نسخه چاپی

اكران‌ مردمی متفاوت در جشنواره عمار

در چهارمین سال از عمر جشنواره مردمی فیلم عمار، مصلاهای نماز جمعه نسبت به ادوار گذشته نقش پررنگ‌تری در اكران‌های مردمی این جشنواره داشته‌اند.

به گزارش نما، در چهارمین سال از عمر جشنواره مردمی فیلم عمار، مصلاهای نماز جمعه نسبت به ادوار گذشته نقش پر رنگ‌تری در اکران‌های مردمی این جشنواره داشته‌اند، اتفاقی که از یک سو به رشد جشنواره عمار و مردمی‌تر شدن سینمای ایران کمک می‌کند و از دیگر سو غنی‌سازی و ارتقای جذابیت مراسم نماز جمعه را در پی دارد؛ به این بهانه مروری داریم بر اکران فیلم‌های عمار در مصلاهای اقامه نماز جمعه چند شهر کشور طی ماه‌های اخیر.



* بندر کیاشهر؛ هر هفته یک فیلم در نماز جمعه

مسئول اکران فیلم‌های جشنوراه عمار در نماز جمعه بندر کیاشهر در مصاحبه با عمارفیلم گفت: با موافقت اعضای ستاد اقامه نماز جمعه و امام جمعه محترم بندرکیاشهر، از سه هفته پیش فیلم‌های جشنواره عمار در مراسمات و برنامه‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلای این شهر نمایش داده می‌شود.

محمد محبوبی با بیان اینکه در گذشته نیز کانون فرهنگی بقیةالله در چند مورد فیلم‌های جشنواره عمار را در نماز جمعه اکران کرده است، افزود: با توجه به اینکه تصمیمات ستاد اقامه نماز جمعه به صورت گروهی اتخاذ می‌شود امسال ما فیلم‌ها را به اعضای ستاد دادیم و آنها هم پس از مشاهده با اکران این فیلم‌ها موافقت کردند تا پس از وقفه‌ای که پیش آمده بود نمایش این فیلم‌ها در نماز جمعه از سر گرفته شود.

محمد محبوبی همچنین ابراز امیدواری کرد ایده نمایش فیلم پیش از خطبه‌های نماز جمعه باعث رونق گرفتن مراسمات پیش از خطبه‌ها و استقبال بیشتر مردم از این مراسمات شود.



* چوئبده؛ نداشتن امکانات پخش اکران‌ها را تعطیل نکرد

حکایت اکران‌های ستاد اقامه نماز جمعه شهر چوئبده آبادان اما قدری متفاوت است؛ به گفته حجت‌الاسلام ناجی فراهانی‌راد، مسئول ستاد اقامه نماز جمعه چوئبده، مصلای نماز جمعه این شهر سخت‌افزارهای لازم برای نمایش عمومی فیلم‌ها را ندارد و به همین دلیل فعلاً امکان اکران فیلم‌های جشنواره عمار در نماز جمعه فراهم نیست، اما با این وجود، اعضای ستاد به صورت خودجوش فیلم‌ها را در دبیرستان شاهد خاتم الانبیاء اکران می‌کنند.

امام جمعه موقت چوئبده افزود: دبیرستان شاهد خاتم الانبیاء حدود 600 دانش‌آموز دارد و اکران فیلم‌ها در این دبیرستان از اواخر فروردین آغاز شده و تاکنون فیلم‌هایی نظیر «لکه»، «من مدیر جلسه‌ام»، «تماس با آسمان» و چند فیلم دیگر در درس دین و زندگی قریب به ده کلاس برگزار شده است.

حجت‌الاسلام فراهانی‌راد با اشاره به استقبال مدیر این دبیرستان از اکران فیلم‌های عمار گفت: مدیر دبیرستان یک بار از نزدیک شاهد اکران فیلم‌ها بوده و از این اتفاق ابراز رضایت کرده است.

امام جمعه موقت چوئبده با بیان اینکه ستاد اقامه نماز جمعه از شهردار خواسته است تا برای مصلای نماز جمعه ویدئو پروژکتور تهیه کند ابراز امیدواری کرد با تجهیز این مصلا به ویدئو پروژکتور اکران فیلمهای عمار در نماز جمعه چوئبده نیز پا بگیرد.



* سوق؛ میزبانی مصلای نماز جمعه، دبیرستانها و مساجد از جشنواره عمار

مصلای نماز جمعه، دبیرستان‌ها و مساجد شهر سوق در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز به همت فعالان فرهنگی این شهر و دست‌اندرکاران اکران در نماز جمعه، میزبان فیلم‌های جشنواره عمار شده‌اند.

مسئول اکران فیلم‌های جشنواره عمار در نماز جمعه سوق ضمن اعلام این خبر، افزود: در بین آثار جشنواره عمار، فیلم‌های «لکه» و «ما ایستاده‌ایم» پیش از خطبه‌ها برای نمازگزاران جمعه اکران شده‌اند، اما در دبیرستان‌های سوق فیلم «لکه» بیشترین اکران‌ها را داشته است.

