نسخه چاپی

فوبیای توفان تهران در سایه سكوت مسئولین!

توفان این روزها برای تهرانی ها نامی ناشناخته نیست و كاملا قابل لمس است چرا كه توفان شدید هفته گذشته كه موجب مرگ 5 تن از پایتخت نشینان شد هنوز در اذهان مانده و بی تردید به این زودی ها از یاد نخوهد رفت. شاید به همین دلیل باشد كه تهرانی ها به فوبیای توفان دچار شده اند و از اواخر هفته گذشته تا امروز هر روز به دلیل حدس آمدن توفان شهر به هم می ریزد.

به گزارش نما به نقل از خبرنگارشهرخبر، روز یک شنبه نمونه بارزی برای این اتفاق است چرا که باز هم زمزمه های آمدن توفان پایتخت را به هم ریخت. وزیدن باد در ساعت 3 الی 4 دیروز دوباره باعث شد که فریاد دربست ، دربست رانندگان تاکسی دوباره بلند شود و صف های طولانی برای سوار شدن به تاکسی ها ایجاد شود در حالیکه تاکسی ها خالی کنار خیابان ها و میادین اصلی کشور ایستاده بودند.

از سوی دیگر بسیاری از مغازه ها بلافاصله با شدت گرفتن وزش باد از ترس خسارت کرکره های خود را پایین کشیدند و این درحالی بود که شایعات ضد و نقیضی در خصوص آمدن توفان در رسانه ها وجود داشت و در آخر معلوم نبود توفانی در راه خواهد بود یا خیر؟

در هر حال نکته اینجا بود که روز یک شنبه اخباری مبنی بر وقوع توفان شدید در پایتخت منتشر شد اما، ساعتی بعد منابع خبری اعلام کردند: حداکثر سرعت بادی که از آسمان پایتخت عبور کرد 8 تا 15 متر بر ثانیه بوده است. همزمان عنوان شد که وزش باد شدیدتری برای تهران پیش بینی نشده است. از طرف دیگر، رسانه‌ها به انتشار گزارش‌ها درباره توفان ادامه دادند.

این در حالی است که طی روزهای گذشته همانطور که وعده داده شده بود رئیس سازمان هواشناسی به کمیسیون اجتماعی مجلس رفت و توضیحاتی درباره قصور احتمالی سازمان متبوعش برای پیش بینی توفان ارائه داد.

فرج‌ا... عارفی عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد این جلسه گفت: رئیس سازمان هواشناسی با حضور در جلسه عصر دیروز در مورد علت عدم پیش‌بینی و اعلام توفان تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

او با اشاره به اینکه رئیس سازمان هواشناسی می‌گوید به دلیل ضعف امکانات فنی امکان پیش‌بینی توفان تهران وجود نداشته است، گفت: این موضع رئیس سازمان هواشناسی از نظر نمایندگان قانع‌کننده نبود چرا که سازمان هواشناسی می‌توانست هنگام بررسی بودجه مشکلات تامین تجهیزات خود را با مجلس در میان بگذارد تا مجلس برای برطرف شدن این مشکلات فکری بکند.

عارفی ادامه داد: رئیس سازمان هواشناسی همچنین می‌گوید ارتباط مستقیم بین این سازمان و سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد اما این ارتباط به صورت برخط با صداوسیما وجود ندارد و به همین دلیل این سازمان نتوانسته است به موقع هشدار مربوط به وقوع توفان را به مردم اعلام کند اما این توضیح هم به نظر کمیسیون قانع‌کننده نیست و به همین دلیل مقرر شده است که سازمان هواشناسی مستندات خود در مورد این ادعا را به کمیسیون ارائه کند تا در مورد روند بررسی این موضوع در مجلس تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شود.

وی در مورد احتمال مطرح شدن موضوع عدم پیش‌بینی توفان در صحن علنی، گفت: وقتی که تحقیقات در این زمینه کامل شود احتمالا گزارشی در صحن علنی قرائت خواهد شد.

این در حالی است که یک هفته پس از توفان بی‌سابقه در تهران رئیس کمیسیون سلامت شورای پایتخت گفت: حوادث توفان اخیر تهران قابل تکرار است و پیشنهاد دارم طرح جبران خسارت شهروندان در حوادث غیرمترقبه را داشته باشیم و در قالب آن مشخص شود با چه مکانیزمی و از چه محلی خسارت‌های وارده به شهروندان تامین شود.

گفته‌های حافظی هرچند که در راستای اظهاراتی است که اعضای شورای شهر در هفته گذشته مبنی بر جبران خسارت‌های توفان داشته‌اند اما، به نظر می‌رسد فوبیای توفان به جان پایتخت نشینان و مسئولان شهری افتاده است و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود چرا هر روز با توهم توفان نمی توان نظم پایتخت را بر هم زد.

۱۳۹۳/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...