نسخه چاپی

رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریكا:

لغو تحریم ایران به نفع مردم آمریكاست

رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریكا گفت انعقاد توافق هسته ای با ایران و برداشتن تحریم ها علاوه بر اینكه به نفع مردم ایران است، به نفع مردم آمریكا نیز خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری تسنیم، ژنرال کیت الکساندر، رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سخنانی در کنفرانس تحریم ها که در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی آمریکا برگزار شد گفت: «من فکر می کنم اگر ما بتوانیم به توافقی برای خلاص شدن از تحریم ها علیه ایران برسیم، نفع بسیاری خواهد داشت، زیرا رفع تحریم ها دسترسی مردم ایران به آنچه در حال رخ دادن است را بیشتر خواهد کرد.»

ژنرال الکساندر تاکید کرد، انعقاد توافق با ایران و برداشتن تحریم ها علاوه بر اینکه به نفع مردم ایران است، به نفع مردم آمریکا نیز خواهد بود. «من فکر می کنم نزدیک تر کردن آنها (مردم ایران) به جهان غرب چیز خوبی است و من فکر می کنم این بخشی از راه حل است. آنها مردم خوبی هستند...اگر شما آرنولد شوارتزنگر یا هر ستاره سینما را به آنجا بفرستید، با آنها رفتاری عالی صورت خواهد گرفت. مشکل اینجاست که ما با آنها ارتباط نداریم. من فکر می کنم این خیلی به نفع ماست که با ایران ارتباط برقرار کنیم.»

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این کنفرانس استفن هادلی، مشاور امنیت ملی دولت جورج بوش بود که در مورد اتکای بیش از حد به تحریم ها هشدار داد. وی گفت: «تحریم ها از برخی جهات، در بند موفقیت خودشان گرفتار شده اند...آنها خیلی جلوی چشم بوده اند...مردم تصور می کنند که آنچه که یک تاکتیک بوده است به یک استراتژی تبدیل شده است.»
وی هشدار داد «همواره وقتی شما از ابزار تحریم برای اعمال فشار بر یک حکومت استفاده می کنید یک مشکل وجود دارد.» زیرا این سوال به فراموشی سپرده می شود که «هدف از این اعمال فشار چه بوده است؟» اگر هدف از تحریم ها «تلاش برای وادار کردن ایرانی ها به تسلیم یکجانبه برنامه هسته های شان یا آمدن به پای میز مذاکره بوده است، با توجه به مذاکرات فعلی، ما تعهد داریم که ببینیم آیا می توانیم به یک راه حل مذاکراتی دست یابیم؟»
اما ثابت شده که برداشتن تحریم ها از نظر سیاسی اقدامی دشوار است. هرچند رئیس جمهور اختیار مستثنی کردن موقت بسیاری از تحریم ها را دارد، اما در نهایت مستلزم اقدام کنگره برای برداشتن تحریم ها بر اساس توافق نهایی است و این موجب می شود که بسیاری از تحلیلگران نسبت به موفقیت این مسیر تردید داشته باشند.
میشله فلورنی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور سیاستگذاری و رئیس مرکز نیو آمریکن سکیوریتی به یکی از نگرانی هایی که می تواند حرکت به سمت کاهش تدریجی تحریم ها را به خطر بیاندازد اشاره کرد و گفت: «به محض اینکه شما اجازه بدهید این رژیم به خصوص (تحریم ها) برداشته شود، دیگر امیدی وجود ندارد که شما بتوانید چیزی مثل آن را برای مدتی طولانی باز گردانید.»
جین هارمن، یکی از نمایندگان سابق حزب دموکرات در کنگره نیز که در حال حاضر رئیس مرکز وودرو ویلسون است با ابراز نگرانی از، از هم پاشیدن تحریم ها بدون دستیابی به توافق با ایران گفت: «بخش عمده ای از جهان می خواهد مبادلات تجاری با ایران را از سر بگیرد...تعداد زیادی از اعضای ائتلاف (تحریم ها) اگر توافقی در کار نباشد، قصد دارند همکاری خود در اعمال تحریم ها را متوقف سازند.»

۱۳۹۳/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...