نسخه چاپی

چه كسانی برای انتخابات ریاست جمهوری 92 مطرح هستند

عکس خبري -چه کساني براي انتخابات رياست جمهوري 92 مطرح هستند

آنچه در پی می‌آید نام برخی چهره‌های سیاسی است كه در محافل سیاسی و رسانه‌ها مطرح شده‌اند. طرح نام آن‌ها به معنای اعلام آمادگیشان برای شركت در رقابت ۹۲ نیست و صرفا حاكی از گمانه زنی‌های اولیه است.

به گزارش نمانیوز، ممکن است برخي همينک داراي ستاد فعال باشند و برخي اساسا رغبتي به حضور در ميدان انتخابات رياست جمهوري نداشته باشند؛ چه بسا حتي رييس دولت يازدهم هيچ يک از اين گزينه‌ها نباشد! اما مرور اين اسامي براي درک احتمالات پيش رو خالي از لطف نيست.هفته نامه شما این گزینه ها را مورد بررسی قرار داده است.

۱- محمد باقر قاليباف:
وي اصليترين چهره مطرح در رسانه‌ها براي انتخابات ۹۲ است. چهره‌اي که رقابتهاي ۸۴ وي با احمدي‌نژاد تا امروز ادامه داشته و رسانه‌هاي هر دو سو براي يکديگر آتش تهيه مي‌ريزند. از سال‌ها پيش رسانه‌ها از تشکيل ستادهاي انتخاباتي وي براي پايان ۸ سال رياست جمهوري احمدي‌نژاد خبر مي‌دهند.
شهردار کنوني تهران متولد ۱۳۴۰ در طرقبه است و داراي مدرک دکتري در رشته جغرافياي سياسي از دانشگاه تربيت مدرس است. فرماندهي نيروي انتظامي و پيش از آن فرماندهي نيروي هوايي سپاه پاسداران برجسته‌ترين سوابق مديريتي وي هستند. وي در تاريخ ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ از طرف شوراي شهر تهران به عنوان شهردار اين شهر انتخاب شد و در ارديبهشت ۱۳۸۶ توسط شوراي جديد در مقام خود ابقا شد. با توجه به همزماني انتخابات شورا‌ها و رياست جمهوري، در صورت شکست تداوم شهردار ماندن وي نيز بستگي به انتخابات ۹۲ خواهد داشت.
عملکرد مديريتي قاليباف در دوره شهرداري سبب به وجود آمدن يک دو قطبي جدي ميان موافقان و مخالفان وي شده است.
۲- علي لاريجاني:
علي اردشير لاريجاني سال ۱۳۳۶ در نجف متولد شده و به واسطه آنکه فرزند آيت الله هاشم آملي است در ميان حوزه علميه جايگاه ويژه‌اي داراست، تا آنجا که با دعوت مراجع تقليد از قم به مجلس راه يافت و براي نخستين بار رياست مجلس به شهري جز پايتخت رسيد. وي پيش از اين رييس سازمان صدا و سيما و وزير ارشاد و دبير شوراي عالي امنيت ملي بوده است و از جمله نامزدهاي انتخابات ۸۴ مي‌باشد. نکته جالب در کارنامه وي ايجاد يک اجماع براي رياست وي بر مجلس هشتم به علت عملکرد لاريجاني در تعامل با دولت به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي و قوت ديپلماسي وي در مذاکرات هسته‌اي از يک سو و اختلاف ميان موافقان و مخالفان جدي وي براي تداوم اين سمت در مجلس نهم به دليل مواضع و عملکردش در مجلس هشتم است.
۳- علي اکبر ولايتي
وي نيز از جمله چهره‌هاي حاضر در رقابتهاي ۸۴ است که براي وحدت پيش از ثبت نام از ادامه رقابت‌ها کناره گرفت. وي‌زاده تير ۱۳۲۴ در شميران است و از جمله منتخبين مردم تهران در اولين انتخابات مجلس. ۱۶ سال وزارت خارجه در سالهاي ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ و قريب به همين مدت قرار گرفتن در سمت مشاور بين‌الملل رهبر انقلاب سبب شده است تا وي در داخل و خارج از کشور کاملا شناخته شده باشد. از آخرين حضورهاي رسانه‌اي وي مي‌توان به اداره چندين اجلاس بيداري اسلامي و نيز حضور در کميته داوري جبهه متحد اصولگرايان اشاره کرد. وي فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني از دانشگاه جانز هاپکينز آمريکا دارد.
