نسخه چاپی

ماجرای اعتراف ظریف در خصوص مذاكرات

در یكی از مذاكرات آقای ظریف به شدت عصبانی می شود و از طرف غربی این سوال را می كند كه چرا شما در خصوص برچیده شدن نطنز تا این حد اصرار نمی كنید اما در زمینه جمع آوری تاسیسات فردو تاكید دارید و اصرار دارید كه تاسیسات فردو باید جمع آوری شود. در حالی كه هر ۲ این نیروگاه ها ماهیتی یكسال دارند. بعد خود آقای ظریف پاسخ سوال خود را در مقابل غربی ها می دهد و می گوید...


به گزارش نما، دولت یازدهم یکساله شد و برای تحقق شعارها و آرمان های دولتی که با شعار تدبیر و امید روی کار آمد، ۳ سال دیگر فرصت باقی است. این در حالی است که نسبت به عملکرد دولت در زمینه های مختلف، نظرات گوناگونی نیز وجود دارد و در برخی وجوه دولت موفق و در بعضی از مسائل دولت یازدهم ناموفق عمل کرده است. اما یکی از مهمترین برنامه های دولت در یکسال گذشته توجه ویژه به مسائل خارجی و ارتباط با کشورهای غربی بوده است. ارتباطی که از طریق مذاکرات شکل گرفت و به اعتقاد برخی منتقدین، دولت تمام تخم مرغ های خود را در داخل سبد مذاکرات قرار داد و از اداره وضعیت داخلی کشور غافل شد. اما در این خصوص نیز نظرات متفاوتی در بین کارشناسان وجود دارد. این در حالی است که عباس سلیمی نمین معتقد است دولت بعد از یکسال به ماهیت اصلی غرب در مذاکرات پی برده است.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان در این باره اظهار داشت: دولت تدبیر و امید از ابتدای کار خود توجه ویژه ای به مسائل بین الملل داشت. البته این توجه ویژه وظیفه همه دولت هاست اما دولت یازدهم نیم نگاهی به حل مسائل داخلی از طریق پیگیری مواضع بین المللی داشت. دولت در یکسال گذشته بر این باور بود که اگر مسائل بین المللی ما جاری و سیال تر شده و موانع کمتر شود، ما در این زمینه گشایش های جدی در داخل کشور و مسائلی داخلی خواهیم داشت. از همین رو دولت در مورد مسائل داخلی هم از منظر خارجی نگریست.

عباس سلیمی نمین خاطر نشان کرد: امروز بعد از یکسال شخص رئیس جمهور محترم و برخی از نیروهای واقع نگر در دولت آقای روحانی به این جمع بندی رسیده اند که این نگاه غلط بوده است. هرگز اینگونه نیست که ما اگر در حوزه بین الملل مرتب لبخند بزنیم، پشت لبخند غربی ها دیگر آن دشنه نخواهد بود. به همین دلیل حاصل یک سال کار در عرصه بین الملل دولت یازدهم این شد که علیرغم همه دقت ها و سرمایه گذاری که در حوزه بین الملل کردیم به این نتیجه رسیدیم که غرب به ویژه آمریکا و انگلیس در زمینه دشمنی با ایران و انقلاب اسلامی خیلی به نوع تعاملات ما توجه ندارند، بلکه به مواضع کلان انقلاب اسلامی معطوف شده اند و به دنبال تغییرات در زمینه استقلال ملت ایران هستند.

وی در ادامه افزود: بنابراین بعد از گذشت یکسال از کار دولت و مذاکرات با طرف های غربی و رسیدن به نتایجی که امروز دولت به آن رسیده، می توان گفت که برداشت دولت آقای روحانی از مذاکرات برداشتی عمیق و بر اساس ماهیت اصلی غربی ها نبود. دولت بر این باور بود که ما اگر با غربی ها بهتر سخن بگوییم مواضع آنها تغییر می یابد، این در حالی است که علیرغم سعی دولت مبنی بر پررنگ تر کردن لبخندها در مذاکرات، دیدیم که مواضع غربی ها همان دشمنی با ملت ایران است و در مذاکرات نیز به دنبال تضییع حضور ملت ایران هستند.

سلیمی نمین در ادامه به اعتراف وزیر امور خارجه به ماهیت اصلی غربی ها در مذاکرات اشاره کرده و گفت: در یکی از مذاکرات آقای ظریف به شدت عصبانی می شود و از طرف غربی این سوال را می کند که چرا شما در خصوص برچیده شدن نطنز تا این حد اصرار نمی کنید اما در زمینه جمع آوری تاسیسات فردو تاکید دارید و اصرار دارید که تاسیسات فردو باید جمع آوری شود. در حالی که هر ۲ این نیروگاه ها ماهیتی یکسال دارند. بعد خود آقای ظریف پاسخ سوال خود را در مقابل غربی ها می دهد و می گوید می خواهید که من بگویم چرا شما به جمع آوری فردو بیش از نطنز اصرار دارید. به این دلیل که شما می دانید فردو به لحاظ حمله نظامی بسیار سخت تر از حمله نظامی به نطنز است. این به این معناست که شما راه دیگری را برای خودتان هموار می کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان ادامه داد: آقای ظریف بعد از گذشت یکسال از مذاکرات به این نتیجه رسیده است که غربی ها ماهیت دیگری در مذاکرات دارند و حمله نظامی نیز یکی از چشم داشت هایی است که غربی ها در مذاکرات دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در ابتدا به دست یابی به این ماهیت غرب فکر می کرد یا خیر، گفت: قطعا دولت چنین تفکری نداشت و نگاهی خوشبینانه به مسائل داشتند. دولت فکر می کرد که می تواند غرب را نسبت به مذاکرات آگاه کند. اما خود آقایان بعدا به این نتیجه دست یافتند که غربی ها از منظر حمله نظامی نیز به مذاکرات می نگرند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه در خصوص میزان موفقیت دولت در زمینه تنش زدایی با کشورهای مختلف که یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید نیز بود، اظهار داشت: دولت در بعضی زمینه ها موفق بود و در برخی زمینه ها خیر. اما دولت در زمینه های جزئی بیشتر از زمینه های کلان موفق بود. دولت هرگز نتوانست تعاملاتی با کشورهای عربستان، قطر و بعضی از کشورهای منطقه که در مسیر صهیونیست ها قدم بر می دارند و علیه ایران اقداماتی انجام می دهند، داشته باشد. بنابراین دولت در از بین بردن تنش با کشورهایی که خودشان را در اختیار سیاست های صهیونیست ها قرار دادند موفق عمل نکرد. به عبارتی دیگر امروز بیش از گذشته تنش هایی از سوی غربی ها در حال به وجود آمدن است که هدف اصلی این تنش ها ایران و محوریت آن تضعیف مواضع ایران است. اما آیا دولت توانسته ارتباطی با عربستان داشته باشد و این کشور را قانع کند که دست از این کارها بردارد؟ دولت هیچگاه در یکسال گذشته نتوانسته چنین کاری انجام دهد و حتی مواضع نیز روز به روز حاد تر می شود و جنایات سعودی ها که با کمک صهیونیست ها صورت می گیرد هرگز تعدیل نشد.

سلیمی نمین در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: البته دولت در یکسال اخیر توفیقات جزئی نیز به دست آورد که بعضی از ترددها و افزایش آمد و شدها در سطح بین الملل را می توان از جمله این توفیقات در یکسال اخیر دانست. اما در سطح کلان جهت گیری نمی توانیم بگوییم که دولت توانست تنش های منطقه را برطرف کند.

منبع: فردا

۱۳۹۳/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...