نسخه چاپی

پیشنهاد ضددموكراتیك اخضرابراهیمی به ایران

مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه را عامل سقوط پایگاه مخالفان دولت سوریه در بخش اعظم این كشور دانست و گفت: "اخضر ابراهیمی" رسما به ما پیشنهاد داد و غربی ها هم نماینده به دمشق فرستادند كه با بشار اسد صحبت كنیم تا دولت سوریه دو سال حكومت فعلی را بر اساس یك بند اضطراری كه در قانون اساسی وجود دارد، تمدید كند. این یعنی این كه آنها هم قانون اساسی را به رسمیت شناخته اند و هم دولت را. به این ترتیب آنها می خواستند انتخابات را دو سال به عقب بیندازند. اما این خواسته آنها پذیرفته نشد.

به گزارش نما، "حسین شیخ الاسلام" مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر به تشریح وضعیت سوریه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت. وی گفت: با برگزاری انتخابات در سوریه و مشارکت مردم بخش اعظم این کشور از این انتخابات، در این بخش ها دیگر جنگیدن غیرقانونی و غیرشرعی می شود و به معنی رو در رو قرار گرفتن با مردم و رای آنها خواهد بود. پس معارضان در این مناطق هیچ پایگاهی نخواهند داشت و حتی پایگاه های خود را نیز از دست می دهند.

شیخ الاسلام افزود: ممکن است گفته شود این رای گیری در حدود ۷۰ درصد خاک سوریه انجام می گیرد و ۳۰ درصد بقیه شاهد فعالیت معارضان و درگیری است. اما وقتی سرنوشت این ۷۰ درصد روشن شد، می توان برای حل بحران در باقی مانده خاک این کشور نیز به دنبال راه حل گشت. می توان برنامه ریزی کرد که سوریه چگونه می تواند از شر تروریست ها خلاص شود. برای این کار اول باید از راه گفتگو وارد شد، همان کاری که در حمص انجام شد.

وی تاکید کرد: همانطور که می دانید معارضان می گفتند حمص پایتخت انقلاب است و مدعی بودند که رئیس جمهوری بعدی سوریه نیز باید از این منطقه باشد. اما در گفتگو با معارضان و حفظ احترام آنها یک توافق حاصل شد، دولت سوریه به مخالفان گفت اسلحه های سبکشان را بردارند و این منطقه را تخلیه کنند، اما سلاح های سنگین مخالفان باقی بماند. همچنین تمام کسانی که توسط مخالفان دستگیر شده بودند، باید آزاد می شدند و اجازه ارسال کمک های غذایی و بهداشتی به مناطق شیعه نشین فوعه، نبل و الزهرا در حومه حلب را می دادند. این توافق با گفتگو و از طریق یک سری واسطه و با نقش آفرینی سازنده ایران و سازمان ملل به دست آمد. این روش می تواند در بخش های دیگر سوریه نیز به کار گرفته شود.

مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اهمیت انتخابات ریاست جمهوری سوریه را در این نکته دانست که بخش اعظم این کشور را از درگیری خارج می کند و برای بخش های باقی مانده نیز نخستین روش استفاده از روش گفتگو و مصالحه متمدنانه است. وی اظهار داشت: در صورتی که معارضان این روش را نپذیرند اوضاع به همین منوال ادامه می یابد و آنچه که مسلم است وضعیت سوریه از آنچه که اکنون هست، بدتر نخواهد شد.

سفیر پیشین ایران در دمشق در بخش دیگری از این گفتگو ضمن انتقاد از تبعیت سازمان های بین المللی از رویکرد خصمانه غرب نسبت به سوریه گفت: متاسفانه سازمان های بین المللی دنباله رو غرب و آغازکنندگان جنگ در سوریه هستند. از این رو واکنش آنها در مقابل نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه قابل پیش بینی است. با این حال غرب و سازمان ملل علاوه بر حمایت از گروه های معارض، با دنبال معامله با "بشار اسد" نیز هستند.

وی افزود: "اخضر ابراهیمی" رسما به ما پیشنهاد داد و غربی ها هم نماینده به دمشق فرستادند که با بشار اسد صحبت کنیم تا دولت سوریه دو سال حکومت فعلی را بر اساس یک بند اضطراری که در قانون اساسی وجود دارد، تمدید کند. این یعنی این که آنها هم قانون اساسی را به رسمیت شناخته اند و هم دولت را. به این ترتیب آنها می خواستند انتخابات را دو سال به عقب بیندازند. اما این خواسته آنها پذیرفته نشد.

شیخ الاسلامی در پایان یادآور شد: در واقع غربی ها به دنبال این هستند که انتخابات برگزار نشود. وقتی انتخابات انجام شود نشان می دهد که دشمنان سوریه سه سال با طرح مسائلی مانند این که کسی بشار اسد را قبول ندارد و این جنگ برای این است که وی برکنار شود، به مردم جهان دروغ گفته اند.

۱۳۹۳/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...