۴- احمد توکلي
توکلي شصت و يکساله نيز از ديگر نامزدهاي انتخابات ۸۴ است که سابقه رقابت با هاشمي و خاتمي در انتخاباتهاي ۷۲ و ۸۰ را دارد؛ اما در انتخابات ۸۴ به نفع قاليباف کناره گيري کرد. وي که در دوره اول مجلس از زادگاهش بهشهر به خانه ملت رفت، در فاصله اندکي به دولت کوچيد و سخنگوي دولت شهيد رجايي و وزير کار و امور اجتماعي مستعفي کابينه اول مير حسين موسوي بود. اما در دوره‌هاي هفتم و هشتم از تهران به مجلس بازگشت و از ابتداي دوره هفتم، رياست مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشت. سخنان تند وي و عملکردش در مرکز پژوهش‌ها يکي از حاشيه‌هاي مجلس اصولگرايان بود. توکلي دکتراي اقتصادش را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه ناتينگهام انگلستان اخذ کرد.
۵- غلامعلي حدادعادل
رييس دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي زاده ۱۳۲۴ در تهران است. درست زماني که وي در مجلس هشتم از رياست خانه ملت بازماند، زمزمه احتمال حضور وي در رقابت رياست جمهوري در رسانه‌ها مطرح شد. او عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوري اسلامي و دومين رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران همچنين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. وي داراي دکتراي فلسفه است.
۶- منوچهر متکي
وزير خارجه دولت نهم و اوايل دولت دهم که سفرش به سنگال و شيوه عزل وي بازتاب فراوان داشت. اين ديپلمات ۴۹ ساله ‬در روستاي گزشرقي از توابع شهرستان بندر گز‌زاده شد و داراي مدرک کار‌شناسي ارشد روابط بين‌الملل از دانشگاه تهران است. او در کنار تسلط به زبان انگليسي با زبان‌هاي اردو و ترکي استانبولي نيز آشنايي دارد. وي که عضو کميته اجرايي جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات گذشته بود، همينک فاقد سمت دولتي است.
۷- مصطفي‌پور محمدي
از ديگر اخراجي‌هاي دولت نهم که برکناريش داراي حاشيه شد. رئيس فعلي سازمان بازرسي کشور زاده ۱۳۳۸ در قم است. معاونت برون مرزي وزير اطلاعات در دوران علي فلاحيان و وزير کشور دولت نهم از جمله سوابق مديريتي وي مي‌باشد. وي دانش آموخته مدرسه حقاني در سطح چهار فقه و حقوق اسلامي (معادل دکترا) و عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز مي‌باشد.
۸- محمد حسين صفارهرندي
وي نيز از وزراي معروف به اخراجي‌هاي دولت نهم است. وي تا سال ۱۳۷۲ بطور تمام وقت در سپاه مشغول بود و پس از آن به کيهان رفت و تا سال ۸۴ سردبير اين روزنامه بود. وي دوره نظري دکتراي مديريت استراتژيک را به پايان رسانده و همينک به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه مشغول به کار است.
۹- کامران باقري لنکراني
وي نيز از جمله وزراي دولت نهم است که به در دولت دهم فاقد جايگاه بود. وزير بهداشت کابينه اول احمدي‌نژاد متولد ۱۳۴۴ است و فوق تخصص بيماري‌هاي گوارش و کبد دارد. وي از موسسين جبهه پايداري بوده و از گزينه‌هاي مطرح اين گروه براي حضور در رقابت ۱۳۹۲ است. او در حال حاضر ريييس مرکز تحقيقات سلامت در دانشگاه علوم پزشکي شيراز مي‌باشد.
۱۰- سعيد جليلي
سعيد جليلي که همسن باقري لنکراني است؛ متولد مشهد است. وي تحصيلات خود را تا مقطع دکتري علوم سياسي از دانشگاه امام صادق به پايان رسانده و سابقه‌اي ۱۸ ساله در وزارت امور خارجه دارد اما تا قبل از انتصاب به عنوان دبير شوراي عالي امنيت چندان شناخته شده نبود. با اين وصف وي همينک در سطح جهان نمادي از مدل مذاکرات مقتدرانه ايران است.
