نسخه چاپی

عسرها چگونه یسر شدند؟

محمدعلی امانی

شانزدهم خرداد ماه ۱۳۶۸، روز تشییع بی‌نظیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و تجدید بیعت تاریخی امت با امام سفر کرده خویش؛ هیئت وزیران به عنوان نخستین گروه به حضور امام خامنه‌ای رسیدند و با ایشان بیعت کردند. سخنان آن دیدار تاریخی و در خور بازخوانی است، خاصه این فراز از سخنان رهبر معظم انقلاب: «فردای آن شبی که امام عزیز (ره) به جوار رحمت الهی پیوسته بودند، سحرگاه در حالت التهاب و حیرت، تفألی به قرآن زدم؛ این آیه شریفه سوره کهف آمد: و امّا من امن و عمل صالحا فله جزاء الحسنی و سنقول له من امرنا یسرا»

مرحوم الهی قمشه‌ای این آیه را چنین ترجمه کرده است «و اما هر کس به خدا ایمان آورد و نیکو کردار باشد نیکو‌ترین اجر خواهد یافت و هم ما امر را بر او سهل و آسان گیریم.»

سخنان آن دیدار و دیدارهای روزهای بعد چند محور مشترک دارد؛ نخست تواضع رهبری با عباراتی همچون «من طلبه‌ای کوچک و مشحون به انواع قصور‌ها و نقص‌ها و کاستی‌ها هستم.» دوم اعلام اینکه حال که مسئولیت سپرده شده در آن جدی خواهند بود «و من با توکل به خدا، همه همت خود را به کار خواهم گرفت، تا بتوانم این مسئولیت بسیار سنگین و این بارِ بسیار گران را تحمل کنم و بردارم و پیش ببرم و به سرمنزل برسانم.»، سوم استنصار رهبری از امت، «ان‌شاءاللَّه با این اعلام حمایتهای مردمی، خواهیم توانست راه امام (ره) را دنبال کنیم.» و در ‌‌نهایت باز شمردن آرمانهای امام و پیمان بستن بر تداوم آن.

اینک ۲۵ سال از آن روز گذشته است؛ مروری بر سخنان دشمنان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که خداوند به وعده خویش عمل کرده و مسیر رهبری را برای بنده مومن و نیکوکردار خویش چنان هموار ساخته است که تحقق بند بند آرمانهایی که ۲۵ سال پیش آیت الله العظمی خامنه‌ای بر ضرورت تداوم آن اصرار ورزیده بود، همینک دشمنان را ناگزیر به پذیرش قدرت ایران اسلامی و اعتراف به رهبری هوشمندانه آن کرده است.

اگر مشی رهبری امام خامنه‌ای در ۲۵ سال گذشته را بررسی کنیم، نکاتی بارز و قابل توجه است که راز این موفقیت است. نخست اعتماد به وعده نصرت الهی در مواجهه با دشمنان.

در شرایطی که هیچ کس انتظار پیروزی نداشت (همچون جنگ ۳۳ روزه) آنچه پیروزی را رقم زد، یادآوری امید آفرین وعده الهی توسط رهبر الهی امت بود. توسل به ذوات مقدسه و اهتمام ستودنی به دعا، نماز، قرائت قرآن و اعتکاف و... از جمله خاطرات مشترک کسانی است که از نزدیک ایشان را می‌شناسند.

رمز دوم را باید باور توان خویش و تلاش برای به فعلیت در آوردن نیروهای بالقوه با شجاعت، هوشمندی، زمان‌شناسی و تسلیم نشدن در برابر هژمونی غرب دانست. روزی که امام خامنه‌ای سخن از ضرورت جهاد علمی می‌گفت، برخی آن را شعار تلقی می‌کردند اما امروز؛ شاخص‌های متعدد علمی نشان دهنده حقیقت است. حقیقتی که سبب اقتدار ایران در عرصه‌های مختلف و عقب نشینی مکرر دشمن گردیده است. نگاهی به خاطرات جورج بوش و گفته‌های اخیر اوباما تنها بخشی از تلاش‌های شکست خورده دشمنان برای حمله به ایران و عقب نشینی به دلیل توان بالای کشورمان را نشان می‌دهد.

اما در کنار پشتوانه‌های الهی و معنوی و نیز خصلت‌های فردی مذکور، دل دادگی مردم به ایشان و در مقابل همراهی با خواست ملت نوعی ارتباط کم نظیر از رابطه امامت و امت را به تصویر کشیده است که از برجستگی‌های دوره رهبری ایشان است. آنچنان که دشمنان ایران می‌دانند بیشترین قدرت نظام جمهوری اسلامی حمایت کم نظیر امت از آیت الله العظمی خامنه‌ای است و کافی است تا او مردم را به صحنه فراخواند تا بار دیگر لبیک مردم اتاق فکر دشمنان را دچار سردرگمی کند.

۱۳۹۳/۳/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...