نسخه چاپی

یك نكته قابل توجه در گزارش های تورمی اخیر

یك نكته قابل توجه در گزارش‌های تورمی اخیر، این موضوع بوده است كه در هفته‌های گذشته، متوسط قیمت اقلام مواد غذایی به صورت تدریجی و جزیی با كاهش مواجه بوده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین مجموع این کاهش‌های جزیی در هفته‌های اخیر موجب شده سطح قیمت‌های برخی از اقلام خوراکی در حال حاضر، از سطح قیمت‌های آنها در شروع سال نیز پایین‌تر باشد.

همچنین، گزارش «شاخص قیمت مصرف‌کننده بانک مرکزی» در اردیبهشت، حاکی از این بود که متوسط قیمت گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در این ماه حدود 3.4 درصد کاهش پیدا کند. چنین کاهشی ماه‌های بسیاری می‌شد که رخ نداده بود و آخرین بار در تیر 1390 سطح قیمت‌ها در «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» حدود 2.8 درصد کاهش یافته بود. البته در سال گذشته هم در برخی از ماه‌ها مثل تیر و آذر، سطح قیمت مواد غذایی کاهش‌های جزیی در سطح کمتر از نیم درصد در ماه را تجربه کرده بود.

به هر حال، همزمانی تورم منفی مواد غذایی با رشد قیمت حامل‌های انرژی در اردیبهشت، می‌تواند به کنترل انتظارات تورمی بعد از هدفمندی کمک کند و حتی ممکن است تورم نسبتاً پایین‌تر از پیش‌بینی 1.2 درصدی اردیبهشت نیز، تحت تاثیر این مساله رخ داده باشد.

۱۳۹۳/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...