۱۱- محمد رضا باهنر
نايب رييس شصت ساله مجلس و دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين است که با حضور در در دوره‌هاي دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي يکي از نماد پارلمان ايران محسوب مي‌شود. باهنر که برادر دکتر باهنر نخست وزير شهيد مي‌باشد؛ رئيس فراکسيون اکثريت مجلس پنجم و نايب رئيس مجلس هفتم و هشتم بر عهده داشت
۱۲- سيد مهدي خاموشي
رئيس پنجاه ساله سازمان تبليغات اسلامي‌ با اينکه کمتر در معرض رسانه‌ها حاضر مي‌شود اما در ميان طيفي از اصولگرايان حاميان قابل توجهي دارد. او داراي مدرک تحصيلي دکتراي فقه و حقوق جزا از مدرسه عالي شهيد مطهري است و در کارنامه وي در خصوص قبل از انتصاب به رياست سازمان تبليغات اسلامي در سال ۱۳۸۰ سمت مديريتي کشوري جز معاونت آيت الله امامي کاشاني در مدرسه عالي شهيد مطهري ذکر نشده است. با توجه به اتمام دوره ده ساله رياستش در خصوص ادامه فعاليت وي گمانه زني‌هاي گوناگوني مطرح است.
۱۳- محمد نهاونديان
رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران است که با توجه به رويکرد اقتصادي شعارهاي مقام معظم رهبري براي سالهاي اخير، از جمله اسامي مطرح مي‌باشد. معاونت وزارت بازرگاني و معاونت دبير شوراي عالي امنيت ملي از جمله سمتهاي گذشته وي است. وي داراي تحصيلات حوزوي و همچنين دکتراي اقتصاد از امريکا است.
۱۴- علاءالدين بروجردي
از ديپلماتهاي حاضر در مجالس ششم تا هشتم و رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم است. وي که متولد ۱۳۲۹ است، در کارنامه خود سابقه معاونت وزارت امورخارجه در دوران علي اکبر ولايتي را دارد.
۱۵- حسن غفوري فرد
وي که متولد ۱۳۲۲است، سابقه ۲ دوره نامزدي در انتخابات رياست جمهوري را دارد و در انتخابات اخير فهرست مستقلي ارائه داد، پس از اعلام نتايج انتخابات که حاکي از عدم راهيابي وي به مجلس نهم بود در کنفرانسي خبري از برنامه ريزي براي انتخابات رياست جمهوري خبر داد. غفوري فرد داراي مدرک دکتراي فيزيک ذرات هسته‌اي از دانشگاه کانزاس (University of Kansas) ايالات متحده آمريکا در سال ۱۳۵۶ است که از جمله مبارزان خارج از کشور بوده است. وي سابقه چند دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و نيز وزارت نيرو و رياست سازمان تربيت بدني را دارد.
۱۶- محسن رضائي
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس پيشين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز سابقه دو دوره رقابت با احمدي‌نژاد را دارد. در دوره نهم او اندکي پيش از انتخابات انصراف داد و در دوره دهم نيز از جمله مدعيان تقلب در انتخابات بود اما با آشوب طلبان همراهي نکرد. رضايي که از افراد پايه‌گذار سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بود، در مقاطع مختلف سعي بر پرچمداري جريان سوم را داشته است و در مقاطعي با اصولگرايان و در مقاطعي با اصلاح طلبان نشست و برخاست داشته است.
وي متولد ۱۳۳۳ در مسجد سليمان بوده و توانست در سال ۷۹ دکتراي خود را از دانشگاه تهران دريافت نمايد. فومني دبير کل جبهه مردمي اصلاحات اخيرا گفته است: در ديداري که چند روز پيش با محسن رضايي داشتم پيشنهاد تشکيل دولت ملي را مطرح کردم و وي نيز از اين پيشنهاد استقبال کرد.
۱۷- سيد حسن خميني
زاده ۱۳۵۱ در نجف و نواده و شناخته‌شده‌ترين بازمانده بنيانگذار کبير انقلاب، امام خميني است. يک سايت خبري تازه تاسيس مدعي شد حجت الاسلام والمسلمين سيد‌ حسن خميني فرزند يادگار امام (ره) رسما در جمع تعدادي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز، نامزدي خود را براي انتخابات يازدهم رياست جمهوري اعلام کرده است. اين قبيل شايعات پيش از اين نيز پيرامون وي مطرح بوده است اما سياست رسمي وي که توليت حرم امام خميني را بر عهده دارد، همواره قرار دادن بيت امام خارج از منازعات انتخاباتي بوده است. از جمله آخرين تلاشهاي شکست خورده براي به صحنه آوردن وي انتخابات گذشته بود که اصلاح طلبان سعي بر دادن نقش محوريت اتحاد به وي بودند؛ اما او چنين نقشي را نپذيرفت.
