نسخه چاپی

موضع‌گیری رسانه‌های غربی درباره داعش

جهت‌گیری رسانه‌های غربی در پی حملات داعش در عراق حاكی از تلاش همه‌جانبه برای القای همراستا بودن منافع آمریكا و ایران در این زمینه و دامن‌زدن به اختلافات شیعه و سنی است.

به گزارش نما، با آغاز حملات (داعش)، رسانه‌های غربی در پوشش اخبار مربوط به اقدامات این گروهک تروریستی رویکرد خاصی را در پیش گرفتند و تلاش کردند تا به نوعی ایران را به تحولات عراق و جهت گیری درباره داعش مرتبط کنند در این زمینه 2 جهت گیری قابل توجه بود: نخست تلاش برای همراستا نشان‌دادن منافع ایران و آمریکا برای مقابله با داعش و نیز با توجه به انتخاب مجدد «نوری‌المالکی» به سمت نخست‌وزیری این کشور، دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی در عراق مورد پیگیری قرار گرفت. در این مورد چند نمونه از مطالب منتشر شده در نشریات غربی جلب توجه است:

شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با عنوان «ایران و آمریکا؛ دشمنانی که در عراق تبدیل به دوست می‌شوند» نوشت: «جمهوری اسلامی ایران که به وسیله افراط‌گرایان شیعی اداره می‌شود و آمریکا نیز آن را حامی تروریسم می‌داند، به شدت با هشدار پیشروی افراط‌گرایان سنی مواجه شده است. هم ایران و آمریکا، گروه داعش را گروهی تروریستی می‌دانند و برای مقابله با این گروه هر 2 کشور به دولت شیعی عراق اسلحه می‌فرستند.»

روزنامه انگلیسی گاردین پا را فراتر گذاشته و در مطلبی با عنوان «نبرد ایران و آمریکا علیه جهادی‌های سنی عضو داعش» عملا قصد دارد به همکاری آمریکا و ایران در مقابله با داعش بپردازد و علاوه بر این به اختلاف شیعه و سنی دامن بزند. در این گزارش به اقدامات ایران و آمریکا در عراق و مقابله با سنی‌ها اشاره شده است.

این در حالی است که علمای اهل سنت و تشیع در فتاوایی بر مقابله با داعش تاکید دارند.

نشریه آمریکایی «نیویورکر»علاوه بر موارد فوق تلاش کرده است تا با مطرح کردن هم زمان مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب که هفته جاری در وین پیگیری می‌شود و موضع‌گیری‌های ایران و آمریکا درباره اقدامات داعش، این‌طور نتیجه‌گیری کند که تهران و واشنگتن ناگهان به موردی رسیده‌اند که هر 2 درباره آن توافق دارند و آن حمایت از دولت عراق است.

بحران امنیتی همچنان در عراق ادامه دارد و تلاش‌های برای پس گرفتن موصل و دیگر شهرهای استان نینوا همچنان ادامه دارد. اکنون تروریست‌ها در حال حرکت به سوی شرق عراق هستند و درگیری‌ها به استان دیالی و دو شهر السعدیه و جولولا رسیده است.

بی‌شک مهمترین خبر روز گذشته عراق بیانیه مرجعیت این کشور در حمایت از ارتش بود که طی آن از مردم خواست تا هر کسی که دارای توانایی است به ارتش بپیوندد که به واقع نقطه تحولی در عراق بود. بلافاصله بر سرعت ورود نیروهای داوطلب به عرصه درگیری‌ها افزود شد به طوری که مقامات عراقی از ورود بیش از یک و نیم میلیون نیروی داوطلب به درگیری‌ها خبر دادند.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...