نسخه چاپی

اصل تولید محوری در اقتصاد مقاومتی

عبدالصالح شمس الهی:یكی از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی توجه به تولید است. ائمه بزرگوار ما در هر برهه از زمان كه امكانش وجود داشت اقدام به تولید می‌نمودند و حتی امام باقر(علیه السلام) با شرایط جسمی بسیار سخت اقدام به كار كشاورزی می‌نمودند. متاسفانه در جامعه امروز ما بسیاری از سرمایه ها از تولید […]

به گزارش نما به نقل از قدس انلاین-عبدالصالح شمس الهی:یکی از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی توجه به تولید است. ائمه بزرگوار ما در هر برهه از زمان که امکانش وجود داشت اقدام به تولید می‌نمودند و حتی امام باقر(علیه السلام) با شرایط جسمی بسیار سخت اقدام به کار کشاورزی می‌نمودند.

متاسفانه در جامعه امروز ما بسیاری از سرمایه ها از تولید خارج شده و به سمت سرمایه گذاری های راکد مثل خرید طلا و یا ملک سرازیر شده است. اسلام به این عمل می‌گوید کنز کردن یعنی گنج درست نمودن و بسیار آن را مذمت می‌نماید .
مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در شروع سال ۱۳۸۶ با توجه دادن جامعه به تولید ثروت، صاحبان سرمایه های خرد و کلان را از گنج سازی و کنز و نیز ولنگاری در خرج و اسراف نهی نموده و میفرمایند:‌
"اسلام به ما می‌گوید ثروت تولید کنید، اما اسراف نکنید. مصرف‌گرایی افراطی مورد قبول اسلام نیست. آنچه که از تولید ثروت به دست می‌آورید، باز همان را وسیله‌ای برای تولید ثروت دیگر بکنید. مال را نه به صورت راکد و نازا دربیاورید – که در اسلام اسمش کنز کردن است – نه به صورت ولخرجی و ولنگاری در مصرف مال، آن را صرف در چیزهای غیر لازم زندگی کنید؛ اما با توجه به اینها، ثروت را برای خودتان تولید کنید. ثروت آحاد مردم، ثروت عموم کشور است؛ همه از آن سود می‌برند.”
جامعه ای که اهل تولید نباشد لاجرم برای مصرفش محتاج است و این احتیاج او را به زانو در مقابل دیگران وادار خواهد نمود.در چنین اقتصادی که اقتصاد مصرفیست و نه تولیدی کسانی که منافعشان با جابه‌جایی سرمایه و تجارت و نه تولید، رقم می‌خورد از جمله مخالفین خط مقاومت می‌باشند؛ آن‌ها تحریم را مانع ورود کالا و تحرک در بازار می‌بینند و به خاطر قدرتی که سرمایه برای آن‌ها آورده است در سیاست‌های اقتصادی کشور تاثیر گذار شده و اقتصاد را از اصول الهی به اقتصاد لیبرالی تغییر خواهند داد. اما زمانی که اقتصاد تولیدی باشد تحریم به جای تهدید تبدیل به فرصت شده و بازار داخلی به عنوان حامی اقتصاد مقاومتی تغییر ماهیت خواهد داد.
متاسفانه امروز عمده کشورهای اسلامی تبدیل به بازار مصرف شده اند به یاد دارم زمانی در یک فروشگاه کالایی جزئی را دیدم که روی آن نوشته شده بود صناعة سلطنة العمان یعنی ساخت کشور پادشاهی عمان بسیار خوشحال شدم که لا اقل یک کشور اسلامی عربی گامی در راستای تولید ولو جزئی برداشته است اما این خوشحالی زیاد طول نکشید و زمانی که بروشور داخل کالا را خواندم نوشته بود ساخت چین به سفارش حکومت پادشاهی عمان. با این بی عرضگی هیچگاه اقتصاد مقاومتی در مقیاس جهان اسلام شکل نخواهد گرفت .
اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که تولید ثروتش از طریق ساخت، تولید و اختراع است و از اقتصاد بیزینسی و خام فروشی بیزارمی‌باشد.
متاسفانه امروزه بهشت آرمانی اهل اقتصاد در کشور ما کشورهایی چون امارات و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است، که با جابه جایی سرمایه توانسته‌اند بازار مصرف خوبی برای کشورهای تولیدی فراهم نمایند وتا زمانی که این باور مرتفع نشود اقتصاد مقاومتی شکل نخواهد گرفت و زمانی این باور مرتفع می‌شود که کفه تولید بر کفه بیزینس بچربد.

