نسخه چاپی

«گزینه‌های روی میز» توهمی بیش نیست

دكتر سعید جلیلی ‌نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی صبح امروز دوشادوش وارثان قیام ۱۵ خرداد در راهپیمایی ۱۵ خرداد ورامین حضور یافت.

دکتر سعید جلیلی ‌نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی صبح امروز دوشادوش وارثان قیام ۱۵ خرداد در راهپیمایی ۱۵ خرداد ورامین حضور یافت.
وی ‌در جمع راهپیمایان قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ در مسجد بزرگ صاحب الزمان(عج) با یادآوری این قیام خونین‌، نقش مردم ورامین را در انقلاب اسلامی بسیار پراهمیت دانست و اظهار داشت: به نظر من باید از ۱۵ خرداد تحلیل صحیح داشته باشیم.

وی با طرح این سئوال که مختصات زمانی ۱۵ خرداد چه بود؟ خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ از دو جنبه اهمیت داشت، یکی از جنبه درون کشور ما که یک نظام فاسد، مستبد و وابسته در کشور حاکم بود، فضای کشور ما فضایی بود که به‌ویژه نزدیک به ۱۰ سال پس از کودتای ۲۸ مرداد این نظام توانسته بود با پشتیبانی آمریکا و انگلیس یک نظام مستبد را حاکم کند، نظام توانسته بود برخی پایه‌های امنیتی خود مانند تأسیس ساواک را انجام دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این حرکت در صحنه جهانی نیز بسیار اهمیت داشت، سال‌های ۱۹۶۳ میلادی سال‌هایی بود که پس از جنگ جهانی دوم عده‌ای از قدرت‌های حاکم بر جهان توانسته بودند دنیا را بین خود تقسیم کنند، این‌ها انحصاراتی در قدرت و ثروت برای خود ایجاد کرده بودند، مانند امتیاز وتو و امتیازاتی مانند داشتن سلاح هسته‌ای را تقسیم کرده بودند، برخی کشورها هم در شرایطی بودند که می‌گفتند نه این و نه آن، در ۱۵ خرداد سال ۴۲ پرچمی برای مبارزه با این انحصارطلبی بلند شد.

جلیلی متذکر شد: نگاه امروز ما بعد از ۵۰ سال نیز به حق این حادثه را بزرگترین واقعه آن زمان می‌داند، قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ حرکتی بود که برای نفی آن قدرت‌ها بلند شد؛ این حرکت تنها برای نفی رژیم پهلوی نبود، بلکه پشت این قیام حرف‌ها بود، این حرکت علیه استبداد شاه بود، آن‌ها می‌دانستند این حرکت دارای دامنه‌هایی است که خطرهای بزرگی برای رژیم پهلوی و دولت‌های حامی این رژیم دارد.

وی تأکید کرد: ۱۵ خرداد سال ۴۲ یک حرکت از جنس حرکت‌های معمولی نبود، نقطه‌ای عطف در تاریخ و صحنه مناسبات بین‌المللی بود، در آن سال شجره طیبه‌ای شکل گرفت که روزبه‌روز میوه‌های آن برای استکبار جهانی خطر بود و دیدید آن حرکت مانند نهالی در ۱۵ خرداد ۴۲ کاشته شد و امروز به درختی تنومند تبدیل شده است، امروز انقلاب ما انقلابی است که بیش از نیم قرن از آن می‌گذرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: چه کسی است که نداند اگر چنین حرکتی شکل گرفت، همه قدرت‌ها پشت سر رژیم پهلوی بودند، چون ۱۵ خرداد نقطه عطفی بود که مناسبات و تعریف قدرت و معادلات جهانی را تغییر داد، بنابراین شما می‌بینید امام بزرگوار ما با نیروی مردم بر همه آن قدرت‌ها پیروز شدند.

جلیلی عنوان داشت: مستضعفان جهان طعم پیروزی را چشیدند و فهمیدند که می‌توان مبارزه کرد و پیروز شد، امام خمینی(ره) فقط هدف خود را مبارزه با استبداد شاه قرار نداده بودند، بلکه مبارزه با وابستگی شاه هم قرار داده بودند و به همین دلیل بود که پیروزی‌های جبهه مبارزه با ظلم از ۱۵ خرداد آغاز شد.

