نسخه چاپی

زیباكلام:همه سلول‌های بدنم لیبرال است

یك استاد دانشگاه گفت: رئیس جمهور تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد هسته‌ای قرار داده و بر خلاف میل و اعتقادش مدام در مصاحبه‌ها بیان می‌كند كه به نتیجه نرسیدن مذاكرات آخر دنیا نیست.

به گزارش نما، صادق زیباکلام شامگاه شنبه در همایش امیدواران در کرمانشاه به مناسبت سالروز پیروزی دولت در انتخابات 24 خرداد ماه سال 92 اظهار داشت: در انتخابات برگزار شده در یک جامعه معمولی و توسعه یافته که با برتری حزب رقیب یا اپوزیسیون همراه باشد، اهداف، آرمان و برنامه‌های آن حزب مشخص و مدون است.

به گفته وی، این احزاب چهار سال در هیبت اپوزیسیون برنامه‌ریزی کرده و مواضع و برنامه‌های خود را در تمامی زمینه‌ها مشخص کرده و در صورت پیروزی و به قدرت رسیدن آن‌ها را عملی می‌کند.

زیباکلام با بیان اینکه نحوه پیروزی روحانی اصلا و ابدا این‌گونه نبوده، بیان داشت: تا چند روز مانده به انتخابات بحث اصلی شرکت کردن یا نکردن هاشمی و یا خاتمی به‌عنوان چهره شاخص اصلاحات بود.

این استاد دانشگاه افزود: اما این یک روی سکه بود و روی دیگر سکه این بود که در هنگام تبلیغات در دانشگاه‌ها همه به ما می‌گفتند که با چه رویی پس از قضایای 22 خرداد 88 از مردم می‌خواهید که به پای صندوق‌های رای بیایند.

وی بیان داشت: برخی از شواهد نشان از اراده خاتمی و هاشمی برای ثبت‌نام می‌داد، اما برخی بر این عقیده بودند که شورای نگهبان آن‌ها را رد صلاحیت می‌کند.

زیباکلام ثبت‌نام دقیقه 90 هاشمی در آخرین روز ثبت‌نام کاندیداها را مورد اشاره قرار داد و گفت: با این کار همه ما نفس راحتی کشیدیم که با آمدن هاشمی همه با تمام قوا از او حمایت خواهیم کرد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: خوابی که برایمان دیده شده بود این بود که ما سخت در اشتباهیم و اصولگرایان اجازه نمی‌دهند هاشمی در انتخابات شرکت کند.

این مسئول گفت: هاشمی با پذیرفتن رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان اگر توطئه‌ای هم از جانب اصولگرایان شکل گرفته بود، آن‌ را نقش بر آب کرد و انگار نه انگار که رد صلاحیت شده است.

زیباکلام خاطرنشان کرد: پس از این مسئله بخشی از نیروهای غیراصول‌گرا به عارف و برخی دیگر به روحانی متمایل بودند و ما در نامه‌ای خواستار روشن شدن تکلیف حمایت از یک نفر برای شرکت در انتخابات شدیم.

وی مدعی شد: مردم در این شرایط به کار آشفته ما خرده گرفته و می‌گفتند که ما می‌خواهیم رای خود را به غیر از اصول‌گرایان بدهیم، باید به کدام‌یک رای دهیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما عرضه تعیین یک آلترناتیو یا جایگزین برای حمایت توسط مخالفان حاکمیت هشت ساله اصولگرایان را نداشتیم، بیان داشت: با کنار رفتن عارف در روزهای پایانی بسیاری از افرادی که بعد از حوادث سال 88 تمایلی به رای دادن نداشتند، در روزهای آخر به این جمع پیوستند.

وی با ادعای اینکه حمایت مقام معظم رهبری از اصلاح‌طلبان یکی از عوامل موثر بر کشاندن 19 میلیون نفر به پای صندوق‌های بود تصریح کرد: کنار رفتن عارف و رد صلاحیت هاشمی که مردم را به واکنش واداشت از دیگر وقایع موثر در این زمینه محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی یادآور شد: حمایت زندانیان سیاسی از روحانی که مردم را به شرکت در انتخابات و رای دادن به وی تشویق کردند نیز در مجاب کردن مردم برای به راه انداختن حماسه 24 خرداد ماه 92 موثر بود.

