نسخه چاپی

آمریكا، 12 زندانی خارجی را آزاد كرد

هنوز جزئیات آزادی این زندانیان معلوم نیست كه تحت چه شرایطی آزاد و به كشورهای شان برگردانده شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ۱۲ زندانی خارجی را که در بازداشتگاه بگرام در شمال کابل، نگهداری می‌شدند، آزاد کردند.



گفته می‌شود که این افراد بدون اطلاع مقامات افغان به صور مخفی توسط ارتش آمریکا در فرودگاه نظامی بگرام نگهداری می‌شدند و اکنون به کشورهای متبوع‌شان تحویل داده شده‌اند.



یکی از این زندانیان فرانسوی، دیگری تبعه کویت و ده تن دیگر پاکستانی بودند.



هنوز جزئیات آزادی این زندانیان معلوم نیست که تحت چه شرایطی آزاد و به کشورهای شان برگردانده شده‌اند.



به گزارش بی بی سی(BBC)، رسانه دولتی انگلیس، رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، قبلا در نامه‌ای به کنگره این کشور گفته بود که ۳۸ زندانی غیر افغان شامل پاکستانی‌ها، تونسی‌ها، روس‌ها و یمنی‌ها در زندان بگرام نگهداری می‌شوند.



پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نیز ماه گذشته اطلاعاتی را درباره این زندانیان و ارتباط آنان با گروه‌های جنگجو به کنگره ارائه کرد.



علاوه بر آن گفته می‌شود که دولت اوباما همچنین در نظر دارد برخی از زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو را از آنجا به مکانهای دیگر منتقل کند.



در حدود ۱۵۰ زندانی هنوز در بازداشتگاه گوانتامو نگهداری می‌شوند.



حدود یک سال پیش مسئولیت بزرگترین زندان نیروهای خارجی در افغانستان به وزارت دفاع افغانستان واگذار شد



در فوریه سال ۲۰۱۴ حکومت افغانستان اعلام کرد که نیروهای خارجی دیگر حق بازداشت و نگهداری افراد در زندان‌ها را در خاک افغانستان و راه اندازی عملیات‌های نظامی را در قلمرو این کشور ندارند.



حدود یک سال پیش در مراسم تحویل‌دهی مسئولیت زندانیان بگرام، که بزرگترین زندان نیروهای خارجی در افغانستان به حساب می‌آمد، حکومت افغانستان و فرماندهی ناتو توافق کرده بودند که پس از این نیروهای خارجی می‌توانند افرادی را در افغانستان بازداشت کنند، اما این افراد را ظرف ۹۶ ساعت به نیروهای افغان تحویل دهند.



در فوریه سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری افغانستان رسما اعلام کرد که سربازان خارجی پس از این حق بازداشت افراد را در افغانستان نخواهند داشت و بازداشتگاه بگرام دیگر زندان خاص نخواهد بود و در چارچوب وزارت امور کشور به صورت یک بازداشتگاه عادی درخواهد آمد.



دولت افغانستان بعد از تحویل گیری مسئولیت زندان بگرام اغلب زندانیان این زندان را رها کرد که آمریکا در برابر رهایی این زندانیان به شدت واکنش نشان داد و گفت تعدادی از این افراد زندانیان خطرناک بودند که در عملیات تروریستی دست داشتند و عواقب رهایی آنان به عهده دولت افغانستان است.



بعدا کرزی با انتقاد از روند بازداشت و برخورد نیروهای آمریکایی با زندانیان گفت که برخورد آنها با افراد بازداشت شده باعث شده که زندان بگرام به یک کارخانه طالب سازی تبدیل شود.

۱۳۹۳/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...