وی ابراز کرد: زمانی که دعوت خدا و پیامبر(ص) اجابت می‌شود یک ملتی حیات می‌گیرد، آن‌ها از این نگرانند که ملت ما تنها مبارزه نکرد، پیروز هم شد، آن‌ها در عرصه‌های مختلف مانند عرصه هسته‌ای، می‌خواستند، جلوی پیشرفت ملت ما را بگیرند، اما شکست خوردند و ملت بزرگ ایران پیروز و آن اسلام ناب دوباره احیا شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: پس از ۵۰ سال از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ مبارزه مستمر بوده است، دشمنان شما حتی یک لحظه از مبارزه با این انقلاب پا پس نکشیدند و هرچه داشتند به صحنه آوردند، اما موفق نشدند و امروز نسبت به جمهوری اسلامی نگران هستند، چراکه می‌دانند روزبه‌روز جهان آثار این انقلاب را بیشتر خواهند دید، بنابراین می‌بینید امروز پس از مبارزه نظامی و سیاسی به مبارزه اقتصادی روی آورده‌اند.

جلیلی با اشاره به توهم غربی‌ها مبنی بر بودن گزینه نظامی روی میز، گفت: می‌گویند گزینه نظامی روی میز است، اتفاقاً اول همه از گزینه نظامی استفاده کردند و شکست خوردند، حال می‌خواهند در عرصه اقتصادی پیروز شوند، اما نخواهند توانست، چگونه؟ همان‌طور که امام راحل بر مبنای خداباوری و مردم‌باوری عمل کردند. امام خمینی(ره) فرمودند: «مردمی که برای خدا کفن می‌پوشند می‌توانند بهترین حماسه‌ها را رقم بزنند».

وی عنوان داشت: حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس را به طریق اولی می‌توانیم در عرصه اقتصادی خلق کنیم، این می‌شود «عزم ملی و مدیریت جهادی» که آقا فرمودند، ان‌شاالله با وحدت و همبستگی این شکل خواهد گرفت، امام ما آزادی انتخاب، استقلال و عدالت و معنویت را به ما هدیه کردند.

این مسئول با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه اقتصاد پیشرفت است، بیان داشت: اگر کسی آمد به دنبال وابستگی به قدرت‌های بزرگ بود نمی‌تواند آزادی را به ارمغان بیاورد، این‌ها باهم پیوسته است، اگر از سه شعار امام کسی یک عدد آن را آورد، دروغ می‌گوید، آزادی بدون عدالت، معنویت و استقلال شکل نمی‌گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اذعان کرد: عظمت حرکت مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۴۲ قابل توجه است، حق آن ادا نشده است، حرکت مردم ورامین در سال ۴۲ بحثی است که همه افراد که این تاریخ را رقم زدند می‌دانند حرکت مردم یک شهر و روستا علیه پاسگاه محل یا برای آب و نان نبود، حرکت ۱۵ خرداد ۴۲ مردم ورامین حرکتی از جنس همراهی با پیامبران الهی بود.

جلیلی یادآور شد: مردم ورامین در قلب ایران هستند، مردمی که در شهر کوچک، با هدف و آرمانی بزرگ، کفن پوشیدند، هدف بزرگی داشتند و رژیم منحوس پهلوی از همین می‌ترسید، این حرکت اهمیت داشت و به حرکت مردم ورامین در سال ۴۲ عظمت می‌بخشید،نکته دوم و بسیار ارزشمند این حرکت «به موقع» بودن آن بود، این تعبیر عمل «به هنگام» را در تعابیر مقام معظم رهبری می‌بینید.

وی عنوان کرد: مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۴۲ به رژیم طاغوت و تمام پشتیبانان آن نشان دادند که ملت ولایت‌مدار اجازه نمی‌دهد کسی به مرجع تقلید آن‌ها جسارت کند، کفن می‌پوشند و به صحنه می‌آیند، حرکت مردم ورامین غریبانه و مظلومانه بود، اما خالصانه بود، بر مبنای اخلاص بود و موفقیت‌های بزرگ را شکل داد، همین بود که ۱۵ خرداد نقطه عطفی در صحنه سیاسی جهان شد.

۱۳۹۳/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...