نسخه چاپی

نگرانی ها از افزایش برخی از بیماریهای غیر مسری در دنیا

اكنون از هر 5 نفری كه بر اثر این بیماری ها می میرند، 4 نفرشان از كشورهایی با در آمد كم یا درآمد متوسط هستند.

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (19 May)، سازمان بهداشت جهانی می گوید از هر سه بزرگسال یک نفر از آنها فشار خون بالا دارد که عامل اصلی بیماری های قلبی است.

این سازمان با انتشار آمار سالانه بهداشت و سلامتی از 194 کشور، گزارش کرد که تغییرات چشمگیری در افزایش این نوع بیماریها، مخصوصا فشار خون و سرطان در کشورهای توسعه نیافته دیده شده است.


دکتر تایز بوئرما، یکی از مقامهای این سازمان گفت: "در آمار بیماری‌های غیر مسری چون سرطان، بیماریهای قلبی و سکته مغزی تغییرات بزرگی پیش آمده است."



او گفت: "اکنون از هر 5 نفری که بر اثر این بیماری ها می میرند، 4 نفرشان از کشورهایی با در آمد کم یا درآمد متوسط هستند."

دکتر بوئرما گفت که دلیل آن، افزایش شیوع عوامل خطرساز مانند فشار خون، چاقی، مصرف تنباکو و تغذیه غیر سالم است که اکنون در دنیا بیشتر دیده می شود.

world_health_organization_39facef348_489.jpg




به گفته سازمان بهداشت جهانی، کمتر از 20 درصد از افرادی که در کانادا و آمریکا زندگی می کنند به این نوع بیماریها مبتلا هستند و شمار مبتلایان در این دو کشور کمتر از کشورهای دیگر است. این در حالی است که در برخی از کشورهای آفریقایی این آمار به 50 درصد می رسد.



دکتر بوئرما می گوید، برخی بیماریها که در نواحی پر مرگ و میر شیوع داشته کاهش یافته است.

او گفت: "خیلی امیدوار کننده است که شاهد پیشرفت در مبارزه با بیماریهای عفونی هستیم که منجربه کاهش چشمگیر مرگ و میر کودکان شده است."



بوئرما افزود: "در چند سال گذشته شاهد کاهش مرگ و میر در مادران با سرعتی بیشتر از قبل بوده ایم. ولی همچنان هر سال 287 هزار مادر جان خود را از دست می دهند."



به گزارش بی بی سی، طبق آمار سازمان بهداشت جهانی مرگ و میر در بین کودکان از سال 1990 تا سال 2010 میلادی، 35 درصد کم شده است.

اما هنوز 20 درصد مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال به دلیل بیمارهایی چون ذات الریه و اسهال است.

۱۳۹۱/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...