نسخه چاپی

آیت‌الله مكارم: یا باید تكفیری‌ها را توجیه كرد یا منزوی

حضرت آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی به خطر تكفیری‌ها برای جهان اسلام اشاره كرد و گفت: این جریان اسلام را واژگونه نشان می‌دهد؛ اسلام كه دین محبت و مودت است را دین خشونت جلوه می‌دهند و از این طریق لطمه وارد می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید عصر امروز در جمع دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: حزب موتلفه از جمله حزب‌هایی است که امتحان خود را به خوبی پس داده است.

او افزود: جناح‌های سیاسی معمولا خیلی زود تغییر ماهیت می‌دهند و به هر سو باد بوزد به آن طرف متمایل می‌شوند ولی حزب موتلفه طی سال‌های طولانی، قبل و بعد از انقلاب توانسته است مسیر خود را ثابت نگاه دارد و تغییری در آن ندهد و این افتخار بزرگی است.

مکارم شیرازی با بیان اینکه امیدواریم همچنان این رویه در حزب موتلفه ادامه یابد گفت: دلیل استواری موتلفه اتکا به پایه مرجعیت شیعه است.

این مرجع تقلید ادامه داد: بر اساس آیات قرآن کسانی که هدف الهی دارند و استقامت بورزند از سوی خداوند و به وسیله فرشتگان الهی حمایت خواهند شد؛ امام راحل چنین خصوصیتی داشت و پیروزی کم نظیری را به دست آورد و ما هم در ادامه راه باید همین رویه ایشان را تداوم ببخشیم.

او با بیان اینکه اسلام دینی جامع است و تنها دستورات عبادی ندارد بلکه برای تمام زندگی بشر برنامه ارائه کرده است گفت: حتی مسایلی که در قوانین امروزی هم پیش‌بینی نشده در آیات و روایات مشاهده می‌شود.

مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از حضرت محمد(ص) خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند ایمان بیش از 70 باب دارد که از همه آنها مهمتر توحید و کمترینشان هم برداشتن موانع از سر راه دیگران است؛ امروز هیچ قانونی در هیچ کشوری وجود ندارد که افراد موانع بر سر راه‌ها را بردارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: اسلام برای همه مراحل زندگی انسان دارای برنامه است و این حرف مفت است که کسی بگوید دین برای گذشته بوده و اکنون کاربرد ندارد؛ در مقابل غربی‌ها و کسانی که اشکال‌تراشی می‌کنند باید بر مبانی اسلام تکیه کرد و به مبارزه برخاست زیرا هیچ مسأله‌ای وجود ندارد که طبق موازین فقهی پاسخی برای آن وجود نداشته باشد.

او با بیان اینکه خطر بزرگی مسایل اخلاقی و ارزشی و فرهنگی اسلام را در کشور ما تهدید می‌کند گفت: اینکه عوامل خطر چه کسانی هستند بماند ولی این خطر وجود دارد؛ برخی غرب‌زده‌ها تصور می‌کنند که فضا باز شود و کاملا تمدن غربی را در ایران پیاده کنند و مسایل اسلامی را تا آنجا که نمی‌شود توجیه کنند و نادیده بگیرند و شعارهایی هم در این زمینه می‌دهند.

مکارم شیرازی افزود: در شرایط فعلی باید از دولت حمایت کنیم ولی این بدان معنا نیست که نقاط ضعف را نگوییم و انتقاد سازنده نداشته باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به لزوم بیان مشکلات و راهکارهای لازم خاطرنشان کرد: کاملا احساس می‌کنم که حزب موتلفه هم خطراتی را درک کرده‌اند؛ باید به صورت ریشه‌ای کار کنیم و بنیان‌ها را اصلاح نماییم تا در این شرایط زمانی غرق در ارزش‌های مادی غربی نشویم و ارزش‌های الهی و معنوی اسلامی را حفظ کنیم و این امر گاهی هزینه‌هایی هم برای همه از مراجع تا عموم مردم دارد.

او در ادامه به خطر تکفیری‌ها برای جهان اسلام اشاره کرد و گفت: این جریان اسلام را واژگونه نشان می‌دهد؛ اسلام که دین محبت و مودت است را دین خشونت جلوه می‌دهند و از این طریق لطمه وارد می‌کنند؛ آسیب دوم تکفیری‌ها نسبت به مسلمانان است و آنها در همه جا حمام خون به راه می‌اندازند و هیچ زمانی مثل امروز مسلمانان چنین کشته نمی‌شدند و دشمن در حاشیه امن به خوشحالی نمی پرداخت.

مکارم شیرازی با تاکید بر همکاری علما و شخصیت‌های جهان اسلام برای تدبیر در این زمینه بیان کرد: امروز به یکی از علمای اندونزی نامه‌ای نوشتم تا به کنگره خطر تکفیری‌ها دعوتش کنم و افزودم که یا باید تکفیری‌ها را توجیه کرد یا اینکه آنها را منزوی کنیم تا عظمت اسلام محفوظ بماند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: یکی از مهمترین پشتوانه‌های حفظ مرجعیت شیعه، حزب موتلفه اسلامی است.

۱۳۹۳/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...