نسخه چاپی

تولید "واكسن آنفلوانزا"ی ایرانی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گزارشی در خصوص روند اجرای این طرح وعده داد كه نمونه واكسن ایرانی آنفلوانزا تا دو ماه دیگر برای تست نهایی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ارائه و پس از صدور مجوزهای لازم به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بنابر اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح کلان تولید واکسن آنفلوانزا با حمایت صورت گرفته از سوی معاونت در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و با نهایی شدن این طرح در ماه های آینده از واردات این فراورده دارویی به کشور بی نیاز خواهیم شد.

از واردات واکسن تا خودکفایی در تولید

سالانه حدود یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار دوز واکسن آنفلوانزا توسط دولت و بخش خصوصی به کشور وارد می شود که با توجه به هزینه حداقل شش دلاری هر واکسن در مجموع بالغ بر 9 میلیون دلار در این بخش هزینه می شود که با استفاده از فناوری جدید و بهره گیری از روش های دانش بنیان، نه تنها نیازی به واردات این میزان واکسن به کشور وجود نخواهد شد بلکه، از خروج ارز کشور جلوگیری و حتی گام هایی برای فراهم کردن صادرات بخشی از محصول تولید شده نیز برداشته شده است.

اسماعیل صابرفر، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده واکسن آنفلوآنزا ازمراحل پایانی ارائه محصول این شرکت برای تست نهایی در وزارت بهداشت خبر می دهد و می گوید: واکسن تولیدی تا مرداد ماه سال جاری در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و این وزارتخانه، در پروسه ای سه تا حداکثر شش ماهه با بررسی محصول تولید شده در این شرکت، در صورتی که صحت و سلامت آن را تایید کند، مجوز لازم برای عرضه واکسن آنفلوانزا را در بازار صادر و مردم از این پس، محصول ایرانی دارای کیفیت مشابه نمونه خارجی را ای درمان بیماری خود استفاده خواهند کرد.

تولید 400 هزار دوز واکسن

مجری طرح کلان ملی تولید واکسن آنفلوانزا، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در اجرای این طرح مورد قدردانی قرار داد و گفت: با استفاده امکانات و سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات ارایه شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعا با صرف 15 میلیارد تومان در این پروژه علاوه بر تحقق خودکفایی در تامین این فراورده دارویی، 60 فرصت شغلی جدید نیز ایجاد شده است.

به گفته وی، این شرکت هم اینک قادر به تولید سالانه 400 هزار دوز واکسن آنفلوانزا است که این میزان با توجه به ایجاد ظرفیت های جدید در صورت تامین تجهیزات مورد نیاز در فازهای بعدی با افزایش چشمگیری روبرو خواهد داشت.

جلوگیری از خروج ارز

برای تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور نیازمند برخی پیش نیازها از جمله تخم مرغ استریل(SPF) به عنوان ماده اصلی در تولید هستیم. به همین دلیل طی سال های گذشته طرحی برای تامین تخم مرغ استریل مورد استفاده در تولید واکسن آنفلوانزا و جلوگیری از خروج ارز از کشور از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به موسسه واکسن و سرم سازی رازی واگذار شد که هم اکنون مراحل پایانی تولید پایلوت این تخم مرغ‌ها در موسسه مذکور در حال انجام است.

با توجه به رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت بیشتر و جدی تر از طرح های دانش بنیان شرکت های فعال در این حوزه، این امید ایجاد شده است که فعالان این بخش، با حضور پر رنگ تر در تولید و به خودکفایی رساندن کشوربه شکل موثرتری فناوری خود را در استای سیاست های کلان نظام اسلامی قرار دهند.

تخم مرغ استریل

صابرفر در این ارتباط می گوید: در صورت حمایت معاونت علمی و دستگاه های مسوول در این بخش، این آمادگی را داریم که طی دو سال با استفاده از فناوری موجود داخل، نسبت به تولید تخم مرغ های استریل و بی نیاز کردن کشور در واردات این محصول اقدام کنیم.

وی ضرورت این کار را انتقال دانش فنی مورد نیاز برای تولید تخم مرغ استریل به داخل کشور دانست و گفت: برای کسب تکنولوژی مورد نیاز قادر هستیم با حداقل هزینه و با انعقاد همکاری های فنی با شرکت های خارجی در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنیم.

صابرفر به نامگذاری سال جاری اشاره کرد و گفت: با تاسی از این شعار، ضرورت دارد مسوولان با عزمی جهادی و با برنامه ای دقیق و هدفمند با حمایت از توانمندی داخلی و بر اساس زمان داده شده از سوی آنان برای اجرای پروژه ها، حمایت کنند.

اجرای طرح های جدید اولویت کار شرکت های دانش بنیان

در سال های اخیر شرکت های دانش بنیان فعالیت های ارزنده ای را در حوزه کاهش نیازمندی کشور به خارج و یا قطع کامل آن به انجام رسانده اند که این موضوع نشان می دهد، سرمایه گذاری در این حوزه درکوتاه و بلند مدت برای کشور منافع سرشار بسیاری را در پی دارد و از ان رو، شرکت های دانش بنیان در تلاشند با استفاده از فن آوری خود و به روز رسانی مستمر یافته ها و تکنولوژی خویش، در مسیر توسعه و تعالی بیشتر خود و کشور گام بردارند.

ایجاد اعتماد به نفس و اجرایی کردن شعار "ما می توانیم" از سوی متخصصان و دانشمندان ایرانی سبب شده است که حرکت شتابانی به سوی فعالیت های تولیدی در بستر فناوری های نوین صورت گیرد که ضرورت دارد، شرکت های دانش بنیان با نگاه به این موضوع و شناخت نیازهای موجود در راستای تامین این کمبودها اقدام کنند.

صرفه جویی 80 درصدی در هزینه تولید

صابرفر توضیح داد: برای تولید واکسن هاری آمادگی دایم با توجه به زیر ساختهای موجود در سایت تولید شرکت با هزینه ای هشت میلیارد تومانی و در مدت دو سال اقدام کنیم و این در حالی است که برخی دیگر از شرکت ها برای اجرای چنین پروژه ای بودجه ای 40 میلیارد تومانی و زمان چهار سال را مطالبه کرده اند.

وی ادامه داد: این آمادگی را داریم نسبت به تولید واکسن آبله مرغان با هزینه ای هشت میلیارد تومانی و زمان اجرایی دو ساله و نیز واکسن فلج اطفال با هزینه ای 25 میلیارد تومانی و در بازه زمانی چهار ساله اقدام کرده و کشور را از واردات این نوع واکسن ها بی نیاز کنیم.

اجرای چنین برنامه ها و طرح هایی منوط به اعتماد به بخش خصوصی و نیز حمایت های فنی و اعتباری به موقع از آنان است تا در آینده ای نه چندان دور شاهد بالندگی نظام اسلامی باشیم.

۱۳۹۳/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...