نسخه چاپی

علیخانی: بعد از نمایندگی شهردار زنجانم!

عضو فراكسیون اقلیت مجلس هشتم گفت كه اصلاح‌طلبان مجلس نهم نیرو ندارند كه فراكسیون تشكیل دهند لذا مجلس نهم فراكسیون اقلیت ندارد.

حجت‌الاسلام قدرت الله علیخانی از نمایندگان مجلس در دوره‌های ششم تا هشتم به ترتیب از حوزه بویین زهرا(دو دوره)و قزوین بود.

وی که سابقه مبارزه و زندانی شدن در سال های قبل از انقلاب را دارد پس از انقلاب مسئولیت‌های اجرایی متعددی چون فرمانده کمیته انقلاب اسلامی و رئیس جهاد کشاورزی در قزوین و بازرس کل نیروهای انتظامی را هم در کارنامه خود دارد.

علیخانی از چهره‌های شاخص اصلاحات محسوب شده و عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم هم است که موضع گیری‌های تندی در برخی قضایا داشت.

وی در انتخابات دور نهم مجلس نتوانست به مجلس راه پیدا کند و آن طور که خودش گفته قرار است در ایام بعد از نمایندگی ضمن کار‌های مطالعاتی از بیرون نظاره‌گر سیاسیون باشد.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح مصاحبه خبرنگار فارس با حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی است:

فارس: به نظر شما مجلس هشتم چه نقاط قوت و ضعفی در عملکردش داشت؟

علیخانی: در جمع‌بندی مجلس هشتم باید به این نکته توجه کرد که این مجلس مدیریتی قوی داشت و نظارت مجلس هم فعال‌تر از مجالس قبلی انجام می‌شد، بر همین اساس هفته گذشته هم قبل از آغاز یکی از جلسات از ناظرین مجلس تقدیر و تشکر به عمل آمد و قرار شد که آن افرادی که در مجلس نهم هم هستند در بحث نظارت پیگیری‌های جدی‌تری داشته باشند. روی هم رفته مجلس هشتم مصوبات خوبی داشت و آن چیزی که مطرح شد و به تصویب رسید جدای از اینکه چقدر دولت به آن عمل کرد یا نکرد به نفع جامعه بود.

مجلس قوانین خوبی در جهت تقویت مراکز آموزش عالی و نهادهای انقلابی و مردم داشت و نمایندگان با طرح‌های مختلف که برای کشور نفع داشتند موافقت می‌کردند مخصوصا مناطق محروم و به خصوص روستایی.

مجلس هشتم نسبت به مجلس هفتم فعال‌تر بود ولی بالاخره یک تنش‌هایی در مجلس وجود داشت که مربوط به درگیری‌ها با دولت می‌شد.

مجلس با دولت اختلافاتی بر سر مصوبات داشت و همچنین دولت بی مهری‌هایی نسبت به مجلس انجام داد و از همه مهمتر سؤالی بود که قرار بود از رئیس جمهور مطرح شود و بالاخره تابوی این مسئله در مجلس هشتم شکسته شد.

**سؤال از رئیس‌جمهور تابویی بود که در مجلس هشتم شکسته شد

فارس: به نظر شما سؤال از رئیس‌جمهور خوب بود؟

علیخانی: اصل سؤال خیلی خوب بود؛ البته رئیس جمهور به خیلی از سؤالات جواب نداد و فقط اهانت کرد که البته مردم در مورد آن قضاوت می‌کنند ولی در کل طرح سؤال تابویی بود که در مجلس هشتم شکسته شد و خیلی هم مثبت بود. نظر من برخلاف نظر آقای حداد است که گفته بود این کار خوب نبود و آن را رد کرده بود.

