نسخه چاپی

آمریكا حامی شبكه جدید ضد اسلامی

به بهانه مبارزه با بوكوحرام و در تلاش برای مهار بیداری اسلامی در آفریقا آمریكا از یك شبكه تلویزیونی برای مقابله با اسلام‌گرایی در نیجریه حمایت مالی می‌كند.

در پی ربایش 200 دختر نیجریایی توسط گروه تندروی بوکوحرام آمریکا و غرب تلاش‌های بسیاری برای نفوذ در این کشور غنی از ثروت‌های خدادادی دارند.

در جدیدترین اقدام توسط آمریکایی‌ها روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد آمریکا قصد دارد یک شبکه تلویزیونی 24 ساعته را برای پخش برنامه‌هایی در شمال نیجریه حمایت مالی کند.

آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که هدف از این اقدام مبارزه با شورش گروه تندروی بوکوحرام است اما در عین حال از یاد کردن از «گروه‌های دیگر» در شمال نیجریه غفلت نکرده‌اند.

یک مسئول آمریکایی با اعلام این خبر و بیان اینکه عملیات اجرایی برای این کمک مالی شروع شده است با امتناع از ذکر جزئیات آن مدعی شد: آمریکا از تلاش‌های نیجریه برای ارائه جایگزینی جذاب در جهت طرد پیام‌های تندروهای خشونت‌طلب حمایت می‌کند.

وی افزود: این طرح بخشی از مذاکرات آمریکا با نیجریه در پایان سال 2012 درباره راه‌های همکاری برضد بوکوحرام است و قرار است این شبکه را نیجریایی‌ها خود در نیجریه به روی آنتن ببرند.

نیویورک‌تایمز همچنین عنوان کرده است که این شبکه تلویزیونی هنوز کار خود را شروع نکرده و در شرف تکمیل کادر است و انتظار می‌رود دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا مبلغ 6 میلیون دلار آمریکایی برای آن در نظر بگیرد.

بنابر این گزارش، این اطلاعات که به نوعی تهاجم فرهنگی آمریکا در نیجریه است در حالی منتشر می‌شود که پیش از حجت‌الاسلام ابراهیم زکزکی رهبر شیعیان نیجریه در سخنانی پرونده ربایش دختران نیجریایی و «بوکوحرام» را پوششی برای دخالت غرب دانسته و گفته بود: آمریکا و اسرائیل «جنبش اسلامی نیجریه»(خمینیون) را بزرگترین تهدید برای رسیدن به هدف شوم خود می‌دانند و از این رو شروع به سرکوب و دستگیری اعضای آن کرده‌اند.

همچنین پیش از این «ابراهیم عثمان» تحلیلگر و سردبیر چندین نشریه، روزنامه و سایت خبری در نیجریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده بود: همه هدف آنها از ساختن سناریوی «بوکوحرام»، خطی است که توسط ابرقدرت‌ها برای محدودکردن بیداری اسلامی در آفریقا از طریق نیجریه و قطع نفوذ ایران در این قاره به‌ویژه در نیجریه است؛ جایی که آنها حس می‌کنند که این بیداری اسلامی روزانه با قدرت در حال رشد است.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...