نسخه چاپی

دمشق در آستانه رویدادی بزرگ

پایتخت سوریه این روزها در حالی كه بصورت جسته و گریخته صدای انفجارهایی از دور دست ها در آن شنیده می شود، خود را برای رویدادی بزرگ در تاریخ این كشور آماده می كند. اتوبان ها، میادین و خیابان ها و بر در و دیوار خانه ها و مراكز تجاری شهر، پوسترهای تبلیغاتی سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حد قابل توجهی دیده می شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، برای این دوره بشار اسد با «حسان النوری» از فارغ التحصیلان آمریکا و نماینده پارلمان که در سوریه او را رقیب اصلی اسد می دانند، به همراه «ماهر عبدالحفیظ حجار»، یک شخصیت از جریان چپ و کمونیستی که او نیز از حلب به پارلمان راه یافته ، وارد رقابت شده است.

دو رقیب اصلی اسد، مهمترین جریان مخالفان اسد را نمایندگی می کنند، با اینحال طرفداران بشار اسد نیز بیکار ننشسته اند ، بطوری که تصاویری از رییس جمهوری سوریه که با شعارهای احساسی همراه است، در نقاط مختلف دمشق دیده می شود.

اسد، طرفداران پروپاقرصی هم در میان عموم مردم سوریه دارد. این موضوع را در برخورد با سوری ها به سادگی می توان دریافت. او اگر چه مخالفانی جدی دارد، اما ناظران اعتقاد دارند که محبوبیت او را نمی توان در جامعه سوریه نادیده گرفت.

راننده ای که از مرز لبنان ما را به دمشق می رساند، در اولین برخورد ما با واقعیات سوریه ، این موضوع را به تصویر کشید، با این جمله که: ˈبه سوریه بشار اسد خوش آمدیدˈ.

در یکی از ایستگاه بازرسی ارتش سوریه نیز سربازی دیدیم که به سمت ما می آمد، بعد از خوش آمدگویی، اشاره ای به بشار اسد کرد که اعتقاد داشت، سوریه بدون او ممکن نیست.

هنگام ورود به دمشق، متوجه شدیم که تصویر درستی از مرکز سوریه دررسانه ها ساخته نشده، چرا که با شهری با خیابان های نسبتا تمیز و پرنشاط روبه رو شدیم . درحالی که از ساختمان های نیمه بلند شهر صدای موزیک و موسیقی به گوش می رسید، زندگی بدون توجه به همه آنچه در 40 ماه گذشته بر سوریه رفته، ادامه دارد.

حتی تصویری که از نیروها و قوای مستقر در پست های بازرسی ساخته شده، انطباق چندانی با واقعیت این کشور ندارد. تصور این است که در این ایستگاهها سخت گیری زیاد است، اما این چنین نیست، آنها معمولا سعی می کنند حتی خستگی خود را نشان ندهند.

هتل محل اقامت ما در دمشق یعنی هتل ˈداما رزˈ نیز روزهای شلوغی را سپری می کند و خبرنگارانی از کشورهای مختلف را می شود در این مکان ملاقات کرد.

فعالان و شخصیت های سیاسی هم در این روزها به هتل داما رز سرکی می کشند. شنبه شب حسان النوری به این هتل در مرکز دمشق آمد و دقایقی طولانی با خبرنگاران گفت وگو کرد.

او از عزمش برای یک رقابت جدی با اسد سخن می گوید و تاکید می کند وضعیت خوبی در برابر رقبا دارد. بعد هم از برنامه هایش، اعم از سیاست خارجی و مسایل معیشتی و رفاهی مردم و نیز ایده هایش برای بازسازی کشور بعد از تخریب های صورت گرفته و ویرانی های تحمیل شده بر آن، حرف ها و سخن ها دارد که معمولا در قالب فهرستی برای تک تک خبرنگاران بازگو می کند.

انتخابات روز 13 خرداد ماه ریاست جمهوری در سوریه، از نگاه تحلیلگران ، واقعه مهمی تلقی می شود. بشار اسد در شرایطی تصمیم به برگزاری این انتخابات گرفت که تا حدود 10 ماه پیش قدرت های غربی حامی گروههای تروریستی و کشورهای پشتیبان گروههای تکفیری در منطقه ، شمارش معکوس برای سقوط وی را آغاز کرده بودند.

باور این تصمیم اسد حتی برای تحلیلگرانی که مسایل سوریه را از نزدیک دنبال می کنند نیز خیلی ساده نبود.

این اقدام دولت سوریه به باور برخی کارشناسان، آن فضای رعب و وحشتی را که تروریست ها بر فضای اجتماعی سوریه حاکم کرده بودند، تا حدود زیادی شکسته و امید به زندگی و آینده بهتر را به جامعه سوری بازگردانده است.

۱۳۹۳/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...