نسخه چاپی

دیدار یك جریان خاص با هاشمی به چه معناست؟

اصلاح طلبان هم دست به عصا در حال حركتند و هم آرزوی احیای دوباره این جریان را در سر دارند اما به هر جهت این مقوله امروز برای این جریان با توجه به تندرویی‌هایی كه در گذشته انجام داده‌اند مهیا نیست و اصلاح طلبان سعی دارد با نزدیكی به دولتی كه خود را در دایره اعتدال تعریف كرده ، این جریان را احیا كنند.

به گزارش نما، تعامل لیبرال ها و دیدار آنها با هاشمی رفسنجانی در این چند ماهه افزون شده است و اینک سالگرد روز ۲۴ خرداد و پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری بهانه خوبی برای برگزاری این دیدار است. این دیدار گرچه با نام سالگرد و بررسی فراز و فرودهای دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته برگزار می شود اما پیام دیگری نیز با خود به همراه دارد. اصلاح طلبان برای انتخابات آتی چشم به گزینه‌های راست سنتی دوخته‌اند و در این راستا سعی می‌کنند با برگزاری چنین دیدارهایی خود را با نامزدهای خارج از جریان خود هماهنگ‌تر و همنواتر سازند.

اگر به یکسال گذشته نگاهی بیندازیم متوجه بحران اصلاح‌طلبان در این عرصه می شویم. اصلاح طلبان زیرکی به خرج دادند و به موقع عارف را راضی به برکناری از انتخابات به نفع روحانی کردند تا اینک شریک شادی وی باشند و در کنار هاشمی رفسنجانی این روز را جشن بگیرند.

در دو انتخابات پیش رو نیز وضعیت اصلاح طلبان به همین منوال است. انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است و از همین حالا تب و تاب انتخابات داغ است و این جناح برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. در جناح اصلاحات نامزد مطرح بازهم عارف است اما بازهم به نظر می رسد عارف باید جای خود را به یک نامزد دیگر در این جریان یعنی حجت الاسلام ناطق نوری بدهد. لیبرال ها می خواهد کلید ریاست مجلس را به ناطق دهند تا دیگر خیالشان از هر لحاظ برای مجلسی که بعضا منتقد دولت است راحت شود.

حالا اصلاح طلبان با هاشمی رفسنجانی دیدار می کنند چراکه به وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری امید بسته اند و این بار نیز جناح راست سنتی جای اصلاح طلبان ایفای نقش می کند . اصلاح طلبانی که نامزدی در این عرصه ندارند و مجبورند با نامزد اجاره ای به مصاف رقیبی بروند که دو مجلس را در اختیار دارد.

جالب اینجاست که این دیدارها به طور هماهنگ برگزار می شود و دو جبهه اصلاح طلب و اعتدال گرایان به طور مختلط و هماهنگ جلساتی را با نامزدهای مطرح این دو انتخابات برگزار می کنند. ریاست کنونی جبهه اصلاح طلبان بر عهده محمد جواد حق شناس است و رییس دوره ای جبهه اعتدالگرایان محسن صفرپور دبیر کل حزب اتحاد ملی است که پیش از این اعضای این جبهه با حجت الاسلام ناطق نوری و محمدرضا باهنر دیدار کرده‌اند.

البته اخیرا دیدار اصلاح‌طلبان با روحانی نیز برگزارشد که نکات قابل توجهی در این دیدار مطرح شد که احیای سفرهای استانی و همچنین درخواست اصلاح‌طلبان برای کاهش فاصله‌شان با نظام، اجماع با رفسنجانی و خاتمی از جمله این موارد بود.

مواردی که نشان می‌دهد اصلاح طلبان هم دست به عصا در حال حرکتند و هم آرزوی احیای دوباره این جریان را در سر دارند اما به هر جهت این مقوله امروز برای این جریان با توجه به تندرویی‌هایی که در گذشته انجام داده‌اند مهیا نیست و اصلاح طلبان سعی دارد با نزدیکی به دولتی که خود را در دایره اعتدال تعریف کرده ، این جریان را احیا کنند.

نزدیکی به جریان راست سنتی در حال حاضر به عنوان تاکتیک سنگر به سنگر لیبرال‌ها محسوب می شود. جریان لیبرال در این روند هم می توانند خود را در دو قطبی اعتدال و افراط در دایره اعتدال تعریف کنند و با رسانه هایی که در اختیار دارند و همچنین رفتارهای غلط سیاسی جبهه پایداری رقیب را افراطی جلوه دهند و هم اینکه از نامزدهای این جریان برای فتح سنگرهای آینده استفاده کنند.

در این باب دو سناریو برای این جریان قابل پیش بینی است یا اینکه ائتلاف با جناح راست سنتی را حفظ می کنند که البته این مورد به شرایط این جناح سیاسی باز می گردد و ممکن است در این جناح رفته رفته ادغام شود یا اینکه بعد از بازسازی خود به طور مستقل در عرصه سیاسی حضور می یابد. در این زمینه اصلاح طلبان از همین حالا هم یکی به نعل می زنند و یکی به میخ و در همین راستا هم از برخی افعال دولت حمایت می کنند و هم گاها خودشان را در جایگاه منتقد دولت نشان می دهند و به هر حال هر چقدر رقیب سنتی اصولگرایان در حال فعالیت است در آنسوی میدان سکوت حاکم است و اصولگرایان به صورت جزیره های دور افتاده از هم در حال فعالیتند و استراتژی مشخصی ندارند تا جایی که به قول برخی از کارشناسان سیاسی این جریان در حالت رخوت سیاسی به سر می برند و این حالت آینده خوشی را برای آنان به همراه نخواهد داشت.

منبع: فردا

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...