نسخه چاپی

دلایل‌توافق‌سریعترایران‌و1+5 ازنگاه‌المانیتور

المانیتور در گزارشی نوشت كه خداحافظی اشتون، انتخابات كنگره در آمریكا و احتمال جایگزین شدن شرمن به جای بیل برنز می‌توانند دلایلی برای رسیدن به توافق با ایران قبل از پایان امسال باشند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، پایگاه خبری و تحلیلی المانیتور در گزارشی به دلایل اینکه چرا توافق نهایی بین ایران و 1+5 می تواند به زودی اتفاق بیفتد اشاره کرده است.

در این گزارش که به قلم باربارا اسلوین نوشته شده، آمده است: سیگنال های مختلفی درباره اینکه احتمال تمدید مدت مذاکرات با ایران از مقامات آمریکایی دیده می شود. اما دلایلی از جنس بوروکراتیک یا مرتبط با سیاست داخلی آمریکا وجود دارند که نشان می‌دهند توافق با ایران و آمریکا تا قبل از پایان امسال می تواند اتفاق بیفتد. از جمله این دلایل موارد زیر است.

شرمن جایگزین برنز می شود

* وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی قرار است جایگزین بیل برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا شود. برنز ماه اکتبر بازنشسته می‌شود. یک منبع آمریکایی به المانیتور گفته است که دولت آمریکا تمایل دارد که شرمن قبل از ارتقا مذاکره با ایران را به پایان برساند. یک مقام آمریکایی نیز گفته است که جان کری هنوز تصمیم نگرفته که چه کسی جایگزین برنز شود.

خداحافظی اشتون

* کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا نیز امسال دوران ماموریتی خود را به پایان می‌رساند. اشتون که از سال 2011 در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است، تغییر تیم اروپایی و سر کار آمدن تیم جدید اوضاع را کمی پیچیده و مشکل می‌کند.

انتخابات کنگره آمریکا

* انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر می‌تواند منجر به این شود که جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان و هم مجلس سنا را در اختیار خود قرار دهند. بنابراین دولت اگر بخواهد توافق با ایران را با دخالت کمتر کنگره به پیش ببرد (مثل اعمال تحریم‌های جدید) باید قبل از آن به توافق با ایران برسد.

یک ساله شدن کابینه روحانی

* پس از گذشت یک سال از تصدی روحانی و اینکه اگر وی نتواند به وعده های اقتصادی که قبلا داده عمل کند، این باعث تضعیف وی و تقویت مخالفانش می‌شود. تحقق وعده های اقتصادی روحانی تا بخش عمده‌ای منوط به رفع تحریم‌هاست.

۱۳۹۳/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...