اقتصاد مقاومتی ترجمان ما می‌توانیم
از سوی دیگر یکی از بزرگترین مشکلات جهان اسلام این است که سران ممالک اسلامی گمان می‌کنند بدون کشورهای پیشرفته جهان نمی‌توان زندگی کرد. آن‌ها در تمام ارکان اعم از سیاست گذاری و تولید و مصرف پیرو بی چون و چرای کشورهای پیشرفته شده اند و در واقع یکی از منابع پر در آمد آن کشورها به حساب می‌آیند. چنین تفکری هیچ‌گاه طعم استقلال و آزادی را نخواهد چشید.
امام راحل در نخستین روزها انقلاب شعاری را مطرح کرد که باور آن اساس اقاتصاد مقاومتیست و آن شعار چیزی نبود جز "ما میتوانیم” .
اقتصاد مقاومتی اقتصادیست که با نگاه به ظرفیت‌های درونی کشور و با باور عمومی "ما میتوانیم” شکل می‌گیرد .
جامعه‌ای که توانمندی خود را باور نداشته باشد نمی‌تواند مقاومت کند اما در صورت باور توانمندی ها حتی اگر در جایی ضعف وجود داشته باشد، روح بلند تلاشگر و الهی، آن ضعف ها را جبران خواهد نمود . همان طور که در سخت‌ترین شرایط، نیروهایی الهی توانمندی چون شهید طهرانی مقدم در عرصه دفاعی و شهیدان هسته ای شهریاری، مصطفی احمدی روشن، علیمحمدی و رضایی با دستان خالی توانستند از هیچ همه چیز بسازند .
مقام معظم رهبری با علم به این مسئله در روز اول نوروز ۱۳۹۳ در سخنرانی شروع سال جدید در حرم رضوی فرمودند :
"ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی از جمله جمعیت جوان، ده میلیون دانش آموخته‌ی دانشگاهی، بیش از ۴ میلیون دانشجو و میلیونها نیروی ماهر و مجرب صنعتی و غیر صنعتی، در کنار منابع طبیعی فراوان و بسیار پر ارزش، موقعیت جغرافیایی کم نظیر و زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری، نشان می دهد که اقتصاد مقاومتی حتماً قابل تحقق است.البته ممکن است کسی بگوید شرایط تحریم اجازه استفاده از این ظرفیت‌های فوق العاده را نمی‌دهد! اما مگر ما در همین شرایط در عرصه های علمی و دفاعی از جمله نانو، هسته ای، سلولهای بنیادی و صنایع دفاعی و موشکی به پیشرفت‌های خیره کننده دست نیافتیم؟ با توجه به این واقعیات اگر عزم خود را جزم کنیم، دست بدست یکدیگر دهیم و چشممان بدست دشمن نباشد که چه زمانی تحریم ها را برمی دارد یا برنمی دارد، در عرصه های دیگر از جمله اقتصاد نیز حتماً به اقتدار ملی دست می یابیم. ”
نکته جالب اینکه در اقتصاد مقاومتی چون ظرفیت درونی باور می‌شود این امکان و جسارت را به سیاسیون الهی میدهد تا جهان کفر را مورد تحریم قرار دهد؛ در این اقتصاد، تحریم حربه اهل اقتصاد مقاومتی می‌شود و نه حربه دشمن و لذا اسلام با همین رویکرد هر گونه معامله با کفار حربی را ممنوع نموده است .
امام راحل با شجاعت و بصیرتی که داشتند در پیامى خطاب به دولتها و مللتها اسلامى به مناسبت جنگ رمضان در تاریخ ۱۶/۸/۱۳۵۲ چنین نوشتند:
"دولت‌هاى ممالک نفت خیز اسلامى، لازم است از نفت و دیگر امکاناتى که در اختیار دارند، به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کرده، از فروش نفت به آن دولت‌هایى که به اسرائیل کمک مى‏کنند خوددارى ورزند”
این باور در جای جای انقلاب در پیش‌برد اهداف انقلاب کمک نموده است؛ با همین باور بود که خرمشهر آزاد شد و حصر آبادان شکست، با همین باور بود که انرژی هسته ای به اینجا رسید و با همین باور بود که امروز متوسط رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط دنیاست ؛ و هرکجا از این باور فاصله گرفتیم شکست را تجربه کردیم که نمونه آن را در شعار "ما تنها نمی‌توانیم” در جریان هسته ای می‌توان به وضوح مشاهده نمود.

۱۳۹۳/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...