نسخه چاپی

رویای وام ازدواج

عکس خبري -روياي وام ازدواج

وام ازدواج برای زوج های جوان نیز مدتی است در بلاتكلیفی به سر می برد، هر چند مبالغ 3 و 5 میلیون تومان هیچگاه كفاف هزینه های شروع یك زندگی معمولی را نمی دهد اما همان مبلغ جزیی خود نوری است در تاریكی كه می تواند گره از كار زوج های جوان باز كند.

به گزارش نما ،یکی از راههای افزایش جمعیت که دغدغه کنونی دولت می باشد ازدواج جوانان می باشد. جوانانی که به اعتقاد كارشناسان امر مهمترین دلیلشان برای مجرد ماندن مسائل مالی و اشتغال می باشد. ازدواج برای جوانان بسیار سخت شده است، چشم تو هم چشمی و تجملات ، نگرانی بابت شغل، مسکن و هزینه های سرسام آور زندگی و... موانعی بزرگی بر سر راه ازدواج جوانان می باشد.
در شرایطی که ازدواج جوانان و فرزند آوری راهکاری جدی برای عدم گرایش جامعه به سالمندی می باشد، متولیان امر هیچ اقدامی در جهت بهبود اوضاع کنونی انجام نمی دهند و حتی وام ازدواج برای زوج های جوان نیز مدتی است در بلاتکلیفی به سر می برد، هر چند مبالغ 3 و 5 میلیون تومان هیچگاه کفاف هزینه های شروع یک زندگی معمولی را نمی دهد اما همان مبلغ جزیی خود نوری است در تاریکی که می تواند گره از کار زوج های جوان باز کند.

منتظران وام
وام ازدواج از جمله وام هاي تکليفي است که منابع آن توسط بانک مرکزي تامين و از سوي بانک هاي عامل پرداخت مي شود. زوج هاي جوان براي دريافت این وام بعد از مراسم عقد، در سامانه بانک مرکزي ثبت نام و ضمن دريافت کد رهگيري براي گرفتن اين تسهيلات تشکيل پرونده مي دهند تا نوبت دریافت وام آنها فرا برسد. هم اکنون یک و نیم میلیون نفر از سال 92 در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج می باشند که تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است.
متقاضیان دریافت وام با گرفتن این مبلغ می خواهند مقداری از هزینه های سرسام آور ازدواج و تشکیل خانواده را فراهم کنند، اما بانک ها ادعا می کنند کفگیرشان به ته دیگ خورده و منابع اعطای وام قرض الحسنه آنها به صفر رسیده است.

مسئولین چه می گویند؟
وزیر ورزش جوانان در جدیدترین اظهار نظر خود در جمع خبرنگاران در خصوص این مطلب گفت: با احتساب سه میلیون نفر در صف دریافت وام ازدواج میزان بودجه لازم برای پرداخت این وام 4500 میلیارد تومان است و تامین این رقم برای دولت دشوار است. البته امیدواریم تا بتوانیم این رقم را تامین کنیم.
دکتر محمود گودرزی همچنین افزود: با سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه وام ازدواج صحبت نکرده‌ایم، اما با موسسات دیگر در این زمینه مذاکره کرده‌ایم و امیدواریم موانع پرداخت این وام برطرف شود.
وی  همچنین گفت: در جلسه اخیر هیئت دولت به موضوع وام ازدواج نیز پرداخته شد که هم نظر دکتر روحانی و هم نظر نوبخت معاون راهبری وی مثبت بود.
ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز در دیدار خود با علما و مراجع قم در خصوص وام ازدواج با بیان اینکه این بخش از محل منابع قرض‌الحسنه تامین می شود  و تا زمانی که منابع قرض‌الحسنه به میزان کافی وجود نداشته باشد با مشکل روبرو هستیم گفت: برای جذب منابع قرض الحسنه، صندوق ویژه در بانک ها شکل می گیرد و آن ها موظف هستند تا منابع و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را نسبت به سایر حساب هایشان کاملا متمایز کنند. ما نیز به دنبال آن هستیم که با ایجاد جاذبه‌های بیشتر، منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را تقویت کنیم.

درد دل جوانان
احمد جوانی سی ساله که از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج می باشد، مراحل دریافت وام را بسیار سخت دانست و گفت: در سال 92 عقد کردیم و پس از آن بلافاصله اقدام به ثبت نام برای دریافت وام کردیم اما هنوز در نوبت دریافت وام می باشیم و خبری از پرداخت آن از سوی بانک نیست.
وی افزود: مبلغ سه میلیون تومان انقدر ناچیز است که حتی گوشه ای از مخارج ما را تامین نمی کند اما برای عده ای این مبلغ حیاتی می باشد. البته انتظار ما این است که در شرایطی که دولت تبلیغات گسترده ای در جهت افزایش جمعیت دارد برای بهبود اوضاع ازدواج جوانان نیز کاری انجام دهد نه اینکه تنها کمک خود را که پرداخت وام قرض الحسنه می باشد نیز دریغ کند.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۳/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...