نسخه چاپی

غرب توهم را كنار نگذارد سانتریفیوژها چند برابر می‌شوند

وزیر امور خارجه كشورمان در نشست برگدورف خطاب به 1+5 اعلام كرد بازگشت به پیشنهادهای سال 2005 و پذیرش غنی سازی نمادین از سوی ایران غیر ممكن است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در یکصدوپنجاهمین نشست برگدورف گفت: این ایده که ایران به سلاح هسته‌ای نیاز دارد در غرب ایجاد شده و پرورش یافته است و با هدف ایران‌هراسی همچنان در اروپا و آمریکا تکرار می‌شود.

ظریف که در مجموعه تاریخی کاخ گلستان و در جمع برخی مقامات و اندیشمندان آلمانی سخن می‌گفت افزود: سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در امنیت ملی ایران ندارد و اکنون در نقطه‌ای هستیم که فرصتی برای حل و فصل این بحران غیرضروری ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: موضوع هسته‌ای ایران قابل حل و فصل است اما اکنون دیگر غربی‌‌ها نمی‌توانند با پیشنهادهای سال ۲۰۰۵ به میز مذاکرات بیایند. سال ۲۰۰۵ ما پذیرفتیم که غنی‌سازی را در حد نمادین داشته باشیم اما غرب را توهم فراگرفت و فکر کردند می‌توانند ایران را از حق غنی‌سازی محروم سازند. نتیجه آن این شد که اکنون ۲۰هزار سانتریفیوژ تولید شده است.
وی تاکید کرد: «از حالا به بعد هم غرب اگر به دنبال توهم‌های مشابه و سابق باشد به نقطه‌ای خواهیم رسید که سانتریفیوژ‌ها به چندین برابر خواهد رسید. بنابراین باید بدانند که نمی‌توانند حق غنی‌سازی ایران را به هیچ طریقی سلب کنند. اکنون باید واقعیت‌‌ها را ببینند و دیگر نمی‌توان از غنی‌سازی نمادین صحبت کرد.»

ظریف گفت: «من شما را مطمئن می‌سازم که هرگز چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. می‌توانیم تا ۲۰ جولای(29تیر) به توافق برسیم حتی می‌توانیم در گفت‌وگوهای هفته جاری در وین به توافق برسیم اما بایستی واقعیت‌‌ها را ببینند و توهمات را کنار گذاشته و حقوق ایران را محترم بشمارند.» همه به یکدیگر نیاز داریم.

وزیر امور خارجه درباره عدم حضور در عربستان تاکید کرد ایران تهیه اقدامات برای بهبود روابط را انجام داده ولی سعودی‌‌ها هیچ تمایلی به حل مسئله از خود نشان نمی‌دهند. حتی دعوت از وزیر خارجه ایران نیز برای سفر به آن کشور تنها برای شرکت در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی بوده و آن هم درست همزمان با اجلاس هسته‌ای که ایران ممکن نیست آن را ترک کند.
ظریف با انتقاد از رویکردهای دوگانه غرب در قبال منطقه گفت:چرا کشورهای غربی به پناهندگان سوری اجازه برگزاری انتخابات و حضور در آن را ندادند؟ وی درباره بحران عراق نیز گفت: ایران به عراق نیرو نخواهد فرستاد چرا که می‌داند این یک تله است.

۱۳۹۳/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...