زیباکلام انتخاب وزرا را نخستین مشکل طبیعی پیش‌روی دولت تازه روی کار آمده روحانی عنوان کرد و گفت: تفاوت انتخابات جامعه ما با جوامع توسعه یافته سیاسی در این است که دولت منتخب مردم در آن جوامع دارای قدرت و اختیارات است.

*رئیس جمهور قدرت و اختیار لازم ندارد

وی معتقد است که رئیس جمهور در ایران قدرت و اختیار لازم برای ارائه سیاست‌های جدید ندارد و در جوامع دیگر با تغییر دولت مجموعه جدیدی با برنامه‌های مشخصی روی کار می‌آیند.

این مسئول مشکل بعدی دولت روحانی را تعامل با قوه مقننه عنوان کرد که برای رای اعتماد به وزرا باید با آنان مصالحه می‌کرد که این‌ها همه از مشکلات و دشواری‌های مقابل دولت بود.

زیباکلام بیان داشت: بدون تجزیه و تحلیل وضعیت قوه مجریه در زمان مراسم تحلیف دولت یازدهم نباید به بررسی عملکرد و دستاوردهای دولت روحانی پرداخت.

وی ادامه داد: روحانی در شرایطی دولت را در اختیار قرار گرفت که کشور شاهد نرخ تورم 40 درصدی، وجود چهار تا 6 میلیون نفر بیکار در کشور و رشد منفی بوده و فساد از در و دیوارش می‌ریخت.

این مسئول با بیان اینکه در آن شرایط تحریم‌ها عملا کمر اقتصاد را خرد کرده بود، تصریح کرد: در عرصه بین‌المللی روابط مطلوبی نداشتیم و در زمان حاکمیت هشت سال اصول‌گرایان وضعیت از بد به بدتر تبدیل شد.

زیباکلام یادآور شد: در آن زمان روابط با کانادا قطع، با همسایگان و کشورهایی همچون استرالیا به حداقل رسیده بود، اما با کشورهایی همچون گینه‌بیسائو، اندونزی و برونئی روابط خوبی برقرار شده بود!

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولت گذشته میلیاردها تومان در اندونزی سرمایه‌گذاری کرد، اما چه دستاورد و تاثیری برای کشور داشته است.

وی با اشاره به اینکه سازماندهی قبلی برای تشکیل دولت جدید وجود نداشت، گفت: روحانی در یک وضعیت نابسامانی روی کار آمد و دولت را تحویل گرفت.

*انتظارات از دولت همچنان پابرجاست

به گفته وی، روحانی با علم و آگاهی از این شرایط به میدان آمده و خواستار بیعت مردم شده و از همان نخستین روز ورودش به پاستور یک هدف اساسی و بنیادی را برای خود تعریف کرد.

این مسئول نجات کشور از باتلاق هسته‌ای و چاه ویلی که بیش از 10 سال است در آن افتاده را هدف اساسی رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: روحانی معتقد است که مسئله هسته‌ای باید با مصالحه حل شود.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد هسته‌ای قرار داده و برخلاف میل و اعتقادش مدام در مصاحبه‌ها بیان می‌کند که به نتیجه نرسیدن مذاکرات آخر دنیا نیست، مهم نیست اگر به توافق نرسیم، با اقتصاد مقاومتی و طرق مختلف به پیش می‌رویم.

زیباکلام معتقد است، چه روحانی و چه هر فرد دیگری در 24 خرداد ماه 92 در انتخابات پیروز می‌شد، اگر نتواند کشور را از چاه ویل هسته‌ای بیرون بکشد، هیچ کار دیگری نیز نمی‌‌تواند انجام دهد.

