نسخه چاپی

جهانگیری: شیب كنترل تورم فوق العاده بود

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه تورم در كشور به 16.6 درصد كاهش یافته است، گفت: این شیب كنترل برای همه اقتصاددانان كشور در حد یك كار فوق العاده مهم بود.

به گزارش نما به نقل از مهر، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تورم در کشور به 16.6 درصد کاهش یافته است، گفت: این شیب کنترل برای همه اقتصاددانان کشور در حد یک کار فوق العاده مهم بود.

اسحاق جهانگیری بعد از ظهر دوشنبه در جریان نشست شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان اظهار داشت: از زمانیکه در دولت حضور پیدا کرده ام لرستان سومین استان است که به آن سفر می کنم.

وی با بیان اینکه انگیزه اصلی از برگزاری این سفرها بیشتر در جریان قراردادن مدیران در رابطه با سیاستهای دولت است، افزود: همچنین طی این بازدیدها در جریان مسائل و مشکلات استانها قرار خواهم گرفت.

جهانگیری ادامه داد: در این سفرها در جریان پروژه ها و کارهای نیمه کاره قرار خواهم گرفت و تا جایی که نیاز است کمک خواهیم کرد.

حرکت سیاست خارجی دولت در چهارچوب سیاست های رهبر معظم انقلاب است

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به سیاستهای دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در جریان انتخابات سال گذشته مردم ایران در بین کاندیداهایی که گرایشهای مختلفی داشتند رئیس جمهور امروز را انتخاب کردند که ایشان امروز هم باید سیاست های خود را پیگیری کند و هم به تعهد خود به مردم عمل کند.

وی با بیان اینکه در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اوضاع کشور مردم را نگران کرده بود و برای برون رفت از آن وضعیت باید اقدام می شد، یادآور شد: دولت در بخشهای مختلف کارهای جدی را شروع کرده است.

جهانگیری عنوان کرد: در این راستا دولت در بخش سیاست خارجی در چارچوب سیاست هایی که رهبر معظم انقلاب تعیین کردند اقدامات جدی را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه فضای انتخابات و رای مردم این پیام را رساند که با تیم جدید و رویکرد جدید با دنیا روبه رو می شویم، تصریح کرد: در حال حاضر نیز فضای بسیار مناسبی در سطح بین المللی بر روابط ایران حاکم است.

پس از انتخابات باید بنیان تحریم ها به هم زده می شد

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: تحریمهای ظالمانه ای که پیش از انتخابات ریاست جمهوری بود فشار زیادی را به مردم وارد کرده بود و البته سوء مدیریت نیز در این فشارها بی تاثیر نبود به طوریکه وضعیت کنونی نتیجه یک بخش از آن سیاست ها بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه پس از انتخابات باید بنیان تحریم ها به هم زده می شد، افزود: باید به گونه ای عمل می شد که به پول نفت دسترسی پیدا می کردیم و مردم از آن بهره مند می شدند.

وی با بیان اینکه نرخ تورم در مرداد ماه سال قبل 43 درصد بود، عنوان کرد: وضعیت به گونه ای بود که همه کلافه شده بودند که چگونه این وضعیت اصلاح شود. همزمان با این تورم یک رکود وحشتناک نیز حاکم بود.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: قبل از شروع به کار دولت در جلسات مصمم شدیم در سال 92 تمرکز را روی کنترل تورم بگذاریم که این امر شاید برای خیلی ها شوخی به نظر می رسید اما نتیجه بخش بود.

بخشی از کنترل تورم نتیجه اعتمادی بود که در بین مردم ایجاد شد

جهانگیری با بیان اینکه من فکر می کنم بخشی از کنترل تورم نتیجه اعتمادی بود که در بین مردم ایجاد شد، افزود: مردم احساس می کردند دولت قادر است تورم را کنترل کند.

وی با بیان اینکه تورم 43 درصدی مرداد ماه در اردیبهشت ماه امسال به 17 درصد رسید، افزود: دیشب بانک مرکزی اعلام کرد که تورم به 16.6 درصد رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: این شیب کنترل برای همه اقتصاددانان کشور در حد یک کار فوق العاده مهم بود که حتی مجامع بین المللی علت این کاهش تورم را انضباط مالی حاکم بر دولت می دانند.

جهانگیری یادآور شد: دولت به جای اقدامات غیرقانونی، هزینه کردن پولهای بدون قانون و دستبرد زدن به منابع بانک مرکزی با سیاست گذاری های اصولی تورم را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه در سال 93 نیز کنترل تورم موضوع اصلی کار دولت خواهد بود، عنوان کرد: از مدیران انتظار داریم که در سطح استانها با توجه به سایستهای دولت حرکت کنند.

دغدغه های پروژه های نیمه کاره مختص لرستان نیست

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه در سال 93 خروج از رکود یکی از موضوعاتی است که در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار داشت: دغدغه های مربوط به نیمه کاره بودن پروژه ها و تعطیل شدن پروژه ها تنها مختص به لرستان نیست.

