نسخه چاپی

سفر به عراق بدون «سامرا»

حدود 9 ماه است كه سفرهای زیارتی به «سامرا» متوقف شده، مدیركل عتبات سازمان حج و زیارت، به‌دنبال یورش نیروهای گروه تروریستی «داعش» به این شهر، اطمینان داد كه این تصمیم همچنان پابرجاست.

به گزارش نما، افراد مسلح عضو گروه «داعش» (گروه دولت اسلامی عراق و شام) صبح روز پنج‌شنبه به شهر سامرا و مرقد امام هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) یورش بردند و در درگیری‌های رخ‌داده در این شهر، تعدادی کشته و مجروح شدند؛ اما نیروهای ارتش عراق توانستند کنترل این شهر را به‌دست بگیرند. روز جمعه نیز سخنگوی دستگاه مبارزه با تروریسم در عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانستند شهر سامرا را به‌طور کلی از اعضای «داعش» پاک‌سازی کنند و 40 نفر از اعضای این گروه را به هلاک برسانند.

محسن نظافتی - مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت - در این‌باره گفت: شرایط فعلی شهر سامرا، هیچ ارتباطی با اعزام زائران و کاروان‌های حج و زیارت به عتبات عالیات عراق ندارد. این شهر با بغداد حدود 140 کیلومتر فاصله دارد و بنا بر توصیه‌های مقامات امنیتی این کشور، کاروان‌های حج و زیارت حدود 9 ماه است که به سامرا فرستاده نمی‌شوند.

او اطمینان داد که در درگیری‌های نیروهای داعش، هیچ زائر ایرانی، شهید یا مجروح نشده است.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت همچنین اظهار کرد:‌ شرایط فعلی تأثیری بر اعزام کاروان‌های حج و زیارت به عراق ندارد. جدا از این، کربلا و نجف در هفت‌ماه گذشته جزو امن‌ترین شهرهای عراق بوده‌اند و در تمام مناسبت‌های مذهبی، اتفاقی در این شهرها رخ نداده که این نشان می‌دهد، تمهیدات امنیتی عراق خوب بوده است.

با وجود این‌که مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت اعلام کرده، هیچ‌یک از کاروان‌های تحت پوشش این سازمان، در 9‌ ماه گذشته به سامرا اعزام نشده‌اند، اما براساس گزارش نماینده‌ی حج و زیارت در عراق‌،‌ در زمان یورش گروه «داعش» تعدادی از زائران ایرانی در حرمین عسگرین (ع) حضور داشتند که به‌صورت آزاد و انفرادی به عراق سفر کرده بودند. البته سازمان حج و زیارت به توصیه‌ی مقامات امنیتی عراق، سامرا را از برنامه‌ی سفرهای زیارتی حذف کرده است، اما گروه‌های آزاد کماکان به این شهر سفر می‌کنند.

نظافتی گفت: نماینده‌ی سازمان حج و زیارت، در زمان درگیری‌ها از حرمین عسگیرین (ع) در سامرا گزارش داد که مشکلی برای این زائران پیش نیامده و آن‌ها در زمان درگیری در حرم بودند، درهای حرم هم بسته بود و شرایط امنی داشتند. آن‌ها پس از پایان یافتن درگیری و باز شدن راه‌ها، به مسیر خود ادامه دادند.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...