**مجلس می‌توانست بهتر از این هم عمل کند

فارس: در مورد سایر عملکرد‌های مجلس نظرتان چیست؟

علیخانی: به نظر من مجلس خوب عمل کرد: مثلا در بحث مطبوعات نماینده‌ای که مجلس انتخاب کرد یعنی آقای مطهری خوب بود و در جمع‌بندی و روی هم رفته می‌توان عملکرد مجلس هشتم را خوب دانست؛ البته اینکه می‌گوییم عملکرد مجلس خوب بوده منظور این نیست که مجلس به تمام وظایف‌اش عملکرد کرده است و در کل مجلس می‌توانست بهتر از این هم عمل کند. مثلا در مسائلی که در سال آخر میان مجلس و دولت پیش آمد، اگر مجلس از سال اول برای نظارتش بیشتر اهمیت قائل بود و دولت را بیشتر کنترل می‌کرد و از خود حساسیت نشان می‌داد شاید وضع خیلی بهتر از اینها می‌شد و امروز این همه مشکلات را نداشتیم.

مثلا در موضوع هدفمندی یارانه‌ها مجلس در ابتدا خوب نظارت نکرد و مشکلات و گرانی‌هایی به وجود آمد؛ نمی‌خواهم بگویم که مجلس بی نقص بوده، مجلس مشکل هم داشته و اگر نقصی و اشکالاتی در کشور وجود دارد مجلس در آن سهیم است ولی بیشتر مشکلات متوجه دولت است چرا که دولت قوانین را اجرا نمی‌کرد و بد اخلاقی می‌کرد و حادثه می‌آفرید.

البته من صراحتا نظرم را در مورد هدفمندی این است که بسیاری از مشکلات معیشتی و تولیدی و کشاورزی و صنعتی و اشتغال که هم‌اکنون وجود دارد برای اجرای بد هدفمند کردن یارانه ها است و اگر قرار بود اینطوری عمل شود عدم اجرا بهتر بود.

**مهره‌هایی که سردمدار قضایا در مجلس بودند اکثرا هنوز هستند

فارس: اشکالات مجلس هشتم از نظر شما چه بود؟

علیخانی: در مجلس هشتم یک اختلاف بین گروه اصولگرایان وجود داشت؛ یک گروه مخالف و گروه دیگر موافق دولت بودند، به نظر من این مسئله در مجلس نهم پررنگ تر خواهد بود.

فارس: یعنی موافقین دولت در مجلس نهم بیشتر می‌شوند؟

علیخانی: موافقین دولت در مجلس نهم همین قبلی‌ها هستند و بیشتر نمی‌شوند ولی مخالفین هم کم نشده‌اند لذا این روشی که در مجلس هشتم نسبت به دولت وجود داشته عین همین روش و پررنگ تر از این را در مجلس نهم خواهیم داشت.

فارس: یعنی سبک و سیاق مجلس نهم مثل مجلس هشتم است؟

علیخانی: بله؛ چون تغییر زیادی نداشتیم؛ درست است که 200 نماینده جدید وارد مجلس شدند ولی نمایندگان اصلی و آن مهره‌هایی که سر دمدار قضایا بودند اکثرا هنوز هستند و فقط اصلاح طلب‌ها حذف شده‌اند.

**مجلس نهم 8 اصلاح‌طلب دارد

فارس: مجلس نهم چند اصلاح‌طلب دارد؟

علیخانی: مجلس نهم 8 اصلاح طلب دارد؛ البته همین افرادی که هم هستند از همین الان برخی‌هایشان گفته‌اند که مستقل‌اند؛ یعنی حاضر نیستند به نام اصلاح‌طلبی کار کنند.

**اصلاح‌طلبان در مجلس نهم فراکسیون ندارند

فارس: چرا؟

علیخانی: بالاخره این افراد فضا را می‌بییند، وقتی یک فراکسیون می‌خواهد تشکیل شود باید 10 و 15 نفر باشند و وقتی تعداد ندارند نمی‌توانند فراکسیون تشکیل دهند؛ این آمارهایی که می‌دهند و می‌گویند 20 و 30 نفر اصلاح‌طلب در مجلس نهم است درست نیست.

فارس: عملکرد فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

علیخانی: اقلیت در مجلس هشتم نسبتا خوب بود.

فارس: یعنی از اصولگرایان هم قوی‌تر بود؟

علیخانی: نه؛ تعداد ما به اندازه آنها نبود.

