نسخه چاپی

جایی كه بیشتر مردم جا می زنند!

گرسنگی و كمبود محصولات نیز زیرمجموعه ای از مشكلات اقتصادی به شمار می روند و این نشان می دهد اغلب امتحانات الهی به امور اقتصادی ارتباط دارند و از طرفی مشخص می شود كه بیشتر بندگان نیز در همین آزمایشات مردود می شوند و به قول معروف جا می زنند!

به گزارش تراز خداوند متعال در قرآن کریم به آزمایش انسان ها در آیات مختلف اشاره نموده است. یکی از نکات قابل توجه این است که بدانیم آزمایش همه مردم یکسان نیست و هرکس با شرایط موجود در معرض برخی از آزمایشات قرار می گیرد. البته جای نگرانی هم ندارد چرا که حتی پیامبران نیز در معرض این امتحانات الهی قرار می گیرند. ضمن اینکه بايد بدانيم آزمايش‏هاى خداوند براى رفع ابهام نيست، بلكه براى شكوفايى استعدادها و پرورش انسان‏ها است. وسايل آزمايش الهى نيز تمام حوادث تلخ و شيرين از جمله ترس و گرسنگى، زيان مالى و جانى و كمبود محصولات است. ترس از دشمن، محاصره‏ اقتصادى و جنگ و جهاد از جمله امتحانات است.
در آیه ۱۵۵ سوره بقره می خوانیم:
«وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ.»
«و قطعاً شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، زيان مالى و جانى و كمبود محصولات، آزمايش مى‏كنيم و صابران (در اين حوادث و بلاها را) بشارت بده.»
نکاتی در همین رابطه:
* از پنج مورد آزمایش یاد شده در آیه فوق سه مورد به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مسائل مالی ارتباط پیدا می کنند: زيان مالى، گرسنگى و كمبود محصولات؛ زیان مالی که مشخص است. گرسنگی و کمبود محصولات نیز زیرمجموعه ای از مشکلات اقتصادی به شمار می روند و این نشان می دهد اغلب امتحانات الهی به امور اقتصادی ارتباط دارند و از طرفی مشخص می شود که بیشتر بندگان نیز در همین آزمایشات مردود می شوند و به قول معروف جا می زنند!
** برای پيروزى در آزمايش خوف از دشمن، نياز به توكّل و ياد خداست ولی براى مبارزه با كمبودها، نياز به صبر است كه در دو آيه قبل «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» راه را نشان داده است. پس راه حل مقابله با مشکلات مالی و امتحانات اقتصادی اعم از زیان های مالی، گرسنگی و کمبودها صبر است. و در ذیل آیات قبلی اشاره شد که نماز و روزه تاثیر به سزایی در مقابله با مشکلات خواهند داشت و اهل بیت نیز در مواجهه با مشکلات از این روش بهره می بردند.
*** برای غلبه بر این مشکلات و پیروزی در آزمایشات چه کنیم؟
توجه به چند نکته در این خصوص بسیار اثربخش است. اولاً همیشه مد نظرمان باشد که مشکلات و آزمایشات کم و زیادش همه گذرا هستند. به یاد بیاوریم که مشکلات قبلی چگونه برطرف شدند. ثانیاً به تاریخ گذشتگان توجه نماییم كه چگونه مشكلات را پشت سر گذارده‏ و در آزمایشات سربلند شدند. ثالثاً و مهمتر از همه این است که انسان مؤمن به خاطر داشته باشد همه سختی و آسانی ها، مشکلات و حوادث و بلایا همه و همه در برابر دیدگان بصیر الهی و با علم و حکمت پروردگار صورت می گیرد و همه آنها حساب دارد.
امام حسين عليه السلام وقتى فرزندش روى دستانش تير خورد و شهيد شد، فرمود: «هَوِّن على ما نَزَلَ بِى إنَّه بِعَينِ الله» اين حادثه سخت، برایم آسان است چون (می دانم) خدا مى‏بيند. (بحار، ج ۴۵، ص ۴۶)

۱۳۹۳/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...