نسخه چاپی

دانشجویان ایرانی از نروژ اخراج شدند

اداره مهاجرت نروژ به بهانه تحریم‌ها به شماری از دانشجویان ایرانی ویزای اقامت نمی دهد. اداره مهاجرت نروژ (UDI)،كه مسوولیت صدور ویزای اقامت رابرعهده دارد،این تصمیم را بااین توجیه اتخاذكرده است كه ممكن این دانشجویان فناوری حساس را به ایران منتقل كنند.

به گزارش نما به نقل از بولتن نیوز، نروژ به بهانه تحریم‌های غرب علیه تهران، حاضر نشده است به شماری از دانشجویان ایرانی ویزای اقامت دهد.

اداره مهاجرت نروژ (UDI)، که مسوولیت صدور ویزای اقامت را برعهده دارد، این تصمیم را با این توجیه اتخاذ کرده است که ممکن این دانشجویان فناوری حساس را به ایران منتقل کنند.

در بین این دانشجویانی که موفق به کسب ویزای اقامت در نروژ نشده است، «حمیده کفاش» بود که به مدت هشت ماه در دانشگاه علوم و فناوری نروژ تحصیل کرد.

این دانشجوی دوره دکتری، تصمیم مقامات نروژی را غیرقابل باور دانست و گفت در حال کار بر روی یک پروژه محیط زیست است که هیچ ارتباطی به فناوری حساس ندارد.

دانشجویانی که هم‌اکنون در نروژ هستند می‌توانند در این کشور بمانند اما اجازه ندارند تا زمانیکه تصمیم نهایی اداره مهاجرت نروژ اتخاذ شود، در نروژ کار کنند.

براساس این گزارش، تحریم‌هایی که مهندسی آن در اختیار آمریکا است بر اساس اتهامات بی‌اساسی علیه ایران اعمال شده مبنی بر آنکه ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است اما تهران بارها تأکید کرده که به دنبال برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای است.

ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در 24 نوامبر سال گذشته میلادی به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» رسیدند و پس از اجرایی شدن این توافقنامه در 20 ژانویه 2014، برخی از تحریم‌ها در قبال کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز لغو شده است، از آن تاریخ تا کنون مذاکره برای رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای در وین در حال برگزاری است که قرار است دور پنجم این مذاکرات 26 تا 30 خردادماه در وین برگزار شود.

پیشتر نیز «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اخراج 64 دانشجوی ایرانی در نروژ مشغول به تحصیل در رشته‌های فیزیک هسته‌ای گفت که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

در عین حال، سرپرست سفارت نروژ در تهران (در غیاب سفیر) نیز برای ارائه پاره‌ای توضیحات به وزارت امور خارجه دعوت شد که ناخرسندی کشور ایران نسبت به نظرات مطروحه توسط یکی از افراد پلیس نروژ برایشان ابراز گردیده است.

بعد از این ماجرا، افخم در واکنشی به این موضوع دانشجویان ایرانی در نروژ تصریح کرد که مقامات نروژی اعلام کردند که تغییری در مقررات و قوانین مربوطه صورت نگرفته و تاکید کردند که حضور ایرانیان و دانشجویان ایرانی در این کشور به تقویت علم و دانش در نروژ کمک می‌کند.

افخم اضافه کرد: سفیر ایران در نروژ از طرف وزارت امور خارجه مامور پیگیری این قضیه شده و براساس اطلاعات به دست آمده تا الان مقررات نروژ در خصوص ایرانیان تغییری نکرده و پس از دریافت نتیجه مذاکرات سفیر با مقامات نروژی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
منبع: شبکه خبر

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...