سیدرضا ولایتی‌نسب با اشاره به بازخوردهای متنوع اکران لکه در سوق خاطرنشان کرد: خیلی‌ها که در زمان فتنه پای ولایت ایستاده بودند از این فیلم استقبال کردند، حتی بعضی‌ها که خیلی متوجه قضایا نبودند متوجه جریانات شدند، بعضی‌ها هم بودند که بعد از نمایش لکه می‌گفتند چرا فتنه را ول نمی‌کنید، ولی در بین همه بینندگان فیلم، این دانش‌آموزان مدارس بودند که بیشترین استقبال را نشان دادند و نظرات خود را درباره فیلم در یک دفترچه یادداشت نوشتند.

مسئول اکران فیلم‌های جشنواره عمار در نماز جمعه سوق، گفت: حجت‌الاسلام عمرانی‌نژاد امام جمعه سوق نیز فیلم لکه را مشاهده و از اکران فیلم‌های جشنواره عمار برای مردم استقبال کرده‌اند.

علاوه بر مصلای نماز جمعه سوق، دبیرستان‌های حضرت مریم(س) و امام محمدباقر(ع)، مساجد امیرالمومنین(ع) و فاطمةالزهرا(س) و حسینیه شهدای سوق از جمله نقاطی بودند که در این شهر میزبان اکران فیلم‌های جشنواره عمار شده‌اند.



* رودسر؛ اکران برای معتکفین توسط ستاد اقامه نماز جمعه

مسئول اکران جشنواره عمار در مصلای نماز جمعه رودسر نیز از اکران فیلم‌های جشنواره عمار در مصلای این شهر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه به دلیل ضیق وقت تاکنون در نماز جمعه امکان اکران فیلم فراهم نشده است اکران‌کنندگان فیلم‌های عمار در مصلا، فیلم «لکه» را در مراسم معنوی اعتکاف در مصلای این شهر اکران نمودند.

حسن عزتی افزود: در اکران لکه حدود یکصد و بیست نفر که بیش از 90 درصدشان از جوانان بودند حضور داشتند و پس از اتمام فیلم از تماشای آن ابراز رضایت کردند و چند نفر هم برای دریافت فیلم به ما مراجعه کردند.



* کامفیروز؛ استقبال چشمگیر از لکه



مصلای نماز جمعه کامفیروز یکی از دیگر از نقاط فعال در زمینه اکران‌های مردمی طی ماه‌های اخیر بوده است؛ به گفته اکران‌کننده فیلم‌های عمار در مصلای کامفیروز، نمایش فیلم‌های جشنواره عمار در این مصلا، نوزدهم اردیبهشت با نمایش فیلم لکه کلید خورد و با نمایش آثاری چون «تماس با آسمان» و «مرگ بر آمریکا» ادامه یافت.

حسین غفوری در این رابطه گفت: به دلیل استقبال از لکه، این فیلم یک بار در جشن میلاد امام علی(ع) و دیروز نیز برای دومین بار در مراسم نماز جمعه اکران شد.

مسئول اکران فیلم‌های جشنواره عمار در نماز جمعه کامفیروز همچنین با بیان اینکه به زودی نمایش این فیلم‌ها در برخی از حلقه‌های صالحین شهر آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: اکران فیلم‌های جشنواره عمار با استقبال اعضای ستاد اقامه نماز و فعالان مسجدی همراه شده است و برخی از این افراد پیشقدم شده و پیشنهاداتی برای استفاده بهینه از این فیلم‌ها ارائه کرده‌اند.



* اکبرآباد کوار؛ اکران به رنگ زندگی برای خواهران

خواهران نمازگزار اکبرآباد کوار در استان فارس نیز مستند «به رنگ زندگی» را در مصلای نماز جمعه این شهر دیده‌اند؛ حجت‌الاسلام قنبری مسئول فرهنگی ستاد اقامه نماز جمعه این شهر با اشاره به اینکه جشنواره عمار باعث امیدواری نسبت به آینده سینمای ایران شده، افزود: جوانان زیادی در شهرستان‌ها روی این جشنواره حساب باز کرده و سعی می کنند در این جشنواره نقش آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: به همت تعدادی از جوانان اکبرآبادی، فیلم «به رنگ زندگی» پس از اقامه نماز جمعه برای خواهران نمازگزاران اکران شد که با استقبال خوب نمازگزاران نیز همراه شد و بیشتر آنها پس از نماز در مصلی ماندند و مستند را تماشا کردند.

حجت‌الاسلام قنبری همچنین از تمایل امام جمعه و اعضای ستاد اقامه نماز جمعه اکبرآباد کوار برای تداوم همکاری با اکران‌کنندگان فیلم‌های جشنواره عمار در اکبرآباد کوار خبر داد.

بنابر این گزارش، پیش از این مصلاها و مساجد اقامه نماز جمعه شهرهای مختلفی چون گنبد کاووس، شاهین‌شهر، مهاباد، صفادشت، داراب و... نیز به صف اکران‌کنندگان جشنواره عمار پیوسته بودند.

۱۳۹۳/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...