نسخه چاپی

ناهار كاری ظریف و اشتون دوشنبه در وین

وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر دوشنبه (۲۶ خرداد) در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر میز ناهار به رایزنی درباره پنجمین دور مذاكرات ایران و ۱+۵ می‌پردازند.

به گزارش نما به نقل از فارس، پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان و چین) درباره راه‌حل جامع هسته‌ای قرار است از دوشنبه 26 تا 30 خردادماه در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شود.

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بر سر میز ناهار در محل دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رایزنی درخصوص نحوه شروع و ادامه مذاکرات خواهند پرداخت و بر سر میز ناهار مشخص می‌شود که آیا مذاکرات ایران و ۱+۵ همان روز یا روز سه‌شنبه آغاز شود.

لازم به ذکر است در دوره‌های قبل ظریف و اشتون بر سر میز شام به رایزنی می‌پرداختند و این بار بر خلاف دوره‌های قبل این رایزنی‌ها بر سر میز ناهار صورت می‌گیرد. البته در ژنو سه که منجر به توافقنامه ژنو شد، ظریف و اشتون قبل از آغاز مذاکرات بر سر میز ناهار به رایزنی پرداختند.

قرار است در پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 کار نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود.

هفته‌ای که گذشت رایزنی‌های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان آمریکا، فرانسه و روسیه در شهرهای ژنو و رم برگزار و آنگونه که سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بیان کرد، این مذاکرات در فضایی مثبت برگزار شد.

هانس دیترلوکاس مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آلمان و نماینده این کشور در گروه 1+5 که بعدازظهر دیروز (جمعه) به منظور رایزنی با تیم مذاکره‌کننده ایرانی و شرکت در نشست «برگدورف» به میزبانی دفتر مطالعات وزارت خارجه وارد تهران شد، فردا یکشنبه با سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه به رایزنی بپردازد.

در چهارمین دور مذاکرات ایران و 1+5 که روزهای 24 تا 26 اردیبهشت‌ ماه در شهر وین برگزار شد قرار بود کار نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود که به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل پیشرفت محسوسی در این زمینه حاصل نشد.

محمدجواد ظریف دیروز جمعه در سرمقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست و در آستانه مذاکرات وین نوشت: «مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به مرحله حساسی رسیده است. در حد معقولی اطمینان دارم که تا یک ماه آینده قادر خواهیم بود به راه‌حل جامعی در این رابطه برسیم؛ راه حلی که تضمین نماید برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند. تمام آنچه برای این منظور نیاز است، توجه هوشیارانه و جدی به واقعیت‌های موجود و همینطور تبعات انتخاب جایگزین‌های چنین راه حلی است. در گذشته، گرفتاری در دام برخی توهمات باعث از بین رفتن فرصت‌های به وجود آمده شده‌اند و نباید اجازه داد که باردیگر چشم انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی نابود شود.»

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «در حالی که به زمان تبدیل تفاهم موقت هسته‌ای به یک راه حل جامع نزدیک می‌شویم، من از همتایان خود می‌خواهم که در برابر اراده ما برای رفع نگرانی‌ها را با درک عزم راسخ مردم ایران برای گرفتن احترام به حقوق و عزت شان پاسخ دهند. قبل از هر چیز، از آنها می‌خواهم که اجازه ندهند که برخی توهمات، حرکت چشمگیری را که برای پایان دادن به یک بحران غیرضروری و گشودن افق‌های جدید آغاز شده است، از مسیر خود خارج کند.»

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور با حضور کاترین اشتون در سوم آذرماه 1392 در شهر ژنو در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه در 30 دی‌ماه سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد که 29 تیرماه زمان پایان گام اول این توافقنامه است.

پس از اجرایی شدن گام اول این توافقنامه، گفت‌وگوها به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای آغاز شد که تاکنون 4 دور آن در شهر وین برگزار شده است.

۱۳۹۳/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...