا خواهد کرد.

عابدزاده در خصوص ضرورت آزادسازی در صنعت هوایی معتقد است که این بهترین برنامه ای است که تا به حال برای بخش هوایی نوشته شده و در این برنامه به ابعاد مختلف حمل و نقل هوایی توجه شده است.حدود سه سال است از تصویب برنامه پنجم توسعه می گذرد و دیگر تعلل کافی است.

وی درمورد نرخ قیمت ها بر این باور است که طبیعی است که نرخ ها افزایش پیدا می کند. زیرا خدماتی که صنعت حمل و نقل هوایی دریافت می کند به مرور زمان بر اساس قیمت تمام شده بدون سوبسید دریافت خواهد کرد.خدمات هوایی در کشور بسیار ارزان است و با این قیمت های پایین نمی توان ساختار مالی و پروازی خطوط هوایی داخلی را در سطح استاندارد مناسب نگه داشت تا خدمت ارائه دهند.

با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت تدبیر و امید بالاخره می تواند بعد از اتمام مرحله آزمایشی، رسما طرح آزاد سازی بلیت هواپیما را کلید بزند یا خیر؟

۱۳۹۳/۳/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...