نسخه چاپی

«گرمای جهانی» ترسناك‌تر است یا «تغییرات جوی»؟

نتایج یك نظرسنجی در آمریكا نشان داد كه مردم از اصطلاح «گرمای جهانی» بیش از «تغییرات جوی» واهمه دارند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، «گرمای جهانی» و «تغییرات جوی» دو اصطلاحی هستند که اغلب به عنوان مترادف در مطالعات و بررسی‌های زیست‌محیطی به کار می‌روند اما نتایج یک نظرسنجی آشکار ساخته است که این دو اصطلاح برای بسیاری از مردم مفهوم متفاوتی دارند. تفاوت معنایی این دو واژه به ویژه در میان آمریکائی‌های سیاهپوست، ساکنان آمریکای‌ لاتین، لیبرال‌ها و شهروندان سنین 31 تا 48 سال نمود بیشتری دارد. در این میان جمهوری‌خواهان در آمریکا این دو اصطلاح را کم و بیش مترادف هم می‌دانند اما دموکرات‌ها، استقلال طلبان، لیبرال‌ها و میانه‌روها نسبت به اصطلاح «گرمای جهانی» بیش از اصطلاح «تغییرات جوی» حساسیت و نگرانی نشان می‌دهند.

مطالعات فوق نشان می‌دهد که این دو اصطلاح اغلب اوقات مترادف هم نیستند و در میان مردم مختلف معنای متفاوتی نیز دارند. اما درباره قدمت آنها باید گفت که «تغییرات جوی» حدود 20 سال قدیمی‌تر از «گرمای جهانی» است. این اصطلاح نخستین بار در سال 1975 میلادی از سوی «والاس بروکر»، دانشمند علوم زمین‌شناسی دانشگاه کلمبیا اختراع شد. از وی به عنوان «پدر علوم جوی» یاد می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، «گرمای جهانی» به پدیده‌ای اطلاق می‌شود که از عصر انقلاب صنعتی تاکنون سبب افزایش میانگین دمای سطح زمین شده است. دلیل اصلی این پدیده انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی و تغییر کاربری زمین‌ها است. البته بسیاری از رسانه‌ها و سیاسیون نیز از این دو اصطلاح بنابر اقتضای سیاسی بهره‌برداری خاص خود را کرده‌اند. مثلا در سال 2002 میلادی «فرانک لونتز»، مسئول سیاست‌های استراتژیک دولت بوش به وی پیشنهاد کرد به جای استفاده از اصطلاح گرمای جهانی از تغییرات جوی استفاده کند زیرا اصطلاح تغییرات جوی خیلی حساسیت برانگیز نیست و قابل کنترل‌تر است. اما در حال حاضر حزب محافظه‌کار ترجیح می‌دهد از اصطلاح گرمای جهانی بیشتر استفاده کند در حالی‌ که لیبرال‌ها تغییرات جوی را ترجیح می‌دهند.

از سوی دیگر نتایج حاصل از موتور جستجوی گوگل نشان می‌دهد از نظر تاریخی کاربران اینترنت اصطلاح گرمای جهانی را بیش از تغییرات جوی جستجو کرده‌اند در حالی که طی دو سال اخیر این خلاء پر شده است. اما بالاخره تکلیف چیست و «گرمای جهانی» یا «تغییرات جوی» کدام‌یک درست‌تر هستند؟ این سؤالی است که کارشناسان در دو مطالعه جداگانه به آن پاسخ می‌دهند که در نهایت این دو مطالعه نشان داد مردم آمریکا در مواجهه با اصطلاح «گرمای جهانی» بیش از اصطلاح «تغییرات جوی» دچار هراس شده و در نتیجه برای کنترل آن با انگیزه بیشتری دست به کار شده‌اند. کارشناسان احتمال می‌دهند که در سایر کشورها نیز اصطلاح «گرمای جهانی» همین تاثیر را روی مردم داشته باشد.

۱۳۹۳/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...