نسخه چاپی

خودروهای‌دولتی جوركش سفرهای‌شخصی

استفاده شخصی و خانوادگی از خودروهای دولتی مسئله ای است كه با آغاز تعطیلات تابستان و متاسفانه از سوی برخی مسئولین در سطوح مختلف اتفاق می افتد.

به گزارش نما به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ سیل خودروهای دولتی که معمولا برای حمل و نقل داخل شهری مدیران و کارمندان و... باید مورد استفاده قرار بگیرد، با شروع فصل تابستان و در جاده های بین شهری به راه می افتند.

گزارش های مردمی از تعداد زیاد این خودروها، در جاده های بین شهری و مسافرت های شخصی، البته با نکته تلخ دیگری همراه است؛ برخی از مدیران سوءاستفاده گر علاوه بر تخلف قانونی و شرعی در استفاده نابجا از این اموال دولتی، در جاده ها از قوانین راهنمایی و رانندگی نیز تخلف می کنند و با بی شرمی خود را در مقابل هیچ نهادی پاسخگو نمی دانند.

مدتی پیش شنیده شد که یک فرماندار در واکنش به متوقف کردن خودرو خود توسط افسر راهنمایی و رانندگی به شدت با وی برخورد کرده و حتی صورت وی را با سیلی نواخته بود.

نمونه تخلف های راهنمایی و رانندگی، که در بعضی از برنامه های تلویزیونی از جمله، پایش، ثریا، برنامه خبری بیست و سی و اخبار بیست شبکه خبر به آنها اشاره می شود، اعتراضات مردمی را نسبت به این عمل سوء و غیر شرعی را افزایش داده است.

از زمان تعویض پلاک های قدیمی خودروها و نصب سری جدید پلاک های مربوط به خودروهای دولتی، اصطلاحی با عنوان "پلاک قرمز" در رسانه ها مطرح شد و هر اتفاق کوچک و بزرگی در این زمینه؛ از حضور پر شمار این خودروها در یک عروسی تا دستورات مسئولان برای برخورد با سوء استفاده از این خودروها، بازتاب فراوانی در رسانه ها پیدا می کرد.

نزدیک به دوسال پیش بود که در برنامه پایش عکسی که توسط یکی از بینندگان ارسال شده بود به نمایش درآمد؛ این عکس یک خودرو پلاک قرمز را نشان می داد که در حین تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی بود.

در این برنامه، عکس ارسالی از یکی از بینندگان با این توضیح به نمایش درآمد: «لطفا از مسئولان بپرسید سمند نقره ای با پلاک دولتی به شماره ۳۳-۴۶۲الف۱۴در ساعت یک بامداد جمعه ۲۷مردادماه در جاده فشم به تهران به همراه خانواده در چه ماموریت دولتی بوده است؟»

شاید اگر این نوع مواجهه با پدیده پلاک قرمزها از سوی رسانه ملی ادامه پیدا می کرد، از میزان تخلفات سوء استفاده گران تا میزان زیادی کاسته می شد.

در حالی استفاده از خودروهای دولتی در حال افزایش است که حساسیت های مردمی نسبت به مسائل اقتصادی و برخی مفسده های ناشی از رانت مورد استفاده نورچشمی ها و آقازاده ها نیز در حال گسترش است و لازم است نهادهای مسئول از جمله نهاد های نظارتی چون راهنمایی و رانندگی، قوه قضاییه و سازمان های نظارتی در دولت با حساسیت بیشتری با این مسئله برخورد کنند.

به نظر می رسد اعلام تخلف متخلفان و گزارش از سوء استفاده بیت المال توسط آنان باید از سوی نهادهای مذبور اتفاق بیافتد، تا اعتماد عمومی در این حوزه افزایش یابد.

برخی مسئولان قضایی در برخی استانها در هفته های اخیر نسبت به استفاده شخصی از امکانات دولتی و در جهت منافع خانوادگی هشدار داده اند.

از حضور پر شمار این خودروها در یک عروسی تا دستورات مسئولان برای برخورد با سوء استفاده از این خودروها، بازتاب فراوانی در رسانه ها پیدا می کرد.

۱۳۹۳/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...