نسخه چاپی

سازمان ملل متحد عامل ادامه حضور منافقین در عراق

عکس خبري -سازمان ملل متحد عامل ادامه حضور منافقين در عراق

درحالی مسئولان عراقی بارها بر لزوم اخراج گروهك تروریستی منافقین از عراق تاكید دارند كه این مسئولان سازمان ملل متحد را عامل ادامه حضور عناصر این گروهك در این كشور می دانند.

اختصاصی/به گزارش نما ،علی العلاق، نماینده مجلس عراق دخالت های سازمان ملل متحد، را دلیل ادامه حضور گروهک تروریستی منافقین در این کشور می داند؛ مساله ای که مدت ها است از سوی مقامات عراقی با اعتراض مواجه می شود.
عراق تصمیم خود را برای اخراج عناصر گروهک تروریستی منافقین از این کشور گرفته اما سازمان ملل متحد بنابر آنچه شرایط بین المللی و مسائل حقوق بشری می نامد عراق را مجبور به حضور این گروهک تا زمان یافتن جایی دیگر کرده است.
این مساله سال گذشته نیز از سوی نوری المالکی نخست وزیر عراق بر آن تاکید شده بود؛ اینکه عراق با سرعت ممکن در زمینه اخراج عناصر گروهک تروریستی منافقین از عراق تلاش می‌کند.
وی این نکته را هم گفته بود که حضور عناصر منافقین در عراق مخالف معیارها و موازین قانونی است و مردم این کشور از حضور عناصر این گروهک در عراق ناراضی هستند.
مالکی در حالی سازمان ملل متحد را مسئول طول کشیدن حضور این گروهک در عراق خوانده بود که بسیاری از ناظران سیاسی نیز بر اعمال فشارهای خارجی به دولت عراق برای ادامه حضور گروهک منافقین در این کشور تاکید دارند.
همچنانکه نزدیک به 3 ماه پیش واثق الهاشمی که تحلیلگر مسائل سیاسی است با بیان اینکه طبق توافقنامه میان عراق و سازمان ملل سال 92 باید سال خروج عناصر این گروهک از عراق می بوده گفته بود که دفاع و حمایت برخی از جناح‌های سیاسی عراقی از این گروهک "ایجاد خلل در قانون اساسی" به شمار می‌رود.
وی به این مساله نیز اشاره کرده بود که نبود یک عامل بازدارندگی قانونی موجب شده تا بسیاری از شخصیت‌های سیاسی با دفاع از این گونه گروه‌های تروریستی امنیت ملی عراق را زیر پا بگذارند.
الهاشمی که خود رییس دفتر مطالعات استراتژیک یک گروه عراقی است، بیان کرده بود که تعداد اعضای باقی مانده گروهک منافقین در لیبرتی زیاد نیستند و حمایت برخی از گروه‌های سیاسی از این افراد تاثیری بر دولت عراق نخواهد داشت.

گفتنی است گروهک منافقين از سوي اکثر کشورها در فهرست گروه‌هاي تروريستي جاي دارند و مسئول بسياري از اقدامات تروريستي عليه غيرنظاميان و مقامات دولتي در ايران محسوب می شوند.

گروهک منافقين همچنين با صدام در سرکوب سال ۱۹۹۱ مخالفان در مناطق جنوبي اين کشور و کشتار کردها همکاري داشته است.

پس از حمله سال ۲۰۰۳ امريکا به عراق، نيروهاي امريکايي گروهک تروريستي منافقين را در پايگاه اشرف خلع سلاح کردند و اين پايگاه را تا زمان تحويل مسئوليت‌هاي امنيتي به نيروهاي عراقي در سال ۲۰۰۹، در محاصره خود داشتند.

دولت بغداد که از سال ۱۹۸۶ به گروهک منافقين اجازه حضور در عراق را داده، بارها اعلام کرده که اين گروهک تروريستی را که به بي‌ثباتي عراق دامن زده، اخراج مي‌کند اما حالا و بعد از گذشت سال ها، این گروهک با فشار سازمان های بین المللی در عراق ماندگار شده اند.
نویسنده:ستوده کاشی

۱۳۹۳/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...