نسخه چاپی

تقویت حافظه با خواب

محققان با مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند كه خواب راحت شبانه باعث تقویت حافظه می شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا از ساینس، مطالعات پیش از این نشان می داد که خواب راحت شبانه باعث تقویت حافظه می شود اما مدرک محکمی در تایید آن ارائه نشده بود.

اکنون محققان آمریکایی برای اولین بار مدرکی آشکار ارائه داده اند که خواب راحت شبانه باعث تقویت حافظه و قدرت فراگیری می شود.

یافته های این مطالعه تاییدی است بر این ادعا که بی خوابی باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می شود.

در این مطالعه محققان ابتدا به موش ها برای اولین بار راه رفتن بر روی یک میله چرخان را یاد دادند و بعد با استفاده از یک میکروسکوپ داخل مغز موش ها را در هنگام خواب و بی خوابی مطالعه کردند.

سپس محققان موش ها را به دو گروه تقسیم کردند و یک گروه شب خوابیدند و از خواب گروه دوم جلوگیری شد.

آنها متوجه شدند که فراگیری فقط در مغز موش هایی که شب خوابیده بودند باعث تشکیل برآمدگی های جدید دندریتیک (dendritic ) شد.

برآمدگی های دندریتیک ساختارهای کوچکی هستند که در انتهای سلول های عصبی تشکیل می شوند و به عبور سیگنال های الکتریکی از یک نرون به نرون دیگر کمک می کند.

این مطالعه که در مجله Science منتشر شده است اولین مدرک فیزیکی را در مورد چگونگی کمک خواب به ساخت و تقویت حافظه های جدید ارائه داده است.

این مطالعه نشان داد که خواب باعث ایجاد تغییراتی در منطقه قشر حرکتی مغز می شود.

پروفسور ون بیائو گان از دانشگاه نیویورک گفت:از مدت ها پیش می دانستیم که خواب نقش مهمی در فراگیری و حافظه ایفاء می کند و همواره به دانش آموزان توصیه کرده ایم که اگر خوب نخوابید فراگیری خوبی نخواهید داشت.

در این مطالعه مشخص شد که چگونه خواب به نرون ها کمک می کند تا اتصالات بسیار خاصی در شاخه های دندریتیک بسازند که موجب تقویت حافظه بلند مدت می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که انوع مختلف فراگیری از سیناپس های شاخه های مختلف همان نرون ها نشات می گیرد که این موضوع نشان می دهد فراگیری تغییرات ساختاری بسیار خاصی را در مغز ایجاد می کند.

همچنین سلول های مغزی که منجر به فراگیری اطلاعات جدید در ساعات بیداری می شوند در جریان خواب عمیق دوباره اطلاعات را مرور می کنند.

این جریان در زمان خواب عمیق اتفاق می افتد یعنی زمانی که امواج مغزی کند و حرکات سریع چشم و دیدن رویا متوقف می شود

۱۳۹۳/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...