۱۸- محمد خاتمي
وي که در آستانه هفتاد سالگي است، در سال ۱۳۷۶ با پرچمداري گفتمان اصلاح طلبي پا به عرصه انتخابات گذاشت و توانست راي قابل توجهي کسب کند. هشت سال دوره رياست جمهوري وي همراه با رنگ باختن ارزشهاي انقلاب و رنگ گرفتن ارزشهاي ليبرالي بود. او در انتخابات ۸۸ اگرچه از الهام بخشان سبز‌ها بود اما موضعي محتاطانه‌تر گرفت و با شرکت در انتخابات مجلس نهم بازگشت خود به فرايند دموکراتيک را اعلام کرد. برخي وي را تنها شانس اصلاح طلبان براي احتمال کسب راي مي‌دانند و برخي با يادآوري بي‌نتيجه بودن حمايتهاي او از جريانهاي مختلف در مقطع پس از رياست جمهوريش، حتي محوريت اصلاح طلبان را نيز در شأن وي نمي‌دانند.
۱۹- محمدرضا عارف
همشهري خاتمي و وزير دولت نخست و معاون اول دولت دوم وي است. عارف که متولد ۱۳۳۰ است، در حاضر عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس هيئت مديره بنياد باران است. وي که دکتراي آمار از دانشگاه استانفورد آمريکا دارد يکي از اصليترين چهره‌هاي مطرح شده اصلاح طلبان براي انتخابات آتي است؛ هرچند اطرافيان وي آن را بعيد مي‌دانند.
۲۰- کمال خرازي
ديگر چهره اصلاح طلبان که از احتمال حضور وي در انتخابات آتي سخن به ميان آمده، سيد علي‌نقي (کمال) خرازي متولد ۱۳۲۳ در تهران است. وي سابقه ۸ سال وزارت امور خارجه در دوران رياست جمهوري محمد خاتمي را دارد و اکنون رئيس و عضو شوراي راهبردي روابط خارجي است. وي از دانشگاه هيوستون دکتراي رشته آموزش دارد.
۲۱- محمدعلي نجفي
وي که از جمله گزينه‌هاي مطرح شده از سوي اصلاح طلبان است؛ شصت سال داشته و از بنيانگزاران حزب کارگزاران سازندگي است.
ادامه در صفحه15
ادامه از صفحه 9
هم‌اکنون يکي از اعضاي شوراي شهر تهران است و سابقه وزارت آموزش وپرورش و نيز آموزش عالي، همچنين رياست سازمان برنامه و بودجه را در دولتهاي هاشمي و خاتمي دارا است. وي داراي کار‌شناسي ارشد رشته رياضي از موسسه تکنولوژي ماساچوست آمريکا است.
۲۲- اسحاق جهانگيري
متولد سال ۱۳۳۶ در سيرجان، وزير صنايع و معادن دولت سيد محمد خاتمي و از جمله نامزدهاي اصلاح طلبان براي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري است. وي عضو موسس کارگزاران و عضو بنياد باران است و سابقه دو دوره نمايندگي مجلس و نيز استانداري را در کارنامه دارد.
۲۳- حسن روحاني
حسن روحاني متولد ۱۳۲۷ در سرخه، نماينده مجلس خبرگان رهبري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي است. روحاني در دوره‌هاي اول و دوم مجلس به عنوان رئيس کميسيون دفاع، نايب رئيس مجلس چهارم و مجلس پنجم و اولين مذاکره‌کننده ارشد ايران با غرب در مورد برنامه اتمي ايران بود.
وي به عنوان يکي از نزديک‌ترين اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به هاشمي رفسنجاني شناخته مي‌شود.