فارس: منظور عملکرد و تاثیر فراکسیون است.

علیخانی: روی هم رفته چون اقلیتی‌ها با اصولگرایان تعامل و فکر حکومتی داشتند عملکرد خوبی از خود نشان دادند چرا که نمی‌شود در حکومت بود و با آن مخالفت کرد. ولی بالاخره اصلاح طلبان معتقد و همراه با نظام بودند.

**در مواضع‌ام هیچ وقت تغییر حاصل نشده

فارس: آقای علیخانی شما در مجلس نهم حضور ندارید؛ خیلی‌ها می‌گویند علیخانی مجلس ششم با علیخانی مجلس هشتم فرق کرده؛ خود شما این فرق را قبول دارید؟

علیخانی: من در هر مجلسی که احساس تکلیف کردم به تکلیفم عمل کردم و فرقی نمی‌کند که مجلس ششم باشد یا مجلس هشتم. من در مواضع‌ام هیچ وقت تغییر حاصل نشده.

**اکثریت مجلس نهم از جبهه متحد اصولگرایان هستند

فارس: به نظر شما چرا ترکیب مجلس هشتم تغییر کرد؟

علیخانی: اکثریت مجلس نهم جبهه متحد اصولگرایان هستند و اعضای جبهه پایداری و آبادگران و ایثارگران و همه را که روی هم بگذاریم کلا 70 و 80 نفر می‌شوند و اکثریت مجلس نهم از جبهه متحد است. آنهایی هم که می‌گویند مستقلیم فقط اسم‌شان مستقل است وگرنه در دایره اصولگرایان هستند و به سمت جبهه متحد حرکت می‌کنند.

**لاریجانی رئیس مجلس می‌شود

فارس: به نظر شما رئیس مجلس آینده چه کسی خواهد بود؟

علیخانی: با فضایی که وجود دارد آقای لاریجانی رئیس می‌شود. دعوای اصول‌گراها هم بر سر هیئت‌رئیسه مجلس است.

فارس: اصلاح‌طلبان مجلس نهم ...

علیخانی: مجلس نهم اصلاح‌طلبی ندارد و برخی آنها به سمت نمایندگان مستقل حرکت کرده‌اند.

فارس: یعنی قرار نیست فراکسیون تشکیل دهند؟

علیخانی: نه نمی‌شود، نیرو ندارند که فراکسیون تشکیل دهند و مجلس نهم فراکسیون اقلیت ندارد.

فارس: یعنی حتی قرار نیست در قالب فراکسیونی با مستقلین کارشان را پی بگیرند؟

علیخانی: اصلاح‌طلبان نیرو ندارند؛ از همین 8 نفری که هستند 3،4 نفرشان با مستقلین ائتلاف کرده‌اند؛ آقای محجوب که با مطهری و پزشکیان و تاج گردون با مستقلین و نماینده دیگر هم با رهروان ولایت ائتلاف کرده‌ و فقط علی مانده با حوضش.

** بعد از اتمام دوره نمایندگی شهردار زنجانم(زن جان)

فارس: شما بعد از اتمام دوره مجلس هشتم جه فعالیتی می‌کنید؟

علیخانی: شهردار زن‌ جان.

فارس: منظورتان منزل است دیگر؟

علیخانی: بله. بعد از دوره نمایندگی به کارهای مطالعاتی می‌پردازم و از بیرون سیاسیون را تماشا می‌کنیم.

**مهم نیست در مجلس باشم یا نباشم. مهم این است که تفکر ما تغییر نکند

فارس: بعد از اینکه از مجلس بروید باز هم انتقاداتان را نسبت به برخی مسائل ادامه می‌دهید؟

علیخانی: من حتما به تکلیفم عمل می‌کنم و هر کجا که لازم باشد در صحنه حاضر می‌شوم. مهم نیست که من در مجلس باشم یا نباشم. مهم این است که تفکر ما تغییر نکند. من از عرصه سیاست کنار نمی‌روم چرا که انقلاب و کشور متعلق به ما است و ما هم یک عنصر سیاسی بوده و هستیم و خواهیم بود.

۱۳۹۱/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...