نسخه چاپی

شانس طلایی اكران برای سه فیلم

صف متقاضیان اكران عید فطر اگرچه با روشن شدن فیلم‌های سرگروه‌ها كوتاه‌تر شده، اما همچنان بسیاری از سینماگران امید دارند فیلمشان در این نوبت طلایی به نمایش درآید.

سینمای ایران نوروز 93 را با اکرانی نسبتا قابل قبول پشت سر گذاشت و در ادامه نمایش فیلم‌های بزرگان سینما در نوبت باقی‌مانده تا تابستان شرایطی را فراهم کرد تا همچنان ارتباط مخاطب با سینما ادامه داشته باشد.

حالا اما با کاهش مخاطبان در جریان برگزاری مسابقات جام‌جهانی، چشم امید گیشه ها به اکران عیدفطر دوخته شده است.

همزمانی مسابقات جام‌جهانی با شروع تابستان از یک سو و از سوی دیگر فرا رسیدن ماه مبارک رمضان آغاز تابستان را به زمانی نسبتا نامناسب برای اکران عمومی فیلم‌های سینمایی تبدیل کرده است، اما صاحبان فیلم‌های سینمایی امیدوارند با آغاز ماه دوم مخاطبان استقبال بیشتری از اکران فیلم‌ها به عمل آورند. بر اساس همین حساب و کتاب‌ها از ابتدای سال کسانی که اکران نوروزی را به دست نیاوردند روی اکران عیدفطر حساب کردند و حالا از میان تمامی آن فیلم‌های متقاضی نمایش سه فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» به کارگردانی حامد محمدی، «امروز» ساخته رضا میرکریمی و «کلاشینکف» ساخته سعید سهیلی در این نوبت نمایش قطعی شده است.

فرشته‌ها با هم می‌آیند
حامد محمدی به عنوان فیلمنامه‌نویس فیلم‌ها «طلا و مس» به سینمای ایران معرفی شد؛ فیلمی که توانست در ادامه «زیر نور ماه» دیگر فیلمی که منوچهر محمدی تهیه کرده بود، تصویری متفاوت از روحانیون روی پرده سینما ارائه کند. حامد محمدی بعد از «طلا و مس»، «حوض نقاشی» را هم نوشت؛ فیلمی که مانند «طلا و مس» از زاویه نگاهی انسانی به ماجرای زندگی زوجی که معلولیت حیات را برای آنان دشوار کرده می‌پردازد.

بعد از این تجربیات محمدی نخستین فیلم سینمایی خود را به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی مقابل دوربین برد. «فرشته‌ها با هم می‌آیند» با همان سبک و سیاق فیلم‌هایی که او نوشته بود، فضایی آرام و به دور از زرق و برق دارد و با نگاهی ساده، روایتی دلنشین از یک ماجرا ارائه می‌کند، ماجرا خود جالب است؛ یک مادر متوجه می‌شود به جای یک بچه، باید منتظر به دنیا آمدن سه بچه باشد و این خود بهانه‌ای است برای فیلمی که می‌خواهد بی‌تکلف از زندگی بگوید.

نازنین بیاتی و جواد عزتی نقش این مادر و پدر را بازی می‌کنند و رضا ناجی و الهام کردا دیگر بازیگران «فرشته‌ها با هم می‌آیند» هستند. این فیلم در جریان اکران عید فطر در گروه سینمایی آزادی روی پرده خواهد رفت.

امروز
رضا میرکریمی بعد از فیلم پرسروصدای «یه حبه قند»، تصمیم گرفت سراغ کارهایی متفاوت‌تر برود، در مورد شهدا مستند بسازد و در مقام تهیه‌کننده فیلم اولی‌ها را همراهی کند. در این میان او فیلم سینمایی «امروز» را هم ساخت؛ فیلمی که نقش‌های اصلی آن را پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی بازی مي‌کنند.

فیلم روایتی از همراهی راننده‌ای با زنی است که برای زایمان راهی یک بیمارستان می‌شود. مرد تصمیم می‌گیرد در لحظات سخت این زن با او همراه باشد، ماجرای آن روز، «امروز» رضا میرکریمی را می‌سازد.

نمایش این فیلم در جریان سی و دومین جشنواره فیلم فجر، انتقادهایی را متوجه میرکریمی کرد به شکلی که نشست خبری فیلم به وضوح با دلخوری صاحبان فیلم از یک سو و حاضران در سالن از سوی دیگر به پایان رسید.

اکران فیلم سینمایی «امروز» بعد از ماه مبارک رمضان در گروه سینمایی استقلال آغاز می‌شود.

کلاشینکف
فیلم جدید سعید سهیلی، «کلاشینکف» را می‌توان ادامه همان فضایی دانست که این کارگردان در «گشت ارشاد» به وجود آورده بود. ماجرای همراهی سه جوان در آن فیلم حالا در فیلم دیگر سهیلی به شکلی دیگر روایت می‌شود. این بار ماجرا مربوط به انتقام‌گیری است، انتقام از شوهرخواهری که موجب آزار و اذیت همسر خود شده و حالا این پسر جوان با بازی ساعد سهیلی که اسلحه‌ای از پادگان دزدیده با راننده‌ای که رضا عطاران نقش او را بازی می‌کند همراه می‌شود.

سهیلی برای اکران «گشت ارشاد» با مشکلاتی مواجه شد که هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد. او که سال‌ها فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس ساخته بود، در «گشت ارشاد»، موضوع این گشت را بهانه‌ای برای طرح مسائل خود کرد؛ مسائلی که بیشتر رنگ و بوی اجتماعی داشتند. در فیلم جدید نیز همین فضا حاکم است.

علاوه بر سهیلی و عطاران، جمشید هاشم‌پور، فرهاد اصلانی، اندیشه فولادوند، شقایق فراهانی و شهرام حقیقت‌دوست در این فیلم بازی می‌کنند.

این فیلم سینمایی به عنوان یکی از فیلم‌های اکران عید فطر در گروه سینمایی آفریقا به نمایش عمومی درخواهد آمد.

دو سرگروه بدون فیلم
هنوز تکلیف فیلم‌هایی که در دو سینمای سرگروه قدس و فرهنگ اکران خواهد شد مشخص نشده است. فعلا روشن است که بعد از پایین افتادن کف فروش «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی گروه قدس در اختیار فیلم سینمایی «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی قرار می‌گیرد، اما بعد از آن مشخص نیست در جریان اکران عید فطر کدام فیلم به نمایش درآید. در خبرها آمده بود، «رد کارپت» به کارگردانی رضا عطاران از جمله فیلم‌هایی است که احتمالا در این نوبت نمایش در سینما قدس به نمایش درمی‌آید.

بهروز افخمی با «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» جشنواره فجر خوبی را در سال 1392 پشت سرگذاشت و حالا این فیلم پرطرفدار جشنواره سی و دوم به عنوان کاندیدای اکران عید فطر در گروه سینمای فرهنگ مطرح است. البته هنوز نمایش این فیلم قطعی نشده است.
منبع: خبرآنلاین

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...