نسخه چاپی

وزیر كشور:

برخورد سلبی با ماهواره جواب نمی‌دهد/ مرزهای شمالی امن‌ترین مرزهای كشور

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: اكنون دنیا در عرصه فناوری و اطلاع‌رسانی به جایی رسیده كه در بحث ماهواره برخورد سلبی دیگر چاره‌ساز نیست.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمعه شب با حضور در برنامه "شبهای اترک" سیمای استانی خراسان شمالی اظهار داشت: ماهواره‌ها قبلا نفوذپذیری کنونی را نداشتند و اینترنت نیز این قدر جا باز نکرده بود.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌برداری از بستر رسانه برای تقویت خرده فرهنگ‌ها برای ارتقای فرهنگ ملی گفت: باید ظرفیت‌سازی کرده و با ارتقای فرهنگ مردم، آسیب‌پذیری جامعه را در برابر تهدیدات به حداقل برسانیم.

وزیر کشور افزود: اکنون دنیا به سویی می‌رود که بزودی ماهواره‌ها بدون دیش و یا با دیش‌های کوچک قابلیت دریافت دارند و از دیگر سو روی اینترنت نیز کار می‌شود تا پهنای باند آن بین‌المللی شود که در آن صورت دیگر کار از دست ما خارج خواهد شد.

رحمانی فضلی همچنین ادامه داد: فرهنگ ایرانی با وجود یکدستی و انسجام کلی، به دلیل وجود اقوام و زبانهای مختلف متکثر است و اگر چه برخی میدان دادن به خرده فرهنگها را تهدید می‌دانند اما چنین نیست و این خرده فرهنگها در طول تاریخ نیز هیچگاه تهدیدی برای هویت و فرهنگ ملی ما نبوده‌اند.

وی از فرهنگ‌های مختلف به عنوان گنجینه و ذخایر ملی یاد کرد و افزود: عامل همگرایی ایران تا قبل از آمدن اسلام، همین زبانها و فرهنگ‌ها بوده‌اند که با آمدن اسلام، بعد دینی هم به این عوامل انسجام ملی افزوده شده است.

** کشف 570 تن مواد مخدر

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان کشفیات سال گذشته مواد مخدر در کشور را 570 تن عنوان کرد و گفت: شمار کنونی معتادان در کشور ما یک میلیون و 300 هزار نفر است که 63 درصد آنان شاغل و 52 درصد متاهل هستند و با احتساب خانواده های آنان اکنون 5.5 میلیون نفر با این معضل خانمان‌سوز درگیرند.

رحمانی فضلی با اشاره به رواج مواد مخدر صنعتی افزود: پارسال بیش از 300 کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در کشور منهدم شده است.

وی در عین حال مبارزه با مواد مخدر از سوی دولت را به تنهایی غیرممکن خواند و بر لزوم احساس مسئولیت و مشارکت مردم تاکید کرد و گفت: مبارزه با این بلای ویرانگر بسیار پیچیده و فرساینده است و مردم نیز باید در این مسیر یاری‌گر دولت باشند.

رحمانی فضلی افزود: ما تلاش داریم تمام اقشار جامعه بخصوص تشکل‌های مردم‌نهاد و خیرین را برای حضور در این میدان ترغیب کنیم و از خانواده‌ها نیز می‌خواهیم نسبت به فرزندان خود حساس بوده و از اعتماد بیش از حد بپرهیزند.

وزیر کشور با بیان این که در ایام نوروز امسال 15 هزار معتاد در کشور جمع‌آوری و به مراکز ترک اعتیاد منتقل شدند، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 20 درصد این افراد پاک می‌مانند و 80 درصد دوباره به اعتیاد باز می‌گردند.

** مرزهای شمالی؛ امن‌ترین مرزهای کشور

وزیر کشور با بیان اینکه امن‌ترین مرزهای کشور مربوط به مناطق شمالی است، گفت: مرز 301 کیلومتری استان خراسان شمالی با ترکمنستان نیز جزو مرزهای امن و بدون مساله کشور محسوب می‌شود.

رحمانی فضلی بر ضرورت ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: اجرای طرح‌های اقتصادی برای افزایش درآمد مرزنشینان، به منظور دلگرم‌کردن آنان برای عدم ترک این مناطق و مشارکت دادن آنان در تامین امنیت مرز از اولویت‌های این بخش است.

وی با اشاره به ناامنی مرزهای شرقی و غربی کشور، اولویت اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی برای افزایش درآمد ساکنان نواحی مرزی را مربوط به این مناطق خواند و افزود: البته مرزهای شمالی نیز متناسب با نیاز و به سهم خود از این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وزیر کشور گفت: بسیاری تنها به دنبال ارتقای اسمی روستا و منطقه خود، به گمان دریافت خدمات بیشتر هستند و حال آن که با ارتقای یک منطقه، توسعه به خودی خود اتفاقی نمی‌افتد.

رحمانی فضلی افزود: سیاست دولت یازدهم آن است که اول با ارایه خدمات و امکانات یک منطقه را رشد داده و به سطحی برساند که شایستگی ارتقا را پیدا کند.

وی گفت: این در حالی است که قبلا یک روستا را اول به عنوان شهر اعلام می‌کردند تا بعد از ارتقای اسمی با دریافت خدمات خود را به سطح شهر برساند، که این رویه درستی نبود.

۱۳۹۳/۳/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...