۲۴- اسفنديار رحيم مشايي
زاده ۱۳۳۹ در روستاي مشا از توابع رامسر. چهره جنجالي که احمدي‌نژاد بار‌ها اعلام همبستگي شديد با وي کرده است و به عنوان اصليترين گزينه براي مدل پوتين مدودف مطرح بود. بسياري از تغيير وزرا خاصه پس از مقطع خانه نشيني رئيس جمهور به واسطه مخالفت با وي اعلام شده است. دفتر و سرپرست نهاد رياست جمهوري ايران، دبير کميسيون فرهنگي دولت، رياست شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، رياست گروه مشاوران جوان رياست جمهوري، رئيس کارگروه زيارت و فرهنگ رضوي، جانشين رئيس‌جمهور در شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور، رئيس مرکز ملي جهاني‌شدن، رئيس شوراي اطلاع‌رساني دولت ايران و نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امور خاورميانه، رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از جمله سمتهاي وي بوده است. او در زمان شهرداري محمود احمدي‌نژاد نيز رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بود.
با توجه به پرونده‌هاي متعدد مفتوح وي تاييد صلاحيت او بعيد به نظر مي‌رسد. برخي پس از نا‌اميد شدن از ايفاي نقش مدودف توسط مشايي از بقايي به عنوان جايگزين وي نام مي‌برند؛ هرچند شرايط بقايي نيز چندان بهتر از مشايي نيست.
۲۵- سيد مجتبي ثمره هاشمي
مشاور ارشد رئيس‌جمهور و رييس ستاد انتخاباتي او در انتخابات رياست جمهوري دهم؛ مرد کمتر رسانه‌اي از حلقه نزديکان رييس جمهور است. او از شهرداري سنندج آغاز کرده است اما اجرايي‌ترين سمت وي در سالهاي اخير معاونت سياسي وزارت کشور مي‌باشد. او که براي انتخابات ۸۸ در اواخر فروردين از مشاورت عالي رييس جمهور استعفا کرده و ستاد احمدي‌نژاد را تشکيل داد، در آستانه انتخابات اخير نيز استعفا نمود که بسياري آن را براي سامان دادن به ستاد حاميان دولت دانستند؛ اما فعاليت‌هاي وي همچون هميشه بيشتر در سايه بود. شايد وي را نيز بتوان يکي از نامزدهاي ايفاي نقش مدودفي دانست.
۲۶- علي نيکزاد
وزير عملگراي راه و شهرسازي ايران متولد ۱۳۴۴ در اردبيل است. نيکزاد پيش از بدست آوردن راي اعتماد براي پست وزارت راه و شهرسازي، وزير مسکن و سرپرست وزارت راه در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد بود و کمتر پا به عرصه مسائل سياسي گذاشته است. برخي همين خصيصه وي را دليل رقبت اطرافيان احمدي‌نژاد براي حضور وي در انتخابات آتي مي‌دانند.
۲۷- مسعود زريبافان
يکي از نزديک‌ترين ياران محمود احمدي‌نژاد متولد ۱۳۳۶ در تهران، کار‌شناسي ارشد شهر سازي دارد و پيش از انتخاب به عنوان عضو دومين دوره شوراي شهر تهران، کار‌شناس شهرداري تهران، شهردار و معاون فرماندار مهاباد و معاون عمراني استاندار کردستان بوده است. وي از جمله چهره‌هاي چند شغله دولت بود که همينک رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران است. نام وي نيز در رديف نامزدهاي مطلوب براي ساکنان خيابان پاستور مطرح است.
۲۸- حميدرضا حاجي بابايي
وزير ۵۳ ساله آموزش و پرورش و نماينده سابق همدان نيز از جمله چهره‌هايي است که رسانه‌ها از آمادگي وي براي شرکت در انتخابات آتي بار‌ها نامش را برده‌اند.
۲۹- مهدي چمران
رييس شوراي اسلامي شهر تهران، متولد ۱۳۲۰ در تهران و فارغ التحصيل مقطع کار‌شناسي ارشد معماري در دانشگاه تهران است. از جمله معدود چهره‌هايي که هم مورد اعتماد احمدي‌نژاد و هم مورد احترام قاليباف قرار دارند.
۳۰- سيد عزت‌الله ضرغامي
رئيس کنوني صدا و سيما که در ۱۳۳۸ در دزفول به دنيا آمده است و همين روز‌ها هشتمين سالروز رياستش بر تلويزيون را به پايان خواهد برد که از سوم خرداد ۱۳۸۳ اين سمت را بر عهده دارد. از دانشجويان پيرو خط امام که معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد در دوران وزارت علي لاريجاني و مصطفي ميرسليم و معاونت صداوسيما در امور استان‌ها و حقوقي و امور مجلس در دوران رياست لاريجاني را برعهده داشت.

۱۳۹۱/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...