*قطر سه برابر ایران از پارس جنوبی گاز برداشت کرده است

وی یادآور شد: ایران در میدان گاز پارس جنوبی که حدود دو دهه از کشف آن‌جا می‌گذرد با قطر شریک بوده، اما به دلیل تحریم‌ها نتوانسته از تکنولوژی و سرمایه لازم بهره‌برداری کند و برعکس ما نور چشم غربی‌ها (قطر) در سال 92 بیش از 100 میلیارد مترمکعب گاز بیشتر از ایران برداشت کرده که سه برابر بیشتر از ما بوده است.

زیباکلام بیان داشت: این میزان برداشت گاز قطر در سال 92 به ارزش 40 میلیارد دلار و یا 120 هزار میلیارد تومان وجه رایج مملکت است.

وی کل بودجه عمرانی ایران در سال 92 را 37 هزار میلیارد تومان، کل بودجه آموزش و پرورش ایران در سال 92 را 13 هزار میلیارد تومان، کل بودجه بهداشت، درمان، خدمات پزشکی برای سال 93 را با تلاش‌های دولت یازدهم 17 هزار میلیارد تومان دانست.

این مسئول افزود: مقایسه این آمار با 120 هزار میلیارد تومانی که در سال گذشته از دست دادیم، خود گواه همه چیز هست و نیازی به گفتن چیز دیگری نیست.

وی با بیان اینکه تمام سلول‌های بدنم لیبرال است، گفت: مردم باید بدانند که در مقابل مسئله هسته‌ای چه چیزی کسب و چه چیزی از دست می‌دهند، آنگاه تصمیم بگیرند.

زیباکلام از حضار پرسید که یک نفر در حوزه تولید، توزیع و یا تجارت در بخش خصوصی یا دولتی را نام ببرید که بگوید تحریم‌ها مشکلی ایجاد نکرده که یکی از حضار جواب داد: «احمدی‌نژاد».

وی در جواب این فرد گفت: همین احمدی‌نژاد در سال 84 وقتی رئیس جمهور شد، سیاست هسته‌ای اصلاح‌طلبان را کج‌دار و مریز و دو سال تعلیق غنی‌سازی هسته‌ای را خیانت خواند.

زیباکلام افزود: احمدی‌نژاد معتقد بود که غربی‌ها با این دلیل با برنامه‌ هسته‌ای ایران مخالف هستند که در نتیجه پیشرفت، 250 رشته اقتصادی و صنعتی در کشور ایجاد می‌شود و بارها از وی خواستیم که 25 نه پنج نه حتی یکی از آن رشته‌ها را بازگو کند که نتوانست.

وی انتقاد از دولت برای تاکید بر مسئله هسته‌ای را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: دولت چاره و راه دیگری غیر از این ندارد.

*خواسته‌های جامعه مدنی شامل مرور زمان نمی‌شود

این فعال سیاسی بزرگترین درد کشور را وجود چهار تا 6 میلیون بیکار عنوان کرد و متذکر شد: برای هر شغلی 35 الی 50 میلیون تومان نیاز است و تامین شغل برای حداقل یک میلیون نفر از این‌ها هزینه‌های بالایی را نیاز دارد.

زیباکلام تاکید کرد: این‌ها واقعیات جامعه است و معتقدم انتظارات عمده‌ای که از دولت داریم خصوصا خواسته‌های جامعه مدنی به هیچ وجه شامل مرور زمان نمی‌شود.

وی رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی که فراموش شده، بسته‌ نشدن روزنامه‌ها هم‌چون آب خوردن و عدم احضار مکرر افراد را از جمله مهمترین خواسته‌های جامعه مدنی برشمرد.

زیباکلام گفت: خواسته‌های جامعه مدنی در شرایط التهاب که مسئله مذاکرات با آمریکا و غربی‌ها انسجام پیدا نکرده، یک بحث جدی نیست.

وی تصریح کرد: اگر مذاکرات به شکست بخورد و به‌ جای اول یعنی سال 91 برگردد، فقط اقتصاد دچار بحران نمی‌شود بلکه مطالبات جامعه مدنی نیز به عقب خواهد رفت، چون وقتی دولت خواسته‌های ابتدایی را برآورده نکند حمایت مردمی را از دست می‌دهد.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...