نسخه چاپی

حمله گروه تروریستی داعش به عراق

عکس خبري -حمله گروه تروريستي داعش به عراق

پایگاه اینترنتی المانیتور 14 ژوئن 2014 (۲۴ خرداد) در مقاله‌ای به حمله گروه تروریستی داعش به عراق و سیاست‌های كردهای عراق در قبال آن پرداخت

گروه‌ ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 14 ژوئن 2014 (۲۴ خرداد) در مقاله‌ای به حمله گروه تروریستی داعش به عراق و سیاست‌های کردهای عراق در قبال آن پرداخت و نوشت: حمله سریع گروه داعش به موصل و خروج نیروهای امنیتی عراق که به دست آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند، بیش از پیش نفوذ بغداد در مناطق شمالی کشور را تضعیف کرده است. خلأ سیاسی سبب شده کردها ادعاهای ارضی خود را افزایش دهند و بر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، برای کسب امتیاز در مورد صادرات نفت از منطقه کردستان، فشار وارد آورند. با وجود این، نقش مقامات نظامی افراطی بعثی در کودتای موصل و پیوندهای آن‌ها با داعش نیز حکومت اقلیم کردستان را در معرض چالش‌های امنیتی و سیاسی جدی قرار می‌دهد. حکومت اقلیم کردستان نه‌تنها باید در مرزهای خود، از اراضی و ساکنان بیشتری در برابر گروه‌های افراطی حفاظت کند، بلکه باید دستور کار ملی‌گرایانه خود را نیز در برابر عرب‌های سنی افراطی نشان دهد.

در ادامه مقاله آمده است: به جهاتی حمله به موصل، کودتایی برای کردهاست. درست این اتفاق زمانی رخ داد که حکومت اقلیم کردستان در نبردی دیگر با مالکی بر سر صادرات و درآمدهای نفتی به بن‌بست رسیده بود. حمله داعش توجه رسانه‌ای را حداقل به‌طور موقت از وضعیت ضعیف کردها به سناریوی قوت آن‌ها کشاند؛ کمک به آوارگان، تأمین امنیت مرزها و تسلط بر کرکوک در میانه بحران سیاسی جدی. همچنین این حمله به حکومت اقلیم کردستان زمان کافی برای قمار با بغداد را داده است. بی‌ثباتی ناشی از حمله به موصل، حکومت عراق را از برنامه تعمیر خط لوله عراق- ترکیه در موصل، بازداشت. این تأخیر به لحاظ فنی حکومت اقلیم کردستان را قادر می‌سازد به صادرات نفت خام از طریق خط لوله‌ای که از ژانویه ۲۰۱۴ ایجاد کرده، ادامه دهد. اگرچه صادرات نفتی کردستان همچنان در مقیاسی اندک صورت می‌گیرد و با پیامدهای حقوقی بین‌المللی رو‌به‌روست، خریداران ترکیه‌ای نفت خام کردستان دست‌کم می‌توانند از افزایش قیمت بین‌المللی نفت پس از بحران موصل بهره ببرند.

در پایان مقاله آمده است: حکومت اقلیم کردستان از اشتباهات سیاسی نوری مالکی و ضعف ارتش عراق بهره برده است. خروج سریع نیروهای عراقی، به پیشمرگه فرصت داده تا حتی بخش‌های بیشتری از اراضی مورد مناقشه را تحت تسلط خود درآورد و منطقه حائل بزرگ‌تری از جمله با تسلط بر شهر کرکوک ایجاد کند. طیف‌های مختلف سیاسی کردها از این موضوع خرسند هستند و پافشاری می‌کنند پیشمرگه همچنان در مواضع جدید خود باقی بماند. دیگران این اقدام کردها در گسترش قلمرو سرزمینی را پیش‌درآمد استقلال کردستان می‌دانند؛ کشور کردستان که کرکوک و بخش‌هایی از نینوا و حوزه‌های نفتی آن را نیز دربرمی‌گیرد. با وجود این، ماهیت واقعی حمله به موصل و پیامد سیاسی آن، چالش‌های مهمی برای حکومت اقلیم کردستان در پی خواهد داشت. ایجاد جبهه‌ای طولانی و صدها هزار آواره در منطقه کردستان، خطر بی‌‌ثباتی را افزایش می‌دهد.


تحلیل‌:
ظاهراً این پایگاه خبری آمریکایی مانند سران آمریکایی‌ به‌دنبال سوءاستفاده از حمله داعش به عراق بوده و درصدد پیگیری سناریوی تجزیه کردستان از این کشور است. در حالی که خطر داعش خطری برای تمام اقوام و مذاهب عراق است و داعشی‌ها ثابت کرده‌اند که کرد و سنی و شیعه و ترکمن و... نمی‌شناسند. امروز اتحاد و همبستگی ملی، مهم‌ترین اصل در خروج عراق از بحرانی است که برخی دول غربی و مرتجع عرب ایجاد کرده‌اند، موضوعی که کردها نیز به‌خوبی از آن آگاهند.

۱۳۹۳/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...