نسخه چاپی

آمریكا سعی دارد با مذاكرات پشت پرده به توافق نهایی برسد

آژانس انرژی اتمی به یكسال زمان برای بررسی فعالیت های هسته ای ایران نیاز دارد، برای همین به صورت غیر مستقیم درخواست كرد تا مدت توافق ژنو افزایش یابد تا با مذاكرات پشت پرده به توافق نهایی برسد.

به گزارش نما، گفتگوهای هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ و همچنین مذاکرات محرمانه ایران با تیم مذاکره کننده آمریکایی از این هفته آغاز می شود. ایران وآمریکا اختلافات بسیار زیادی در متن توافق نهایی هسته ای با یکدیگر دارند و مشخص نیست آیا این مذاکرات بتواند دو طرف را بر سر متن واحد به نتیجه برساند یا خیر . با این حال سازمانهای دیگری هم هستند که سرعت رسیدن به توافق نهایی را کند کرده اند . یکی از این سازمانها ،آژانس بین المللی انرژی اتمی است که با وجود اینکه در جدیدترین بیانیه خود از همکاری ایران با کارشناسانش تقدیر کرده است ،اعلام کرده که رسیدگی به تمام موارد درخواستی قدرتهای جهانی در خصوص برنامه هسته ای ایران به زمان بیشتری نیاز دارد و احتمالا تا تاریخ ۲۰ ژوئیه که قرار است این کشورها آخرین مذاکرات را هم برگزار کنند ، این سازمان نمی تواند پاسخ دقیقی راجع به فعالیت های ایران داشته باشد .

به گزارش آسوشیتدپرس، رییس آژانس هسته ای سازمان ملل اعلام کرده است که تایید کردن صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران احتمالا تا سال آینده میلادی زمان می برد و این به معنای ضرورت تمدید مدت توافق ژنو است . مذاکره کنندگان آمریکایی و متحدان اروپایی شان بر این باور هستند که آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران باید تا قبل از رسیدن به توافق نهایی در تاریخ ۲۰ ژوئیه همکاریهای مشترک را انجام داده و صلح آمیز بودن فعالیت های ایران به وضوح روشن شده باشد. یوکیا آمانو به همین دلیل چندی پیش اعلام کرد که به نظرش هم ایران و هم کشورهای عضو گروه ۱+۵ می دانند که تا تاریخ ۲۰ ژوئیه این آژانس نمی تواند تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهد و این مسئله باعث می شود که سوالات زیادی در خصوص رسیدن به زمان مقرر در توافق ژنو به وجود بیاید .

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کره است که با وجود همکاری خوب ایران در بررسی موراد چالش برانگیز در فعالیت های هسته ای اش ، سوء ظن در مورد چاشنی های انفجاری و بررسی این موارد در گزارش ایران یکی از کوچکترین مواردی بوده که باید بررسی می شده و از این پس این سازمان فعالیت های زیادی باید در خصوص برنامه های هسته ای ایران انجام دهد که همین مسئله رسیدن به تاریخ ۲۰ ژوئیه را بسیار سخت می کند.

از طرفی آمریکا به شدت برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران عجله دارد . اوباما از یک سو انتخابات کنگره را در پیش دارد و از سوی دیگر انتقادها به عملکرد سیاست خارجی اش به شدت با مسایلی نظیر سوریه و اوکراین بالا رفته است . به همین دلیل سعی دارد با برگزار کردن مذاکرات پشت پرده و محرمانه به هر صورت ممکن به توافقی نهایی در این زمینه دست پیدا کند.

تاکنون مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا به صورت محرمانه برگزار شده و هیچ رسانه ای از آن خبر نداشت . بعد از توافق ژنو بود که دولت اوباما رسما اعلام کرد این توافق ماحصل گفت و گوهای محرمانه بامقامات ایران در عمان و سایر شهرهای اتریش بوده است . به نظر می رسد با این حال دیگر آمریکا نیازی به مخفی کردن برگزاری این مذاکرات نداشته باشد و به همین دلیل قرار است به طودی گفت و گوهای دو جانبه به صورت رسمی و با اعلام قبلی برگزار شود .

در این گفت و گوها به غیر از وندی شرمن رییس هیات مذاکره کننده آمریکایی ، جیک سولیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا ، ، ویلیام برنز ، مهعاون وزیر امور خارجه ایالات متحده ، رابرت مالی حقوقدان و متخصص حل و فصل اختلاف؛ از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور ارشد خاورمیانه این شورا و بروک اندرسون معاون سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز حضور خواهند داشت .

در آستانه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین، هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست عراقچی و شرمن ۱۹ و ۲۰ خرداد در ژنو و هیأت‌های ایران و روس ۲۱ و ۲۲ خرداد، در رم به رایزنی خواهند پرداخت.

منبع:سراج 24

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...