نسخه چاپی

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریكا؛

تیم مذاكره آمریكا با ایران فعال شد

«ویلیام برنز» و «جیك سالیوان» از مشاوران ارشد دولت آمریكا كه رسانه‌های غربی مدعی‌اند با تهران مذاكرات مستقیم داشته‌اند، در دیدار هفته جاری هیأت‌های ایران و آمریكا حضور خواهند داشت.

به گزارش نما، بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا «ویلیام برنز» و «جیک سالیوان» از مشاوران ارشد دولت آمریکا که گفته می‌شود تیم این کشور در مذاکرات مستقیم با ایران را رهبری می‌کرده‌اند، در دیدار دوجانبه روز دوشنبه مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا حضور خواهند یافت.

نمایندگان ایران قرار است این هفته در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگوهایی با هیأت آمریکایی داشته باشند. در این دیدار که در شهر ژنو برگزار می‌شود، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا، تیم آمریکایی را رهبری می‌کند.

پیش از این روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گزارش داده بود که ممکن است تیم مذاکرات مستقیم آمریکا به زودی برای رایزنی با ایران، بار دیگر فعال شود. به ادعای وال‌استریت‌ژورنال، آمریکا سال گذشته هم بدون اطلاع اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای خود، از این کانال برای کمک به دستیابی به توافق موقت ژنو با ایران، استفاده کرد.

در آن زمان، تیم محرمانه آمریکا را «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا رهبری کرده و دیدارهایی در عمان، نیویورک و ژنو صورت گرفته است.

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان ماه گذشته در حالی چهارمین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای را در شهر وین به پایان بردند که طرفین از پیشرفت کند و حتی عدم پیشرفت گفت‌وگوها خبر دادند. بر اساس توافق موقت، طرف‌ها باید تا 29 تیر به راهکاری بلندمدت دست یابند.

مقامات اروپایی و آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که امکان اینکه برنز و سالیوان بار دیگر مذاکره با طرف ایرانی‌ را آغاز کنند، وجود دارد. البته این مقامات تأکید کرده‌ بودند که هنوز تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ نشده است.

یک مقام آمریکایی با بیان اینکه توافق نهایی به احتمال فراوان تنها از مواضع ایران و آمریکا نشات می‌گیرد، می‌گوید: «فکر می‌کنم نهایتا لازم است که به مسیر مذاکرات دوجانبه باز گردیم.»
منبع: فارس

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...