وی با بیان اینکه این مسئله ممکن است میزان آن در لرستان نسبت به اصفهان بیشتر باشد، تصریح کرد: این شرایط یک شرایط عمومی است.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: همچنین وضعیت کارخانه های کشور نیز مثل لرستان یا تعطیل هستند و یا اینکه با ظرفیت کم کار می کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه زمانیکه بودجه 92 را تحویل گرفتیم گفتند که 60 هزار میلیارد آن غیرواقعی است، اظهار داشت: برای بودجه اصلاحیه زدیم و لایحه بودجه 150 هزار میلیاردی را به مجلس تحویل دادیم که مجلس لایحه 148 هزار میلیارد آن را تصویب کرد.

بالای 90 درصد بودجه سال 93 واقعی است

وی با بیان اینکه بودجه سال 93 را آذرماه به مجلس ارائه دادیم و مجلس نیز همت کرد و لایحه بودجه را در بهمن ماه به ما تحویل داد، گفت: از نظر من تا حد بالای 90 درصد بودجه واقعی و میزان درآمد و هزینه دولت متناسب است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برنامه اصلی دولت در سال 93 خروج از رکود اقتصادی است، یادآور شد: همه اعداد و ارقام مربوط به بخش های عمرانی و جاری بودجه 93 محقق می شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه برای محقق شدن رشد اقتصادی و خروج از رکود باید اعتماد را به فعالان اقتصادی برگردانیم، اظهار داشت: باید مردم و فعالان اقتصادی کشور نسبت به آینده امیدوار شوند.

اعتماد به فعالان اقتصادی برگشته است

وی با بیان اینکه یکی از دلایل تغییر لحظه ای قیمت ارز و سکه در گذشته این بود که مردم و فعالان اقتصادی نسبت به آینده بی اعتماد بودند، تصریح کرد: به همین دلیل به جای اینکه ارز و سکه درکارخانه ها و اقتصاد مصرف شود در خانه ها نگهداری می شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه این اعتماد تا حد زیادی به فعالان اقتصادی برگشته است، گفت: شناسایی مشکلات بنگاه های اقتصادی و علت تعطیلی آنها می تواند تاثیر بسیاری روی بازگشت این اعتماد داشته باشد.

از زمان فساد سه هزار میلیاردی مدام توی سر بانک ها زدند

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از زمانیکه بحث فساد بانکی سه هزار میلیاردی مطرح شد سیستم بانکی کشور دچار مشکل شد و مدام توی سر بانک ها زدند، اظهار داشت: باید به بانک ها روحیه داد چرا که اختلاس سه هزار میلیاردی یک اتفاق بوده که افتاده است و نباید دیگر توی سر بانک ها زد.

وی با بیان اینکه باید همت شود که منابع بانکی آزاد و مطالبات وصول شوند، تصریح کرد: انتظار ما این است که نظام بانکی در سال 93 بالای 250 هزار میلیارد تومان به کشور کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مجلس به وزارت نفت اجازه داده است که 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند، گفت: باید از مجلس به خاطر این کمک تشکر کنم.

جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر منابع صندوق توسعه ملی بیش از 25 میلیارد دلار است، تصریح کرد: همچنین 35 میلیارد دلار اجازه فاینانس به دولت داده شده که سهم لرستان از این میزان 1.3 میلیارد دلار است.

برنامه ششم توسعه در اردیبهشت ماه سال آینده به مجلس داده می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده به مجلس داده می شود، گفت: انتظار این است که مجلس این برنامه را در شهریورماه سال 94 به ما تحویل دهد تا بلافاصله پس از اتمام برنامه پنجم توسعه آن را اجرایی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه استان لرستان برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت این استان در برخی شاخص ها به خصوص بیکاری نگران کننده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه من استاندار، وزیر و نماینده مجلس بوده ام و می دانم که در یک استان چه ابزاری برای توسعه نیاز است، گفت: زیرساخت های لرستان در حد یک یا دو استان برتر کشور است.

وی با تاکید بر اینکه همه ی بازارهای اصلی کشور در اطراف لرستان قرار دارند و لرستان محصور شده در بازار اصلی ایران است، افزود: نیروی انسانی لرستان نیز توانمندی بسیاری دارد و در کار خود جدی است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه همای استعدادهای مورد نیاز در لرستان وجود دارد، اظهار داشت: تنها باید یک اراده جدی برای پیشرفت استان ایجاد شود.

از سیاست های دولت تفویض اختیار به مدیران استانی است

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت این را برای خود مطلوب نمی داند که یک استان بگوید نرخ اقتصادی آن پایین است، گفت: هرکدام از ترانزیت ها و جاده های اصلی که در لرستان ایجاد شده است می تواند یک استان را متحول کند.

وی با تاکید بر اینکه همه مطالب عنوان شده در جلسه را پیگیری می کنیم، یادآور شد: در حال حاضر در رابطه با برخی مسائل عنوان شده آمادگی ندارم که قول انجام بدهم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه که در توان دولت باشد را انجام می دهیم، افزود: استاندار لرستان نیز قول داده اند که پروژه پتروشیمی و 2 یا 3 سد تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه یکی دیگر از سیاست های دولت تفویض اختیار به مدیران استانی است، اظهار داشت: فرمانداران، استانداران و مدیران استانی باید اختیار انجام امور را البته بر اساس قوانین داشته باشند.

۱۳۹۳/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...